Orsolya

Ami az embert emberré teszi

2011.09.27. 08:00

Programkereső

Anyai nagyanyja, Guttmann Amália a nép nyelvén megfogalmazott ószövetségi történetei, Mózes beteljesületlen, de csodákban, kegyelemben gazdag élete Markó Iván legújabb koreográfiájának, a Mózes avagy a Tízparancsolat című előadásnak a témája. Az egyszerre intim mégis monumentális műről a próbafolyamat során Markó Iván Kossuth-díjas koreográfus-rendezőt kérdeztük.

- Az ószövetségi történetek, Mózes alakja egy személyes emlék, gyermekkori legenda az ön számára. Ez inspirálja az előadás készítésekor?

- Ez egy nagyon személyes történet és egyben nagy kihívás számomra, úgy gondolom, hogy ez az előadás csak akkor hiteles és őszinte a részemről, ha a magam szemlélete, érzései és a magam hite szerint készítem el. Gyermekkoromban a Hajós utcában egy négyszobás lakásban tizenegyen laktunk együtt. Az egyik szobában lakott a nagynénim, a nagybácsim és két unokatestvérem, a másik szobában laktunk a szüleimmel, a harmadikban a nagyszüleim éltek, és a negyedik ki volt adva két albérlőnek. Amikor gyermekbetegségeken estem át, a szüleim pedig dolgoztak, nagymama vigyázott rám. A takaró alól kilógó lábfejemet simogatta és mesélt nekem az Ótestamentum hőseiről, Mózesről, Ábrahámról, Jákobról, Józsefről, akik keresték és megtalálták az Istent. A nagymama szegény, gazdálkodó, tokaji zsidók negyedik lányaként született. Vidéken a zsidó hagyományt, ugyanúgy, ahogyan a keresztény vallás történeteit is népiesen mondták el. Az én nagyanyám is így beszélte el nekem a történeteket. Tehát három ihlető forrása van az előadásnak: nagyanyám népmesei jellegű ószövetségi történetei, a magam hite, valamint a megtapasztalt jeruzsálemi élményeim, hiszen sokszor jártam a Szentföldön, és két évet tanítottam is a jeruzsálemi Rubin Akadémián.

- A készülő előadás címe kettős: Mózes avagy a Tízparancsolat. Mózes sorsa, a Sínai-hegyen történt csoda vagy maga a Tízparancsolat erkölcsi szabályrendszere lesz az előadás témája? 

- Nagyon szubjektíven, de mind a három téma benne foglaltatik a játékban. Az előadás történetiségét egy ember élettörténete adja, aki a népének szabadságot, önállóságot szeretne, vállalja a nép tanítását, így megváltását. Egy megígért föld által szépséget, életerőt, reményt ad. Másrészt pedig a Tízparancsolat szerepét vizsgálja a mű. Az értékrendet, ami Magyarországon és az egész világon hiányzik az emberek életéből. Illetve egyetlen értékrend létezik az emberek többsége számára és ez a pénz, a vagyon. A Tízparancsolat ezzel szemben az az erkölcsi szabály, ami az embert emberré teszi.

- Beletekinthettem a jegyzeteibe, ahol az első pont rögtön nagyon lakonikusan írta le a nyitójelenetet: ″Mózes megteremti Mózest". Később pedig ″Mózes átveszi Mózes szerepét". Mire utalnak ezek a megjegyzések?

- Peter Brook találó anekdotájával tudok erre a kérdésre felelni. Az emberek már régóta, sokféle képen játszották a színházat, de nem tudták eldönteni, mi a színháznak a lényege, mi az, amire a színházművészetet alapozni kell. A zene, a tánc, a próza? Az emberek egy kis küldöttséget menesztettek a Jóisten színe elé, és megkérték tisztelettel, hogy árulja el, mi a színház lényege. A Jóisten fogadta őket, és kisvártatva a küldöttségnek átadott egy kis fadobozt, és azt mondta nekik, csak akkor nyissátok ki a dobozt, ha visszatértek a földre. Az emberek lementek a földre, kinyitották a fadobozkát, amiben egy kis papírcetlire azt írta a Jóisten: Lepj meg!

Markó Iván
Markó Iván

- Értem, akkor beszéljünk a konkrétumokról. Hányan táncolnak majd a színpadon? Ki alakítja majd Mózes figuráját?

- Mózes szerepét Nyári Gábor Europas Magyar Táncdíjas és Junior Prima-díjas művész, a Magyar Fesztivál Balett vezető táncosa alakítja. Rajta kívül huszonöt táncos lép színpadra, valamint tizenöt kisgyerek.

- Úgy tudom, ön is szerepel majd az előadásban.

- Így van. A szerepemet még inkább csak érzem, semmint pontosan meg tudnám fogalmazni, mi lehet a helyes megnevezése a figurának. Ha egyszerűen akarom kifejezni, én leszek az előadás narrátora, enyém az egyetlen prózai szerep a színpadon. A drámai csúcspontokon megélt szubjektív történeteimet és természetesen az értékrendet meghatározó Tízparancsolatot én közvetítem a közönség számára.

- Koreográfiái a legtöbb esetben konkrét és szuggesztív zenei alaphoz köthetők. Ezúttal milyen zenével dolgozik?

- Felkértem Faltay Csaba zeneszerzőt, ő komponálja az előadás zenéjét. Több balett és táncelőadás zeneszerzésében és hangszerelésében jeleskedett feleségével, Tallér Zsófia zeneszerzővel közösen. Még nem tartunk a munka végén, de nagyon örülök, hogy együtt dolgozunk, mert kifejező, erőt adó, gyönyörű zenét ír, ami engem a mozgásanyag kidolgozásában rendkívül inspirál.

- Gombár Judit az előadás díszlet- és jelmeztervezője. Milyen hangulatot teremt, mely kort idézi majd a látvány?

- A látvány kevéssé korhoz köthető, a fantázia és az empátia szülötte. Végtelenül egyszerű és egyben monumentális. Ahogyan ez a történet is intim, személyes, egy ember története, ugyanakkor fundamentális, csodáktól fénylő, lángoló világ. A Fesztivál Színház tere is segít megteremteni ezt a kettősséget, a hatalmas színpad, a nyitott tér, a világítás, a néhány meghatározó díszletelem mind erősíti a koncepciót, a koreográfiát.

Mózes, avagy a Tízparancsolat - Magyar Fesztivál Balett

2011. október 7. 19:00 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

D-j.: Gombár Judit
Kor.: Markó Iván