Gyöngyi

Test, érzelem, minimum, maximum és Anne Teresa De Keersmaeker

2012.04.25. 09:20

Programkereső

Anne Teresa De Keersmaeker több táncdarabot komponált Bartók műveire – köztük a 2011-ben a Trafóban járt Mikrokozmoszt –, 1998-ban pedig színre vitte A kékszakállú herceg vára című operát, de inspirálta őt Bach, Ligeti, Mahler, Mozart és Steve Reich is. A belga koreográfus-táncos legendás együttese, a Rosas a tavasz folyamán ismét Budapestre látogat, és egy igazi kortárs klasszikussal lépnek a magyar közönség elé.

- Két ikonikus jelentőségűvé vált darabbal érkezik májusban a Rosas. A Fase 1980-82-ben készült Steve Reich darabjára. Emlékszik arra, hogyan találkozott először Reich zenéjével?

- Van egy számomra nagyon kedves ember, aki lemezboltos, és általában tőle kapom ezeket a zenei inspirációkat. Gyakran teljesen ismeretlen zeneszerzők világába avat be, addig felfedezetlen területeket mutat nekem. Vakon bízom benne. A Reich-lemez valahogy bekerült a csomagomba, amikor New Yorkba utaztam egy ösztöndíjjal Tisch School of the Artsba. Sokáig hallgattam, de nehezen találtam rá a formanyelvre. Először a Violin Phase és a Come Out készült el, majd a két koreográfia kiegészült a Piano Phase-re és a Clapping Musicra írt darabokkal. Reich zenészeivel találkoztam New Yorkban, dolgoztam velük együtt, de Reichhal csak sokkal később, jó tíz évvel a bemutatók után találkoztam csak.

Anne Teresa De Keersmaeker
Anne Teresa De Keersmaeker

- Azt olvastam, Reich - erős túlzással természetesen - sokáig annyit tudott önről, hogy egy nagyon hosszú nevű nő. Amikor találkoztak, és olyan dicséreteket kapott tőle, hogy leesett az álla, hogy senki nem értette még ennyire meg a zenéjét, hogy úgy érezte, ő maga is tanult a saját zenéjéből, mit érzett? Annyi sikeres előadás után számított bármit ez a visszajelzés?

- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem, mert egy olyan embertől kaptam, akinek a munkáját inspirációnak és alapanyagnak használtam, akire ismeretlenül is felnéztem. Aki segített azzá válnom, ami most vagyok, aki által feltehettem, megfogalmazhattam a számomra legfontosabb kérdéseket, és aki sok lehetséges felkínált válasszal művészi és emberi öndefinícióhoz segített.

- A premier idején íródott a kritikák kiemelik, hogy ebben a darabban is, de különösen az egy évvel későbbi Rosas danst Rosasban forradalmi módon kezeli a nőiséget. Nem expresszív feminizmus volt ez, mégis rebellisnek számított. A külsőségek, például a jelmezhasználat nyilvánvaló, de azon túl milyen korlátokat hágott át?

- Nyíltan beszéltem arról, ami érdekelt, ami tetszett, és világosan, egyértelműen fogalmaztam. Letettem a voksom valami mellé, elkezdtem kialakítani a magam táncnyelvét. Az, hogy ez egyszerre működött egy formális logika mentén, hogy nagyon erősen támaszkodott a látható fizikalitásra, hogy a mozdulatokra hagytam időt, és ez kívülről extrém lassúnak tűnt, ugyanakkor tele volt érzelemmel és szenvedéllyel, nem az akkoriban megszokott irányokat vagy trendeket jelentette. Nem tudatosan akartam a hagyományok ellen menni, nem akartam elvetni semmiféle tradíciót, inkább a pontosság iránti vágy, az egyértelművé tevés, a nyíltság irányított, ami a nyolcvanas évek álszent prüdériájával szemben egyesek szemében pozitívnak, azaz forradalminak, mások számára viszont kizárólag ellenzendőnek, negatív jelzővel: rebellisnek számított.

- Most is tabudöntögetőnek, forradalmárnak vagy épp rebellisnek számít?

- Ma más világot élünk. Természetes, hogy vannak, akiknek nem tetszik az, amit csinálok, akik nem tudnak ezzel azonosulni, vagy nem vagyok szimpatikus nekik. Aztán vannak, akik érdeklődnek, eljönnek, és előadás közben kimennek, mert nem találunk utat egymáshoz. Ezzel semmi baj nincs, mert nyílt párbeszédről van szó. A sokféleség korában egyébként sem tudom, hogy érdemes-e forradalmárnak vagy rebellisnek lenni. Amivel eddig is kísérleteztem, és a továbbiakban is ezt fogom tenni, az a maximumot a lehető legminimálisabb eszköztárból, ha tetszik, a lehető leggazdaságosabban hozzam ki.

Fase - Rosas
Fase - Rosas

- A Fase és a Rosas danst Rosas nem az eredeti felállásban látható. Amikor ezek a darabok készültek, a mozgás az ön testéből indult ki, és az ön energiája került át a színpadon levő többi táncos testébe, mozdulataiba. Hogyan választotta ki a felújítás táncosait, és hogyan próbált velük?

- A technikai tudás mellett természetesen számított a személyiség, azaz nem reprodukciót akartam, mert az egy halott előadást eredményezett volna. Kötöttségek mentén dolgoztunk, de az emberi tényezőt, az új testek kiváltotta emóciókat nem lehetett figyelmen kívül hagyni, a fázisokat ismét meg kellett találnunk.