Lukács

Mi köze Natalie Portmannek Carrie Bradshaw-hoz?

2012.08.26. 07:04

Programkereső

Sok kislány álmodozik arról, hogy egyszer majd balett-táncos lesz. Azonban hiába habos és mesés, a balett kemény munka, amely rengeteg gyakorlással és lemondással jár. Mi rejlik ebben a vonzó, titokzatos világban, amely oly sok művészt és tervezőt megihlet?

Fantasztikus környezet, csodás zene, villanó fények, kecses alakok, lágy esésű tütü-szoknyák: sokan így képzelik el a balett világát. A tánc azonban nemcsak gyönyörű, hanem embert próbáló feladat is egyben. Nem véletlen, hogy az igazi táncosok mind szenvedélyes és elhivatott emberek, akik sokszor mindent ennek rendelnek alá: a balettot vagy szerelemből csinálja valaki vagy sehogy. A híres balett-filmek főszereplői mindig olyan emberek, akik bármilyen árat hajlandóak fizetni azért, hogy táncolhassanak. A leghíresebb talán Billy Elliot, az angol bányászcsaládból származó kisfiú, aki egész közössége - többek között saját családja - előítéleteit és ellenkezését győzi le, hogy aztán a mozi végén A hattyúk tava férfi főszereplőjeként nyűgözzön le mindenkit.

Fekete hattyú - Natalie Portman (balett, divat)
Fekete hattyú - Natalie Portman (balett, divat)

Az utóbbi évek egyik legnagyobb filmes sikere a Natalie Portmannek Oscar-díjat és egy balettos férjet is hozó Fekete hattyú volt, amelynek hősnője végül a józan eszét veszti el a megszállott táncolás miatt. A táncművészeti képzések már kisgyerekkorban elkezdődnek: egy ügyes szemű tanár egy öt-hat éves gyerekről is meg tudja állapítani, hogy érdemes-e gondozni tehetségét. Nem véletlenül, hiszen a balett-táncosok tizenévesen komoly szerepeket táncolnak, a húszas éveikben vannak a csúcson és harminc fölött veteránnak számítanak. Mégis úgy tűnik, hogy megéri a rengeteg áldozat, a gyerekkor elvesztése, a próbák és előadások miatti állandó fáradtság. Balettben dolgozni ugyanis valóban meseszerű is lehet.

Éppen ezért nem meglepő, hogy az egyéb művészeti ágakkal előszeretettel barátkozó divatszcéna is gyakran merít ihletet a balett világából, a kifutókon és az haute-couture-ben, vagyis a divatházak egyedi darabjaiban ugyanúgy, mint a népszerű üzletláncok megfizethető kollekcióiban. Az elmúlt időszak egyik legnagyobb divatsikere a balerinacipő, amely szinte bármilyen anyagból és színből készülhet - a lényeg, hogy hasonlítson spiccelésre csábító eredeti változatára. A kerek orrú, lapos cipők évek óta megtalálhatóak a legnagyobb divatházak repertoárjában és a legolcsóbb áruházláncok kínálatában is. A balerinacipő helyzete olyannyira állandó, hogy a francia Vogue 2012 őszének alapdarabjait bemutató összeállításában is helyet kap egy fekete színű. Egy még kellemesen langyos őszi napon tehát bátran sétálhatunk lapos balerinacipőben és tütüben, hiszen ez utóbbi is része lehet a ruhatárunknak.

Szex és New York - Sarah Jessica Parker (balett, divat)
Szex és New York - Sarah Jessica Parker (balett, divat)

Nők millióinak ikonja, a Szex és New York főszereplője, Carrie Bradshaw (vagyis Sarah Jessica Parker) nemcsak azt tudta, hogy milyen a jó szex, hanem a divatban is járatos volt. Egyedi, sokszor meghökkentő kollekciói számos embernek jelentettek - és jelentenek ma is - inspirációt. A sorozat utolsó, hatodik évadjában viselt zöld színű, tüll balettruhára valószínűleg sokan emlékeznek. Szintén ugyanekkor sikerült megnyerni a sorozat számára minden idők egyik legnagyszerűbb táncosát, az orosz származású Mihail Barisnyikovot, aki Carrie orosz művész barátját alakította. Érdekes egybeesés, hogy az eredeti könyv szerzője, Candace Bushnell és a balett-táncos Charles Askegard tíz évig voltak házasok. Így korántsem meglepő, hogy a sorozat híres főcímében Carrie egy tütüben sétál New York utcáin.

A divat és a balett alapvetően hasonló vonásokat mutatnak. Mindkettő a pillanatban születik, és sokszor a gyors elmúlás fenyegeti. Dacolva mindezzel olyan élményeket akarnak létrehozni, amelyek sokáig elkísérik azt, aki a hatásuk alá kerül. A zene és a tánc összjátéka sokszor hasonlít divatbemutatókra, hiszen ott a modellek adott ritmusban és koreográfia szerint vonulnak végig a kifutón. Olyan bemutatóra is volt példa, amely kifejezetten egy színházi vagy egy táncelőadás jellegzetes elemeit stilizálta. Tavaly a világ egyik leghíresebb társulata, az Angol Nemzeti Balett (English National Ballet) neves tervezőkkel közösen olyan bemutatót rendezett, amelyen a modellek különleges, egyedi tütüket viseltek. ERDEM (Erdem Moralioglu), Giles Deacon, a Moschino és Julien Macdonald is elkészítették saját darabjukat.

Natalia Kremen - House of Worth
Natalia Kremen - House of Worth

"Azt hiszem, a tütü a leggyönyörűbb ruhadarab, amelyet valaha kitaláltak" - nyilatkozta Rosella Jardini, a Moschino kreatív igazgatója. A fantasztikus tütüket 2011 júniusában a londoni Kensington Palace-ban mutatták be, majd elárverezték őket. A királyi balett egyébként is kifejezetten előremutató lépéseket tesz annak érdekében, hogy ezt a klasszikus, sőt, sokak szerint ódivatú műfajt népszerűvé tegye. Egyik legújabb produkciójukban az Amy Winehouse producereként elhíresült Mark Ronsonnal dolgoztak együtt. Wayne McGregor Carbon Life című művének tavaszi bemutatóján a balerinák mellett híres popénekesek is részt vettek az előadáson. A jelmezeket Gareth Pugh divattervező álmodta meg, a popsztárok között pedig ott volt Boy George és a The Kills együttes énekesnője, Alison Mosshart is. Ez radikális váltásnak tűnik A diótörő klasszikusra szcenírozott előadásai után.

A pillanat ereje mellett a balett, akárcsak a divat, az egyik legkreatívabb művészeti ág. Mindkettőnek lényege a folyamatos megújulás, és bizonyos értelemben a való életet metaforizálják. A balett a táncot és a zenét, a divat a formákat és az anyagokat használja arra, hogy kifejezze az identitást és reflektáljon az aktuális kor kulturális és társadalmi jelenségeire. Mindent egybevetve korántsem meglepő, hogy Carrie Bradshaw balettruhában hódítja meg New Yorkot. Végül is mindannyian tütüben táncolunk városok utcáin.