Jácint

Nagy József: "Nem a nézőszámra kéne figyelni"

2012.09.12. 14:16

Programkereső

Az elmélyült műhelymunkára és a találkozások, együttműködések lehetőségének megteremtésére helyezi a hangsúlyt Nagy József, aki a Trafó Kortárs Művészetek Háza új igazgatójaként egy-egy meghatározó jelentőségű alkotó egész életművét is megismertetné a közönséggel.

Nagy József elmondta, hogy "Trafó-laboratóriumot" hoznának létre, ahol lehetőség nyílna magyarországi és külföldi alkotók, akár különböző művészeti ágak képviselőinek találkozására, közös munkára, amely nyomán további együttműködések születnének. Térbővítést tervez: új próbatermet, stúdiószínpadot alakítanának ki a kísérletező munkának helyet biztosítva, lehetőséget adva arra, hogy egyszerre több alkotó, művészeti csoport hosszabb ideig is párhuzamosan dolgozhasson az épületben, és ezáltal legyen esély az együttműködések megszületésére. Kiemelte, hogy fontosnak tartja az alkotók hosszabb ideig való jelenlétét és ezzel párhuzamosan az előadások mennyiségének leszorítását: azt akarja, hogy az intézményben megforduló művészek, társulatok számára ne jelentsen termelési kényszert, ne váljon gyorstalpalóvá a Trafóban való megjelenés. Lényeges, hogy a meghívott rendezők, koreográfusok, bábosok, cirkuszosok adják át tapasztalataikat, engedjenek betekintést munkájukba. Mint mondta, ha másik rendezővel, koreográfussal dolgozhatott, az számára is mindig meghatározó volt.

Nagy József
Nagy József

A nagyhatású külföldi alkotók - például Romeo Castellucci - magyarországi bemutatása is fontos célja: a meghívott előadásaikon, a közös műhelymunkán túl az általuk írt főbb műveket is lefordítanák, elérhetővé tennék az érdeklődők számára. Nagy József beszélt arról is, hogy a Trafó fő profilját megtartva a kísérletező előadóművészeti szféra bemutatása a feladatuk, különös figyelemmel a függetlenekre, amelyeknek kevés a játszási lehetőségük és működési problémákkal küzdenek. A Trafó maga is partner lehet közös előadások létrehozásában, emellett külföldi koprodukciós partnerek megtalálásában is szerepet vállalhat. Mint fogalmazott, a Trafó vezetésére való pályázáskor az ügy szolgálata vezérelte, az, hogy intenzívebben részt vegyen a Kárpát-medencei előadóművészeti közegben. Szeretne egyre többet itthon dolgozni, itthon élni - jegyezte meg a koreográfus. Nagy József elárulta, hogy a szeptember 3-i munkába állása óta eltelt időszakban a csapattal és a hellyel ismerkedett. Egyedül érkezett a Trafóba, egyelőre nem vett fel új munkatársakat, a már itt dolgozókra támaszkodva kezdte a munkát. Kitért arra is, hogy múlt pénteken kapta kézhez a fenntartói megállapodást, az intézmény működési szabályzatát. Ennek kapcsán rámutatott, hogy a szabályozást bizonyos pontokon - a kötelező előadásszám és a nézettség meghatározásánál - túl szorosnak, a mozgásszabadságukat behatárolónak érzi, ezért keresi a lehetőséget a változtatásra, a Trafó más színházaktól eltérő, speciális helyzetére hivatkozva.

A Trafó épülete
A Trafó épülete

"Az elsődleges szempont számomra a színvonalas előadások létrehozása, és nem szeretném, ha arra kéne figyelni, hogy a nézőszámmal a statisztikának megfeleljünk" - mondta, hozzáfűzve, hogy tapasztalata szerint lehetetlenség a közönség ízlését ilyen mértékben számításba venni. Mint hangsúlyozta, a Trafónak és az ott fellépő művészeknek ízlésformálóként kell megjelenniük. Nem célravezető egy előadás, műalkotás létrehozásakor azt tartani szem előtt, hogy az átlag közönség mit fog szeretni - mutatott rá. Tájékoztatása szerint a Trafó decemberig megszervezett programja nem változik, jelenleg a januártól kezdődő második félév műsorán dolgoznak, a művészekkel egyeztetnek, feltérképezik a helyzetet. Műhelymunkát és kurzusokat is tervez, ő maga is tartana workshopot és bemutatkozásként egy-két előadását is láthatná a közönség. A különböző művészeti területek általa elképzelt színpadi kapcsolódását is illusztráló, Hollók című darabot, illetve a Woyzecket is szívesen műsorra tűzné.

Woyzeck, avagy a szédület karcolata - Nagy József - Jel Színház
Woyzeck, avagy a szédület karcolata - Nagy József - Jel Színház

Fontos számára a színház világában jelentőset alkotó művészek - Mnouchkine, Brook, Bob Wilson, Vasziljev - bemutatása, a fiatalabbak közül Marthalert, Ostermeiert és Simon McBurney-t is említette. A táncművészet területéről többek között Francois Verret, Meg Stuart és Israel Galván, a bábszínház világából Gisele Vienne, a zenei területről Joelle Léandre és Anthony Braxton, a kortárs cirkusz alkotói közül pedig Philippe Menard és Johann le Guillerm nevét emelte ki. Nagy József szólt arról is, hogy együttműködést szeretne létrehozni többek között a MU Színházzal, az ősszel induló Átriummal és a Jurányi Inkubátorházzal, a budapestiek mellett vidéki és határon túli intézményekkel és fesztiválokkal is. Az első periódusban, az idő szorítása miatt, leginkább a franciaországi kapcsolataiban rejlő lehetőségeket aknázná ki: az általa vezetett orléans-i koreográfiai központtal és a többi hasonló intézménnyel tervez együttműködést. Mint hangsúlyozta, tenne annak érdekében, hogy Budapesten nemzetközi kortárs előadóművészeti fesztivál szülessen, a témáról beszélgetés-sorozatot szervezne, meghívva az avignoni fesztivál idei és jövő évi vezetőit is. Az eddig főként Franciaországban dolgozó vajdasági művész az általa Magyarkanizsán létrehozott művészeti központtal is cserekapcsolatot tervez: mivel a Trafóban egyelőre próbaterem-problémával küzdenek, egyes projekteken ott dolgozhatnának.