Emma

Bozsik és a példaképek

2012.11.15. 09:13

Programkereső

Pina Bausch és Mary Wigman munkássága előtt Bozsik Yvette az Orfeusz és Euridiké című Gluck-opera színpadra állításával tiszteleg november 17-én a Fesztivál Színházban.

Christoph Willibald Gluck 18. századi német zeneszerző nem volt elsöprően heves alkat, az ideális operaműről vallott elképzelései igazán forradalminak számítottak a korában. Elsőként 1761-es Don Juan című balettzenéjével váltott ki nagyobb visszhangot, melyben a hagyományos táncos szórakozást félretéve a cselekmény drámaiságára fektetett hangsúlyt, de reformelképzelései az egy évvel később komponált Orfeusz és Euridikében csúcsosodtak ki igazán. A darabban Gluck szakított az öncélú virtuozitásukkal hencegő kasztráltak és a kényeskedő primadonnák bravúráriáival és a zenét a szövegnek alárendelve a történet drámaiságát és a belső lelki folyamatokat állította középpontba.

Bozsik Yvette: Tűzmadár
Bozsik Yvette: Tűzmadár

Az erősen filozófiai töltetű opera koreografálásával Bozsik Yvette két példaképe, Pina Bausch és Mary Wigman előtt tiszteleg, akik korábban már nagy sikerrel adaptálták színpadra a reményt vesztett szerelmesek történetét, mely az élet, a halál, a szerelem, a kitartás és a hit nagy kérdéseit boncolgatja. A mű az ember önfeláldozásáról szól. Arról az útról, amelyet mindenkinek be kell járnia, az emberi lét megkerülhetetlen velejárójaként.