Gyöngyi

Jonathan Hollander: "Folyamatosan meg tudok újulni"

2013.03.22. 07:32

Programkereső

A New York-i Battery Dance Company a budapesti és győri turnéján a legfrissebb darabjaiból - Autobiographica és Perceptual Motion - mutat be egészestés válogatást. A világhírű együttes március 26-án lép fel az Átrium Film-Színházban. A táncelőadásról a BDC alapítóját, művészeti vezetőjét kérdeztük. INTERJÚ

- Korábbi magyarországi fellépéseiken a Battery Dance Company az Ön műveit mutatta be, ezúttal azonban a társulat zömmel fiatal táncos-koreográfusainak munkáit ismerhetjük meg. Előzetesen mennyit árul el nekünk az öt részből építkező produkcióról?

- A magyar közönség egy markáns válogatást láthat majd március végén a tavalyi évadban bemutatott két egészestés darabunkból. Az egyes táncműveknek egyedi zenéjük van, amelyeket kifejezetten a mi társulatunk számára komponáltak kortárs zeneszerzők. Talán felesleges is hangsúlyoznom, hogy ez mennyire ritkaságszámba megy. Ami a darabok táncnyelvét és a feldolgozott témákat illeti, nincs két hasonló koreográfia, mivel az eltérő stílusokkal az öt szólótáncos gyökeresen különböző személyiségét szeretnénk hangsúlyozni. Az elmúlt hónapokban Afrikában, Ázsiában, Franciaországban, Görögországban és Romániában vendégszerepeltünk már ezzel a műsorral. Bízom benne, hogy a budapesti és a győri nézőket is megszólítja majd ez az előadás.

Jonathan Hollander
Jonathan Hollander

- Ahogy Ön is említette, a darabjaikban nemcsak a tánc, de a zene is kortárs. Praktikusan ez hogyan zajlik, Önök keresik meg a szerzőket vagy fordítva? Valamint az is érdekelne, hogy a próbák során ezek a zenék mennyire alakítják, változtatják meg a koreográfiákat

- Az a legegyszerűbb, ha az aktuális darabok kapcsán válaszolok. Javaslatomra Polar Levine szerezte a zenéjét az Autobiographica című produkció két táncművének is. A koreográfusaink - Sean Scantlebury és Carmen Nicole - megadták számára az instrukcióikat, majd Polar ezekből a hangulati elemekből kiindulva írt egy zenei alapot. A neheze ezután következett, a napi munka során csiszolták össze lépésről lépésre a zenét és a koreográfiát. Ebben az esetben mindenképpen azt mondhatjuk, hogy igen szoros együttműködésben született meg a két darab. Ami a Perceptual Motiont illeti, ott már nem én, hanem a mű koreográfusa, Robin Cantrell kereste meg Mike Inczét. Ők ketten hosszú évek óta ismerik egymást, ugyanis annak idején csoporttársak voltak az egyetemen. Úgy tudom, rengeteget dolgoztak azon, hogy megszülessen az a nagyon érzéki muzsika, amit a közönség hallhat majd a táncprodukció kísérőzenéjeként. Természetesen nem hagyhatom ki az aktív táncművészettől időközben visszavonult Bafana Mateát sem, aki pedig Farai Maliangát kérte fel egy zenei ciklus megírására. Ez a kompozíció egyfajta világzenei sűrítmény, ugyanis ezt a táncmuzsikát azok a varázslatos helyek inspirálták, ahol az elmúlt években a Battery Dance Company megfordult.

- Az pedig kifejezetten unikális, hogy az egyik előadójuk, Mira Bai Cook nemcsak táncosként, de zeneszerzőként is jegyzi a saját darabját.

- Milyen igaz! Mira hihetetlenül tehetséges zenész és képzett táncos-koreográfus egy személyben. Teljesen szabad kezet kapott, vagyis bátran kísérletezhetett mindkét kedvelt művészeti területén. Ahogy Önök is tapasztalni fogják, Mira produkciója valóban egyedülálló, mivelhogy nagyon kreatívan és játékos humorral oldotta meg a rá bízott feladatot.

Battery Dance Company
Battery Dance Company

- Arról már sok szó esett, hogy miben különböznek a BDC táncos-koreográfusai, de miben hasonlítanak?

- A társulat tagjai a világ számos pontjáról érkeznek hozzánk, általában olyan fiatalok, akik korábban más és más táncoktatásban részesültek. Ami viszont mindannyiukban közös, az a tehetségük, a szenvedélyes erejük, na és persze a bátorságuk, ami afelé vitte őket, hogy feladják a biztos élet kényelmét, és vállalják azt a kockázatot, hogy egy kortárs tánc társulathoz szerződjenek. A csapat legújabb tagja, Clement Mensah, aki most először turnézik velünk, szintén azért csatlakozott hozzánk, mert úgy érezte, hogy a Battery Dance Company értékrendje és a saját világszemlélete tökéletesen passzol.

- Végezetül árulja el, honnan az a kifogyhatatlan energia, amivel idestova négy évtizede menedzseli a Battery Dance Company-t?

- Bevallom, sokszor érzem magam fáradtnak és kiégettnek. Azonban ez hamar elmúlik, mivel nagyon változatos az a munka, amit végzek, így folyamatosan meg tudok újulni. A táncosaim csodálatosak, és elképesztően keményen dolgoznak. Legfőképpen az ő kreatív erejük az, ami újra és újra feltölt energiával és jókedvvel, s talán ettől tűnik úgy, hogy folyton lendületben vagyok. Nagyon remélem, hogy ez még sokáig így is marad!