Katalin

"Hoffmann megdolgozatlan férfilelke"

2013.10.29. 07:05

Programkereső

E.T.A. Hoffmann elbeszéléseit november 20-án a Badora Társulat táncszínházi adaptációjában láthatja a közönség a Nemzeti Táncszínházban. A Hoffmann meséi című koreográfia megalkotásáról kérdeztük a 2008-ban megalakult társulat vezetőjét, a darab koreográfusát, Barta Dórát.

- A Rómeó és Júlia szerelem tematikájú darabja után - eltérő nézőpontból ugyan - de ismételt a szerelmet helyezve a középpontba készít koreográfiát. Mi ihlette a Hoffmann meséinek táncszínpadra adaptálását?

- Míg a Rómeó és Júlia című darab megalkotásakor elsősorban a zsigeri összetartozás mindent felülíró ereje, kitartása foglalkoztatott - mindez kifejezetten Júlia szemszögéből - addig a Hoffmann meséi esetében leginkább a megdolgozatlan férfilélek különböző stációi izgatnak. A darab központi kérdéseként jelenik meg, hogy mi okozza Hoffmann kudarcait, valójában miért sodródik kiteljesületlen kapcsolatokba. Tehát utóbbi esetében nem igazán a tények, hanem sokkal inkább a kiváltó okok érdekeltek.

- A Hoffmann meséi Jacques Offenbach elő- és utójátékkal bíró három felvonásos operája a Hoffmann elbeszélések közismert színpadi változata. A táncdarab megalkotásakor alapul vette a daljátékot?

- A Hoffmann meséi történetét valóban eredetileg az opera műfajára fűzték, és nehézséget jelenthet az opera elmesélő, párbeszéd hangsúlyú jellege, amit nem kívánok duplikálni mozgásban. A szavak mögötti érzetek kibontása foglalkoztat, ezért a klasszikus dallamokon túl, mai zenét, olykor korszerű atmoszférikus hangzást képzelek az előadásba. Hoffmann elmesélései, szerelmei nem mosódnak össze, de a tánc cselekménye az időtartam szempontjából nem operai léptékekkel kerül majd a színpadra. Az operával ellentétben a darab mindössze egy felvonásban látható majd.

- Miben rejlik a koreográfia technikai nehézsége? Egyáltalán hordoz-e további technikai újításokat a társulattól megszokott koreográfiákhoz képest?

- Koreográfusként a mozgás invenciója érdekel. Nagyon fontosnak tartom, hogy a megalkotott mozdulatok harmonizáljanak a cselekménnyel és a koreografálás során különös gondot fordítok arra, hogy a kialakuló mozdulatok a darabhoz illő stílussal, jelleggel rendelkezzenek. Számomra a három szerelmi történet, három különböző módon generálja, stilizálja egy mozdulat megszületését. Mivel a történet mondanivalója nem csupán a tizenkilencedik században érvényes, így az időbeli állandóság lengi be a koreográfiát.

Barta Dóra
Barta Dóra

- Amennyiben megjelenik a humor, az hogyan színezi be a koreográfiát?

- Úgy vélem, hogy nem könnyű táncszínházban humorizálni, mellesleg az alaptörténet sem éppen szívderítő. Az elmesélt történetekhez, igyekeztem egy olyan keretjátékot illeszteni, mely rengeteg ironikus szituációt rejt magában.

- Kiknek ajánlja a darabot? Mit üzen a darab a jelenkor emberének?

- A főszereplő küzdelme önmagával korszakokat átívelő, mindenkori jelenség, ami nehezen köthető helyhez és időhöz, a mondanivalója állandóan végigkísér minket. Mindenképpen ajánlom azoknak, akiket érdekel, hogy egy viselkedés, modor mögött, milyen lélektani összefüggések befolyásolhatják emberi kapcsolatrendszerek kialakulását. Azoknak is, akikben a kíváncsiság olyan mértéket ölt, hogy vágynak a saját maguk és társuk megismerésére. Nem csak a táncért rajongóknak ajánlom, és bízom benne, hogy a koreográfia könnyedsége és komolysága mindenkinek a kedvére lesz majd.