Gellért, Mercédesz

"A tudatalatti, aki nem gondol, csak érez"

2013.10.30. 12:14

Programkereső

A PSIX Project és a Szkéné Színház november 6-án mutatja be új, összművészeti előadását, amelynek címe: 11 - fabula fatalis. Jantner Emese és Feicht Zoltán táncosok koreográfiája kapcsán beszélgettünk a darab zenei munkatársaival, Szalai Anesszel és Demeter Zoltánnal. INTERJÚ

- Hogyan kezdtetek el az előadás zenéjén dolgozni?

- Demeter Zoltán: Alapvetően ilyen zenét még nem csináltunk. Sőt, táncelőadáshoz sem írtunk még zenét soha. Először is összeültünk az előadás jeleneteit összerakni. Nagyon sokat találkoztunk, beszélgettünk. Fölvázoltunk minden jelenetet pontról pontra: mi miről fog szólni, mi a mentális és a fizikai történés benne. Ekkor születtek címszavak a jelenetekhez, mint például: magány, hiány, találkozás. Később e szavak mentén alakítottuk a zenét.

- Szalai Anesz: Ezeket az instrukciókat szigorúan be kellett tartani, mert közben a táncosok is elkezdtek próbálni. Egymás mellett dolgoztunk. Ha megbeszéltük, hogy valamelyik jelenethez dinamikus zene kell, akkor nem csinálhattunk lassabbat, vagy ha mégis, azt egyeztetni kellett. Így rengeteg verzió után készült el a végleges. A külön-külön is készült zene és koreográfia, de ezeket is hamar összeraktuk, mikor elkezdtük a közös próbákat. Persze volt olyan is, amikor itt, a próbateremben született meg egy szám. Szerencsére mindkét verzió jól működött.

Jantner Emese, Feicht Zoltán - 11 - PSIX
Jantner Emese, Feicht Zoltán - 11 - PSIX

- A dalszövegeket is hasonlóképpen írtátok?

- Sz.A.: Arról nem esett szó, hogy ez szöveges vagy instrumentális zene lesz. Mivel én énekelek a színpadon, ezért gondoltuk, hogy énekhangok lesznek benne, de hogy ez konkrét szövegeket is takar majd, csak később adta magát. Így lett benne végül kis angol, kis spanyol és sok olyan szó, amelyet mi magunk találtunk ki.

- A darabban te játszod a lány belső hangját...

- Sz.A.: Igen, én vagyok a tudatalatti.

- D.Z.: Illetve a traumát elfedő tudatalatti. Ugyanis történt egy trauma a lánnyal, és a tudatalatti elrejti előle, hogy ne sérüljön emiatt. Tudjon normális életet élni. Amikor Anesz megjelenik, akkor a tudatalatti elkezdi a traumát kiengedni. Ahogy Anesz egyre többet és egyre vadabbul szerepel, a trauma elkezd a felszínre kerülni. Ezáltal megváltozik a lány viszonya az ideális férfiképpel, amit ő maga alkotott.

- Sz.A.: A tudatalatti, aki nem gondol, csak érez, szerintem, nem maradhat rejtve tovább. Valahogy a lánynak fel kell nyíljon a szeme, rá kell jönnie, hogy mi okozza azt, ami miatt így érez, vagy miért alkot képzeteket magának. Hát így kerülök én előtérbe.

- D.Z.: Ő elrejtője volt a problémának éveken át, és most egyre jobban engedi a felszínre jönni.

- Molnár Péter, az előadás rendezője említette, hogy itt keveritek helyben a zenét.

- D.Z.: Igen, a zene élő lesz az előadás alatt. Vannak olyan részei a zenének, amelyek előre komponáltak, és akadnak olyanok, amelyek viszont az előadás alatt, reflexióban az előadókkal, táncosokkal vagy Anesszal készülnek. Ez csak részben az egymásra reflektálás miatt van, az előadás alatt ugyanis ők sem mindig ugyanolyan tempóban táncolnak. Ezen kívül néhány ponton meg kell állnia a zenének vagy el kell indulnia, és ezt nem lehet egy előre megírt CD-vel megoldani. Akkor ugyanis az egészet be kell gyakorolni másodpercről másodpercre. Így elvesztené az interaktivitását, ami nagyon fontos.

- Sz.A.: Itt a helyszínen egyébként most csak a sound design munkálatok folynak. Beállítjuk az apró dolgokat, amelyek igazából nem is olyan aprók: hangerők, hangzás, a keverés. Közben otthon készül egy másik felvétel is, ez ugyan nem percről percre ugyanaz, mint ami az előadás alatt fog szólni, de a bemutató napján ingyen letölthető lesz a jeggyel együtt a vendégeknek.