Bertalan

Ketten is a Prix de Lausanne középdöntőjében

2015.02.03. 09:52

Programkereső

A Magyar Táncművészeti Főiskola két kiemelkedően tehetséges fiatalja, a 18 éves Kovács Noel, és a 17 éves Kovács Kristóf képviseli az intézményt a Lausanne-ban zajló klasszikus balettversenyen.

Az előválogatások után idén két magyar is bejutott a február 1-8. között zajló 43. nemzetközi balettverseny középdöntőjébe. Mindketten a főiskola hetedik évfolyamos hallgatói, az évfolyam vezető balettmesterük Macher Szilárd, az intézmény művészképző intézetének igazgatója.

Kovács Kristóf
Kovács Kristóf

Kovács Noel mesterei szerint ideális adottságokkal rendelkező balett táncos, először jut ki Lausanne-ba, de korábban már számos külföldi fesztiválon képviselte nagy sikerrel a főiskolát. A versenyre Csajkovszkij Csipkerózsika című balettjéből Desiré herceg egyik szólóját viszi.

Kovács Kristóf már tavaly is résztvevője volt a svájci megmérettetésnek, és szereplésével számos ösztöndíjat nyert. A tizenhét éves hallgató ezúttal a Giselle című balettből Albert variációjával készül. Erőssége a technikai felkészültség és az érett előadóművészi képesség.

A Prix de Lausanne résztvevőinek minden évben lehetőségük van arra, hogy a legnevesebb kortárs koreográfusok egy-egy darabjának elsajátításával bekapcsolódjanak a nemzetközi táncvilág vérkeringésébe. Idén az ausztrál Louise Deleur, a spanyol Goyo Montero és a brit Richard Wherlock művei közül választhattak. A magyar indulókat a főiskola művésztanára, a neves hazai kortárs alkotó Kulcsár Noémi készítette fel. A kilenctagú zsűriben idén helyet kapott Szakály György, a Táncművészeti Főiskola rektora is.

Kovács Noel
Kovács Noel

A Prix de Lausanne különleges helyet foglal el a klasszikus balettiskolák nemzetközi világában, hiszen itt nem díjakat osztanak ki, hanem tovább tanulási lehetőségeket, ösztöndíjakat kínálnak fel a  kiválasztottaknak, a legértékesebbeket az első hat helyezettnek. Éppen ebből adódik a verseny eltérő megítélése szakmai körökben, mivel a neves magániskolák egyfajta tehetségkutatóként használják a fesztivál egy hetét, ahol „ levadászhatják" az ígéretes fiatalokat, nem egyszer a kineveléssel foglalkozó állami iskolák legjobbjait. Ugyanakkor éppen ezért a feljövőben lévő ausztrál, ázsiai, brazil és amerikai iskolák balettnövendékei növekvő számban neveznek a versenyre, hiszen a vezető európai intézményekhez vagy társulatokhoz szerződni a későbbi művészi karrier szempontjából nagy lehetőség.