Lukács

Solymosi Tamás: Minden alkalmas táncos átment a vizsgán

2015.02.12. 12:17

Programkereső

"A minősítés nem guillotine." - nyilatkozott Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója az együttesben bevezetett minősítési vizsgával kapcsolatban. - A táncosoknak nincs mitől félnie, a vizsga külföldi együtteseknél is természetes és kötelező. A vizsga egyébként nem vizsga, hanem állapotfelmérés az Opera tájékoztatása szerint, ezért nem lehet rajta megbukni, tizenegy táncosra azonban további alkalmassági vár. Összefoglaljuk mi történt az állapotfelmérés körül, és exkluzív fotókat láthat csak nálunk a táncosokról és Solymosi Tamásról, az együttes színfalak mögött zajló életéből.

„Forradalmi a hangulat az Operaházban a nemrég elrendelt minősítő vizsga miatt - mondják a Nemzeti Balett tagjai. Egyes elemeit megalázónak tartják, úgy vélik: ezzel akarnak megszabadulni bizonyos művészektől. Ókovács Szilveszter nem érti az ellenállást, a minősítés minden közalkalmazottnak kötelező. Szerinte az kiabál, akinek a háza ég." - írta a Népszabadság február 4-én megjelent cikkében.

Az Operaházban nemrég bevezetett vizsgát azért tartják megalázónak az együttes táncosai, mert, bár elismerik annak szükségességét, mégis egy új alkalmassági ellenőrzésnek tekintik a vizsgát az amúgy is kötelező, éves orvosi vizsgálat mellett. A táncosok a vizsga jogellenességét és a táncosok kiszolgáltatottságát hangsúlyozták, rámutattak az orvosi titoktartás esetleges megsértésére. A hírek szerint többen ügyvédet fogadtak, illetve megtagadták a most bevezetett vizsgálatot - számolt be róla a nol.hu.

Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója az ügyben elmondta, a felháborodást érthetetlennek tartja, az egészségügyi és szakmai állapotfelmérés nem bonyolultabb, mint bármelyik balettóra, és akár más magyar társulatoknál ennél sokkal mélyebb vizsgálatok vannak, AIDS tesztnek vagy akár drogtesztnek is alá kell vetnie magát a táncosnak.Az Opera ne menne el idáig, és a testsúlymérés nem lehet megalázó egy fizikumából élő táncos számára.

Mi a minősítés menete?

A minősítés két részből áll:

1. Balett óra nemzetközi zsűri előtt (a reggeli balettgyakorlat – a Vaganova-iskola alapgyakorlatai, a balett alapelemei).

2. Egészségügyi állapotfelmérés (testsúly- és magasságmérés, vérnyomás- és EKG-vizsgálat; valamint az adatokból testtömeg-index számítás és a testzsír-érték megállapítása).

Végül a 120 táncosból 71 vett részt a minősítésen, senki nem tagadta meg, a többiek nem aktívak, a többség állapotos, gyesen van, beteg, sérült, vagy egy éven belül csatlakozott a társulathoz (belépéskor mindenki átesik egy minősítésen) és egy éven belül nem lehet két minősítést végezni a munkajog szerint.

Solymosi Tamás balettigazgató az időközben lezajlott alkalmassági vizsga kapcsán rámutatott, hogy a zsűri által meglátogatott balettóra a táncosok napi rutinjának részét képezi, tehát senkitől nem várnak magasabb teljesítményt, mint ami az elvárható minimum. A bevezetett minősítés feladatával Ókovács Szilveszter a balettigazgatót bízta meg, aki a külföldi társulatoknál is létező minősítést egy független bizottság segítségével ítéli meg. A vizsga pontjait Solymosi a balettmesterekkel végzett konzultációja során állította össze a törvény előírásai és a szakszervezetekkel, valamint a Közalkalmazotti Tanáccsal lefolytatott megbeszélések szerint. A szakmai zsűri tagjai voltak: az Angol és a Holland Nemzeti Balett korábbi vezetője Wayne Eagling (aki a Royal Balett vezető szólistája volt évekig, és szakszervezeti tag is), Kiss János, a Győri Balett igazgatója, Venekei Marianna vezető balettmester, Solymosi Tamás balettigazgató. Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója írásban biztosította támogatásáról az Opera együttesében történő minősítést.

Az értékelésben négy szint érhető el jelenleg: kiválóan alkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas és alkalmatlan. Az állapotfelmérésen minősítő zsűri előtt zajló "vizsgán" időközben 12 kevéssé alkalmas és 11 alkalmatlan eredmény született. A táncosok alkalmatlan vagy kevéssé alkalmas minősítésével kapcsolatban Solymosi Tamás elmondta: „A minősítés nem guillotine. Az a tizenegy táncos, aki alkalmatlan minősítést kapott, másfél hónap múlva bizonyíthat. Tőlem a főigazgató úr és a közönség is azt várja, hogy Magyarország első és egyetlen klasszikus balettegyüttese világszínvonalon táncoljon - ebbe az elvárásba alkalmatlan kollégák nem férnek bele." A balettigazgató hozzátette, küzd azért, hogy a táncosi életjáradékhoz szükséges szolgálati idő a balettművészeknél alacsonyabb korhoz legyen rendelve, valamint kiemelte, hogy az Operán belül készek más területekre áthelyezni az érintetteket, és segíteni őket a szociális alapból is. „Közpénzből azonban nem fizethetünk úgy táncost, hogy az nem tud már táncolni - arról nem is szólva, hogy egy magánegyüttesben ezt a kérdést sokkal gyorsabban és „egyszerűbben" rendezik le." - tette hozzá.

A nol.hu cikkében ír arról, hogy a balettigazgató sok külföldről szerződtetett táncossal tölti fel a társulatot, megnéztük a külföldi és hazai táncosok arányát az utóbbi években:

Amikor Solymosi Tamás átvette az együttes irányítását 2011 őszén, 12 állapotos balerina hiányát kellett pótolniuk (azóta már 19 a GYED-en, GYES-en lévő kismamák, állapotosok száma), majd az Erkel Színház megnyitásával új játszóhely jött létre, így szükségessé vált a létszámnövelés, amely az Opera közlése szerint kizárólag az MTF végzőseiből nem volt megoldható.

2012/13-as évadtól  24 külföldi művész érkezett a társulathoz, köztük Nakamura Shoko – a Stuttgart Ballet, a Wiener Staatsoper, majd a Berlin Staatsballet prímabalerinája, Tanykpayeva Aliya – a Wiener Staatsoper, majd a Zürich Opernhaus első szólistája; Kekalo Jurij – Boris Eifman együttesének szólistája, Solymositól kartáncosi szerződést kapott (2015. január 1-jétől lett magántáncos). Timofeev Dmitry – a Horváth Nemzeti Balettnél szólista volt, Budapestre címzetesként szerződött, 2015. januárjától lett első magántáncos. Cristina Balaban – a Kijevi Balett volt szólistája, kartáncosként szerződött, 2014 szeptemberétől címzetes magántáncos; Lagunov Jevgenyij – a Kijevi Balett volt szólistája, szintén kartáncosként szerződött, 2014 szeptemberétől címzetes magántáncos; Radziush Mikalai – Boris Eifman együttesének volt szólistája Budapesten címzetes magántáncosi szerződést kapott, míg Golovina Yuliya 2015 februárjában New Yorkból szerződött az együtteshez.

A társulatba érkező külföldi balettművészek pályájuk csúcsán voltak és vannak, a világ balettszínpadain elismerik tudásukat, tehetségüket. A balettigazgató állítása szerint a motiváció az, ami miatt a Nemzeti Balett együttesét választják: a művészeti koncepció, a gazdag repertoár, a társulat emelkedő színvonala és nemzetközi szinten is egyre elismertebb státusza, valamint a művészeknek nyújtott kiemelkedő szolgáltatások, melyek a világon is egyedülállóak.

A külföldi táncosok mellett számos magyar és az MTF-en végzett táncosnak kínált szerződést (konkrétan 23 főnek) Solymosi balettigazgató, köztük Csokán Vivient Bécsből, Hangya Ritát Madridból, Tóth Barbarát Amerikából, Darab Dénest Szlovéniából, Simon Istvánt Drezdából (utóbbi jelenleg nem aktív az MNB társulatában) szerződtette haza.

A Társulat tagsága: 120 fő balett művész, melynek 27,5%-a vendégművész, vagyis 33 külföldi tagja van.

A felvételnél Solymosi szerint a mindenkori balettigazgató nem előjogok vagy elbeszélések alapján dönt és viseli a felelősséget. A próbatáncot veheti csak alapul, és természetesen olyan is előfordul, hogy egy magyar végzős táncos eleve külföldre kíván szerződni, ahogy erre minden évben van példa – mert nemcsak nálunk dolgoznak más nemzetek művészei. Tény viszont, hogy nemcsak számos végzős kapott szerződést, de több, a világban kószáló magyar táncost is sikerült hazahoznia.

Az áprilisban megismételhető alkalmassági vizsgáig Solymosi szerint a határidő nem rövid: éveket mégsem várhatnak, míg valaki alkalmassá lesz - mondja. "Legyünk őszinték: több esetben az alkalmasság már nem térhet vissza, hisz a képesség szűnik meg, de ezt mindenkinek magának kell éreznie. Ugyanakkor gondolja csak el, miért kellene türelmesnek lennünk, ha a színházi szezon közepén egy balettművész hónapokon át sem tud alkalmassá válni? Az Operában a legalkalmasabbaknak kell dolgozniuk, itt a bujkálás nem megoldás, hisz rengeteg a feladat: 100 balett- és legalább 300 operaelőadás kiszolgálása. Nem mehetnek tönkre kiváló táncosok azért, mert az alkalmatlanok helyett dolgoznak, és a közönséget sem csaphatjuk be színvonaltalan előadókkal. Emellett vannak olyan művészeink, akik 40 felettiek, és ennek ellenére mind kinézetüket, mind technikai felkészültségüket a maximális szinten tartják, és kiválóan dolgoznak, tehát nem lehetetlent várunk el."

A Fidelio kérdésére, hogy miért szerződik el Shoko Nakamura, és miért mondtak fel azonnali hatállyal, kizárólag a balettmester indokait meghallgatva Kerényi Miklós Dávidnak és Jellinek Györgynek, és kapcsolatban van-e mindez a minősítéssel, a balettigazgató az alábbi választ adta:

"Művésznő hónapokkal ezelőtt személyesen jelentette be Főigazgató úrnak, hogy hazatér Japánba, mivel nemzetközi karrierjét nem szeretné tovább külföldön építeni - amely elhatározását sajnálattal vettük tudomásul. Emiatt már a következő évad imázs-kampányát is nélküle terveztükmeg – októberben. (A prímabalerina távozásától függetlenül nem kerülhetett volna minősítésre, mert 1 éven belül nem lehet kétszer minősíteni a törvény szerint, és az ő minősítése 2014 novemberében készült el.) Kerényi Miklós Dávid és Jellinek György elbocsátása az Opera belügye, az érintett személyekre tekintettel nem adhatok érdemi információt. Legyen elég annyi, hogy több fegyelmi vétségetkövettek el, ugyanakkor azt is szeretném leszögezni, amit ők is tudnak: mivel két szakmailag alkalmas művészről van szó, az áprilisi próbatáncon ők is részt vehetnek, adott tehát az út a társulatba történő visszailleszkedésre."

A Fidelio, a közönségkedvenc Seregi balettekkel kapcsolatban is pontos adatokat kért:

Az Operaház közlése szerint Seregi László koreográfiái kiemelt hangsúllyal szerepelnek a Nemzeti Balett repertoárján. A 2012/13-as évadban Seregi Fesztivál: a Szentivánéji álom, a Rómeó és Júlia, valamint A makrancos Kata összesen 13; a második szezonban (2013/14) A makrancos Kata és a Rómeó és Júlia 12 alkalommal voltak műsoron, a 2014/15-ös évadban pedig a Sylviát láthatják a nézők az Erkel Színházban, hatszor. A jövő évad programjában két Seregi darab 13 alkalommal szerepel majd műsoron. A Mester emléke előtt tisztelegve 2013-ban alapította meg az Opera a Seregi-díjat, amelyet minden évben tehetséges, fiatal koreográfusnak ítél oda. A Seregi-darabokat olyannyira fontosnak tartja Solymosi Tamás balettigazgató – aki egyébként Seregi egykori tanítványa -, hogy a Rómeó és Júlia jelmezeit és díszleteit 2013-ban felújítva láthatta a közönség, a Sylviát a májusi sorozat előtt újítják fel teljesen, az egyes előadásokra kiírt szereposztásokat pedig, amíg a Mester élt, vele egyeztetve, halála óta pedig a koreográfus asszisztensével, Kaszás Ildikó balettmesterrel egyeztetve írják ki.