Sámuel, Hajna

Frenák Pállal repülni fogunk áprilisban

2015.03.27. 08:51

Programkereső

A világhírű magyar-francia korográfus legújabb előadásában egy korlátok nélküli, végtelen, légies állapottal foglalkozik. A madárléthez kapcsolódó gondolati szabadságot ábrázolja a Birdie, melyet április 17-én mutatnak be a Művészetek Palotájában.

"A Birdie nekem több mint két szabadságról és bezártságról szóló film vagy egy regény élménye. Egyszer jártam Olaszországban, egy Velence melletti kis szigeten, a San Clemente hotelben, ami korábban elmegyógyintézetként működött. Raymond Depardon dokumentumfilmje is ennek az intézetnek a betegeit mutatja be, engem pedig megérintett a hely szelleme, és tanulmányozni kezdtem a témát. Egy-két betegként kezelt ember olyan fantasztikus dolgokat mondott, amiben én lenyűgöző logikát fedeztem fel." 

Birdie - Frenák Pál Társulat
Birdie - Frenák Pál Társulat

Bezártság és izoláció. Szabadság és végtelenség. Frenák Pál koreográfus új előadása a bennünk és körülöttünk emelt falakról és határokról és azok túllépéséről szól - legyenek ezek pszichológiai, történelmi, szociális vagy fizikai határok. Mi az, ami bezár és elválaszt minket? Mi az, ami megnyit és felszabadítja a korlátokat? Hogyan működik a fantázia, a képzelet - hogyan konstruálunk új, párhuzamos valóságokat azért, hogy élhetővé tegyük jelenünket vagy újrarajzoljuk a múltunkat? Mi történik, ha a külvilág szembesít minket azzal, hogy a valóság, amiben élünk, mégsem a közösség által valóságosnak ítélt realitás?

Az új kreációban a Frenák Pált (a koreográfussal készült legfrissebb interjúnk: ide kattintva) hosszú évek óta foglalkoztató repülés-motívumon túl, Alan Parker Birdy című filmdrámája, William Wharton amerikai író 1978-as, azonos című regénye, valamint Raymond Depardon San Clemente című dokumentumfilmje szolgál inspirációul a koreográfus számára és ahogy az alkotótól megszokott, az új produkció is izgalmas és egyedi térélményt kínál. Frenák Pál ez alkalommal a Tervhivatal építészcsoport tervezőivel együttműködésben alkotja meg a táncelőadás különleges díszletét. A 3D-s grafikai tervezőprogramok világát idéző, közel 2,5 méter magas elemekből, szabadon variálható, dinamikusan változó, nyíló-csukódó labirintus, lenyűgöző és grandiózus térrendszer épül, melyet Lakos Dániel építész formatervezési díjat nyert, innovatív térbeli kirakós játéka, a Logifaces ihletett.

Frenák Pál ez alkalommal is nemzetközi csapattal dolgozik, kubai, francia és magyar táncművészek lépnek színpadra együtt és természetesen az előadás hangkulisszája is nemzetközi együttműködésben születik. A társulatra jellemző intenzív, magával ragadó elektroakusztikus zenei világa most gyönyörű klasszikus zenei etűdökkel ellenpontozódik.

A Seven című előadás sikere után 2015-ben ismét egy olyan sokszereplős, ez alkalommal is nemzetközi együttműködésben születő, nagyszabású, nagyszínpadi produkciót valósít meg a Frenák Pál Társulat, amely képes arra, hogy különleges látvány- és mozgásvilága okán a hazai és nemzetközi közönség széles rétegét érje el és tegye fogékonnyá a kortárs tánc látványos és elgondolkodtató műfaja iránt.