Jusztina

Frenák Pál számára még a judo is tánc

2016.09.20. 09:31 Módosítva: 2016-09-20 09:31:51

Programkereső

A jövőre hatvanadik életévébe lépő koreográfus rendkívüli évadot tudhat társulata mögött, amire ősszel még egy premierrel teszi föl a koronát: a harcművészetek elemeit a kortárs tánc eszközkészletével ötvöző LUTTE-val.

Bár már rég nem lehet jegyet kapni rá, azért még egyszer elmondjuk a fantasztikus hírt: szeptember 23-án és 24-én debütál a Trafóban a legfrissebb Frenák-előadás, a LUTTE. (Az előadás december 2-án és 3-án újra látható lesz, amire már most érdemes jegyet váltani). A cím franciául annyit tesz: „harcolni, küzdeni”. Ez persze tágan értelmezhető, de nem is célja a koreográfusnak leszűkíteni gondolkodásunk kereteit. Ő csak kijelöl egy teret, amin belül mindenki saját tapasztalataira vonatkoztathatja a küzdelem mibenlétét. Teszi ezt egy tükörfényű, vakítóan fehér szőnyeggel, ami -teszem azt maga a küzdőtér- és jellemzően az észak-európai, valamint keleti harcművészetek elemeiből összegyúrt táncos mozgásnyelvvel. Frenák Pál széles skálából merít, amikor harcművészetre gondol: egyaránt alkalmazza a judo brutálisan csattanó mozdulatait és egy speciális izlandi birkózó technikát, a glimát is, de feltűnnek majd a cselgáncsból és az ökölvívásból ismerős mozdulatok is, mindez persze a kortárs tánc eszközkészletével ötvözve. Ami tehát bizonyos: maximális erő lesz érzékelhető a színpadon, amihez most Frenák Pál a leginkább ereje teljében lévő fiatal táncos generáció képviselőit invitálta meg. 

LUTTE (próbafotó)
LUTTE (próbafotó)
Fotó: Bobál Katalin

A LUTTE tehát már csak azért is fontos darab a társulat életében, mert az előadásban a megszokottnál is nagyobb teret és szabadságot kap egy új táncos nemzedék. Látható lesz a darabban a Svédországból visszatért Várnagy Kristóf, aki nemcsak táncosként, de asszisztensként is segíti Frenák Pál munkáját. Mellette Esterházy Fanni, Maurer Milán, az ír Eoin Mac Donncha és Keresztes Patrik táncolják az előadást, akik közül többen most először lépnek fel a Frenák Pál társulat színeiben.

Habár a társulatot főként teltházas előadásairól ismerjük, fontos tudni, hogy a kulisszák mögött egész évben zajlik egy komplex művészeti oktatási programjuk is, amihez a Norvég Alaptól kaptak támogatást. A LUTTE is ennek keretén belül valósul meg, a társulat jövőbeli tervei között pedig workshopok, vendégjátékok, hátrányos helyzetű közösségekkel zajló fejlesztő munkák, pedagógiai programok, nemzetközi együttműködések és egy ösztöndíjas rendszerben működő menedzserképző program is szerepelnek.

Alig két héttel a LUTTE bemutatója után jön az UN budapesti premierje. Az előadás két szólóból áll: az idén a legígéretesebb fiatal táncművésznek választott Maurer Milán egy faun-szerű alakról táncol egy személyes koreográfiát, míg az est második felében Frenák Pál szólója látható, amit a japán butoh táncmesternél, Kazuo Ohno-nál tett személyes látogatása ihletett. Az előadás a tavaszi bemutatójakor különdíjat kapott a Veszprémi Tánc Fesztiválján. A budapesti közönség október 7-8-án láthatja először a produkciót a MU Színházban.

Az évadban repertoáron marad a Nemzeti Táncszínház szervezésében a Művészetek Palotájában nagy sikerrel futó BIRDIE című előadás, amelyet részben új táncosokkal láthat a közönség november 1-jén és 2-án. Jövőre pedig új szereposztással tér vissza nagy francia-belga turnéja előtt a legendás Tricks&Tracks 2. című produkció, 2017 tavaszán pedig Bartók-koreográfiával debütál az együttes a Magyar Állami Operaház színpadán.

"A színpadon elengeded a saját személyiséged"

Frenák Pállal a Hevesi-díj kapcsán beszélgettünk, többek között Kazuo Ohnónál tett látogatásáról.