Móric

"A darab egy nagy danse macabre"

2016.09.30. 08:22

Programkereső

Juronics Tamás október 10-én mutatja be az eARTh című darabot a Müpában az évad társulatának választott Szegedi Kortárs Balettel. Az előadásban az emberiség környezete iránti felelősségéről beszél a tánc kimeríthetetlen nyelvén.

- Idén első tánctársulatként és első vidéki társulatként kapta meg a Szegedi Kortárs Balett a Müpa által alapított „Az évad társulata” címet. Milyen tényezők járulhattak hozzá ehhez?

- A Müpa alapításától hangsúlyosan jelen vagyunk darabjainkkal a házban, bemutatóinkat rendre ott hozzuk létre. Az utóbbi években pedig még szorosabbá vált a kapcsolat, hiszen a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben számos új produkciót hoztunk létre, több esetben a Nemzeti Filharmonikusokkal közösen, Kocsis Zoltán ötlete alapján. Az ilyen közös munkák sikere indokolhatja a Müpa vezetésének döntését a számunkra nagyon megtisztelő rang odaítélésében.

Juronics Tamás
Juronics Tamás
Fotó: Nemzeti Táncszínház

- Milyen kondícióban van jelenleg a társulat? Lehet-e Magyarország kortárs tánc fővárosa Szeged?

- A társulat állandóan jó kondícióban van, nagyszerű táncosaim vannak, minden kihívásnak képesek megfelelni, nemzetközi szinten mérve is magas felkészültséggel. Rengeteget dolgoznak, nagyon jelentős repertoárt tartunk szinten és állandóan új produkciókon dolgozunk. Még arra is szakítottunk energiát a tavalyi évadban, hogy néha zenés produkciókba bedolgozzunk, mint például a Játékkészítő vagy az Evita. A szegedi társulat jövőre immár 30 éve a vezető társulatok egyike hazánkban, az állandó minőségi munka mindenkor kiemelt figyelmet jelent az együttes körül.

Szegedi Kortárs Balett
Szegedi Kortárs Balett
Fotó: Csibi Szilvia - Müpa

- A táncosok közül többen bontogatják a szárnyukat koreográfusként, köztük Czár Gergely és Hegedűs Tamás, akik szeptemberben A doboz, illetve Flash című új koreográfiáikkal mutatkoztak be Budapesten a Nemzeti Táncszínház új játszóhelyén, a Nemzeti Színházban. Mennyire volt Önnek célja tudatosan egy új koreográfusgeneráció kinevelése?

Nem célom a nevelés. A célom, hogy inspiráljak, lehetőséget adjak.

Ugyanúgy, ahogy külföldről is rendszeresen hívunk alkotókat, sokszor fiatalt, hogy felpezsdítsük a műhelymunkát, ekképp a társulaton belül is pár évente lehetőséget adok a táncosoknak, hogy kipróbálják koreográfusi képességeiket. Fontos, hogy szellemi aktivitásuk az ilyen önálló munkák irányába is fejlődjön, hisz az egészen más, mint az interpretálás feladata. Büszke vagyok rájuk.

- A színház más műfajaiban is nagy tapasztalata van, az utóbbi időben láthattunk Öntől musicalt, az Evitát és prózai rendezést is, a Turandotot. Mennyiben változtatták meg koreográfusi gondolkodását prózai és zenés színházi rendezői tapasztalatai?

- Ez hosszú történet, hiszen több, mint tíz éve rendszeresen rendezek más műfajban. Leginkább operákat, de több musicalt és prózát is színpadra állítottam. Ezek mind teljesen különböző irányú munkák, más utakon kell eljutni a célhoz a színészekkel, mint a táncosokkal, vagy épp az énekesekkel. De végülis színház mind. Nekem nagyon hasznos volt az összes ilyen tapasztalat, nagyon erősen hatnak egymásra bennem a különböző műfajok. Ma már összeállt egységgé bennem, szívesen nyúlok bármelyik területhez. De mindig azzal kezdem az összes munkám, hogy én koreográfus vagyok. Ami nem "kicsinyítőképző", inkább a legkomplexebb és az intuíciókat leginkább mezmozgató alkotói folyamat.

"Az emberek paradicsommal dobálnának meg egy barna Evitát"

Juronics Tamás musical-rendezéséről a főszerepben látható Radnay Csillát kérdeztük. Olvasd el cikkünket ide kattintva!

- Az eARTh című új bemutató ökológiai kérdésekről, az ember természet iránti felelősségéről szól. Személyesen Ön mennyire tudatos a környezetvédelemben?

- Az előadás inkább arról a közönyről szól, mellyel a témára tekintünk. Mintha nem fognánk fel a súlyát és azt, hogy mennyire rólunk, a holnapunkról van szó. A darab egy nagy danse macabre, melynek célja, hogy figyelmeztesse az élőket a halál közelségére. Hiszen egyre erősebben válik létcéllá a carpe diem félrefordított jelentése, mely szerint: élj a mának! A valódi jelentést kellene megtalálnunk sürgősen a jövőnk érdekében, azaz:

ragadd meg a napot, ne halogass!

- Mennyire lehet adekvát kifejezőeszköz a tánc egy ilyen téma megjelenítésére?

- A tánc bármilyen téma kifejtésére adekvát forma. A legelementárisabb, a lélek mélyéről megszólaló üzeneteket képes kifejezni, de akár filozófiai gondolatokat tud közvetíteni.

Nem véletlen, hogy a színházi világ a mozgást, a test önkifejezésének eszközét egyre erősebben használja minden műfajban.

- Górecki 4. szimfóniáját különös módon fia fejezte be, a szerző halála után. Mennyire érzékelhető a zenében a szerző halálközeli állapota, ami egyfajta rekviemmé teszi a művet?

- Ez a mű valamiféle végzene. Minden benne van: az élet, a halál, a küzdés, a fájdalmas életigenlés. Górecki zenéje alapvető létkérdések felvetésére sarkallja a hallgatót. Nem enged nyugodni, nem engedi, hogy ellustuljunk a hétköznapok kényelmében. Egyszerre zengeti meg az univerzumot és szólal meg a legemberibb hangon. Így a kettő közötti feszültségből teremti meg a valódi drámát, melyben az élet igazságát, szeretetét hirdeti, számomra pedig a művészet örök felelősségét sorsunk alakításában. Erre utal a cím: eARTh.

- Miért éppen erre a műre koreografált?

Mert lenyűgöz. Mert akarok.

Négy új premierje lesz a Szegedi Kortárs Balettnek

A társulat 2016/2017-es évadának izgalmas újdonságairól korábbi cikkünkben írtunk.