Emma

A balettirodalom 8 legszebb pas de deux-je

2016.10.20. 08:32 Módosítva: 2016-10-20 08:33:10

Programkereső

A pas de deux (ejtsd: padödő) az nem csak egy zenekar, hanem egy tánc. Pontosabban egy balettkoreográfián belül az a duett, ami általában a darab technikai és dramaturgiai csúcsát jelenti. Összeszedtünk néhány kedvencet legendás táncosok előadásában.

Mi is az a pas de deux?

A kifejezés arra utal, hogy a táncban ketten vesznek részt: ennek mintájára létezik a három táncosra használt pas de trois, valamint a négy táncos közös táncára használt pas de quatre kifejezés. A pas de deux elnevezés a 18. század közepén bukkant fel először, strukturáját Marius Petipa adta meg: eszerint egy adaggio-ból, egy férfi-variációból, egy női variációból és egy kódából áll. A tradíció a 20. században is tovább élt pl. Maurice Béjart, George Balanchine, Akram Khan és Michèle Anne De Mey művészetében.

1. Diótörő – Marius Petipa

Kezdjük az egyik legnépszerűbb klasszikussal, Petipa Csajkovszkij mágikus zenéjére készített varázslatos „karácsonyi” koreográfiájával. Az alábbi videóban Mikhail Mikhajlov és Ekaterina Bortiakova táncolja a Cukrozott Szilva Tündér és Lovagja ikonikus kettősét a II. felvonásban.

2. Csipkerózsika – Marius Petipa

Ismét egy klasszikus Petipától. A darab egyik legfontosabb jelenete a Boldogság Kék Madarának és Florine Hercegnőnek művészien kidolgozott kettőse, amit szinte minden átdolgozás megőrzött eredeti formájában.

3. Manon – Kenneth MacMillan

Az operavilág teljesen odáig volt a Manon-sztoriért, nem véletlenül: egy nő az igaz szerelem és a világi jólét közötti döntéshelyzetben őrlődik. Massenet és Puccini is írt egy-egy fantasztikus operát a történetre alapozva, a karizmatikus brit koreográfus, Kenenth MacMillan pedig egy egészen új formanyelvet hozott létre a Massenet zenéjére készült balettel. A III. felvonás szívszorító befejezésében Manon szerelme, Des Groiex karjai közt hal meg. Lássuk, hogy néz ez ki a pas de deux-ben.

4. Rómeó és Júlia – Kenneth MacMillan

Itt egy másik klasszikus a brit koreográfustól, Prokofjev csodálatos zenéjére. A mű egyik csúcspontja pedig mi más lenne, mint az erkélyjelenet. Így néz ki Alessandra Ferri és Wayne Eagling előadásában:

5. Giselle – Marius Petipa

Petipa Adolphe Adam zenéjére készített híres balettjében Giselle szerelembe esik Alberttal, aki valaki másnak adja ki magát, mint aki valójában. Amikor ez kiderül, Giselle megőrül és őrjöngő tánca után meghal, majd csatlakozik a villik, vagyis a hűtlenül elhagyott menyasszonyok szellemcsapatához. Albert ellátogat Giselle sírjához, ahol azonban a villik megpróbálnak rajta bosszút állni: végkimerülésig tartó táncolásra ítélik. A híres pas de deux-ben érzékletesen mutatkozik meg Giselle légies szellem volta: Albert olyan könnyedén emeli őt, mintha csak egy szellemet tartana. A következő videóban Ferri és Barisnyikov táncolják el ezt a jelenetet.

6. Don Quijote – Marius Petipa

A Cervantes regénye alapján Ludwig Minkuisz zenéjére készült balett végén a boldog ifjú pár – már az esküvő után – fogadja a gratulációkat és felhőtlen örömünnep kezdődik, ami változatosabbnál változatosabb táncokra ad lehetőséget. Ekkor láthatjuk a szerelmesek – Kitri és Basil technikailag rendkívül nehéz grand pas de deux-jét, amit a legjobb táncosoknak is óriási kihívás eltáncolni. A következő videóban Szvetlana Zaharovának és Andrej Uvarovnak egészen jól sikerült. 

7. A hattyúk tava – Marius Petipa

Egy újabb Csajkovszkij, egy újabb Petipa-koreográfia. A III. felvonásban a cselekmény szerint a fekete lovag parancsára lánya, Odilia csillogó, hódító táncával megpróbálja elcsábítani a herceget, táncuk a pas de deux keringővel indul. Ebben a táncban minden balett-táncos meg tudja mutatni a sötét oldalát és ezt általában nagyon élvezik. A  pas de deux után sor kerül a harminckét fordulatos ronde de jambe fouetté-ra, ami a balerinák számára mindig nagy feladat.

8. Aliz Csodaországban - Christopher Wheeldon

Utoljára egy klasszikus stílusban készült modern balettkoreográfiát választottunk: 2011-ben a Royal Ballet Christopher Wheeldon-t bízta meg, hogy koreografáljon egy új, teljes estét balettet Lewis Carroll közkedvelt történetére. Az egyik csúcspontja a darabnak, amikor Aliz a Félszemű rém (Knave of Hearts) nevű karakterrel táncol kettőst.