Olivér

„Ez a fesztivál egy felkiáltójel!”

2017.01.01. 13:51 Módosítva: 2017-01-01 13:51:51

Programkereső

Ahogyan a gondolkodás változik, úgy formálódik a színházi nyelv is. A Trafó Nextfeszt elnevezésű programsorozata pedig épp ezt az új „hangot” kívánja megmutatni. Hogyan gondolkodik, alkot az Y generáció? Január 5. és 23. között kilenc előadás alapján kaphatunk képet erről. A fesztiválról Szabó Györgyöt, a Trafó menedzser-igazgatóját faggattuk.

- Mi volt a Nextfeszt alapötlete ? Hogyan merült fel a sorozat megszervezésének gondolata?

- A Nextfeszt tulajdonképpen annak az összetett változásnak köszönhető, ami az elmúlt években felerősödött. A fiatalok anyagi lehetőségei erősen beszűkültek, produkcióik pedig kevés médiamegjelenést kapnak, miközben meglehetősen érdekes alkotásokról van szó, amelyek több figyelemre volnának érdemesek. Úgy gondoltuk, egy fesztivállal nagyobb nyilvánosságot teremthetnénk a számukra, így született meg a kétévente megrendezésre kerülő Next ötlete. Az első fesztiválunk olyan átütő siker volt, hogy azóta is idézik a szakmában, és a közönség is kérdezi, hogy mikor lesz ismét. Állandó kérdés felénk évek óta, hogy milyenek a fiatalok. Noha mi a magyar közönségnek szánjuk ezt a programot, most néhány külföldi szakember is jelezte, hogy eljön, mert kíváncsi.

- Hogyan történt a program összeállítása? Minek mentén  kerültek kiválasztásra a darabok?

A válogatás szempontjai a frissesség, az eredetiség voltak, és persze az, hogy a formáció vagy az alkotók a mai fiatal nemzedékből kerüljenek ki, azaz ez is egy Y generációt bemutató eseménysorozat. De ezúttal sokkal mélyebbre mentünk, és nagyon sok kis rendezvényünk is van, mert az irodalom, a performanszok, a beszélgetések és smart programok is bekerültek a Nextfesztbe. Teljesebb képet szeretnénk adni arról, hogy mi foglalkoztatja ezt a generációt. Nem egy gondolat mentén válogattunk, hiszen épp azt akartuk elérni, hogy a sok különböző előadás láttán lassan kirajzolódjon a nézőben, hogy egy mai fiatal alkotó mit érez és lát a világból, hogyan alkalmazkodik a drasztikusan megváltozott körülményekhez. Furcsa, hogy vannak, akiket külföldön jobban ismernek, mint itthon, mert néhányan közülük elsősorban külföldön dolgoznak. Ami még fontos, hogy a válogatás során próbáltunk nem csak a Trafóban készült produkciókat beválasztani.

Még aláhúznám, hogy most a zenei programunk is gazdagabb lett, és a képzőművészet is szervesebben illeszkedik a fesztiválba.

Lényegében az egész ház mozogni fog, és ismét egy premierrel zárjuk a kéthetes programsorozatot.

- Mennyiben cél  egy új alkotó generáció bemutatása, és  mennyiben egy új, fiatal közönség megszólítása?

- Az új generáció bemutatása most a fő fókusz, és az, hogy felhívjuk a figyelmet a fiatalokra. Ez a fesztivál egy felkiáltójel:

Hékás, vannak, dolgoznak, és csodálkozz rájuk!”

Azt tapasztaljuk, hogy a fiatalok érdeklődnek egymás munkái iránt, és ha egy csokorba tesszük ezeket az alkotásokat, akkor jelentősebb sikert érünk el. Ugyanakkor az idősebbek is szeretnének képbe kerülni ezzel a nehezen látható generációval kapcsolatban. A kommunikációnkban egy sor online elemet helyeztünk el, megpróbáljuk ebbe az alkotókat is tömegesen bevonni, valamint felkérünk közismert és sikeres, fiatal generációbeli személyeket, hogy mondjanak pár mondatot a fesztivál kapcsán. De hiszünk abban, hogy a program tartalma és egyedisége a fő hívószó.

- Mik azok a motívumok, gondolatok, amelyek ö sszekapcsolják az előadásokat?

- Nehéz most előre megmondani, hogy a generációs kapcson kívül mi a közös. Szeretnénk, ha a közönség gondolkozna el ezen, és nem készen kapná tőlünk a válaszokat. Inkább vitát, kérdéseket szeretnénk generálni, ezért is lesznek beszélgetések. De annyit elárulunk, hogy ez egy nagyon szubjektív világ, kicsit visszahúzódó, az érzékenység és a személyesség közös. Szinte minden egyes előadás bepillantást enged egy kis közösség életébe, ahol sok az intimitás.

Mintha a durvuló világ finom és óvatos vizsgálódás felé lökné az alkotókat; a „merre tartunk?”, „hova tartozom?”, „mi lesz velünk vagy velük?” kérdései rajzolódnak ki.

Vadas Tamara - Gryllus Ábris: Kurd Ni Ovel
Vadas Tamara - Gryllus Ábris: Kurd Ni Ovel
Fotó: Kővágó Nagy Imre

- Mennyiben érdemes a nézőnek más attitűddel, más „szemmel” közelíteni az előadásokhoz?

- Legyen a néző kíváncsi és megértő. A mai fiatal alkotók roppant nehéz körülmények között dolgoznak. Nagyon sokan keserűek, és keresik a lehetőségeket. Most nőnek fel, így másképpen látják a világot. Nekünk ezt meg kell érteni, és segíteni kell nekik. De ehhez az első lépés, hogy megnézem őket, időt és energiát szentelek rá, és elemzem, hogy mit is láttam-hallottam.

További információ: http://trafo.hu/hu-HU/search?q=%7C+NEXTFESZT&t=tag