Salamon

Kodályról „diskurálnak” a tánc és a zene nyelvén

2017.02.22. 14:09

Programkereső

Február 22-én a Zeneakadémia Solti termében mutatja be a Nemzeti Táncszínház és a Közép-Európa Táncszínház a Kodály két műve köré épülő Kodály-dialógokat a Budapest Táncfesztivál keretén belül. Az előadásról az egyik főszereplő, Rohmann Ditta Junior Príma-díjas csellóművész mesélt.

Kodály csellószólószonátájában három hangulat, három táncművész, három párbeszéd kialakulását, épülését, beteljesülését és egybefonódását követhetjük nyomon, mindvégig Rohmann Ditta központi (nem csak hangzásbeli) jelenlétével. Az előadás második része Kodály opus 7-es Duója. Ebben a részben a zene és tánc párbeszéde kiteljesedik, hiszen két dinamikus zeneművész, Rohmann Ditta és Kruppa Bálint hegedűművész kommunikációja feszíti meg a Solti Terem akusztikus terét, és mindezen felül egy teljes társulat mozgási energiája épül rá a két szólista játékára. Dinamizmusuk – hangzási és mozgási – jelenlétével s mindezek precíz párbeszédével egy különleges estet építenek fel a produkció résztvevői. Az új bemutató a Junior Prima díjas csellóművész, Rohmann Ditta és a Lábán Rudolf- és Harangozó Gyula-díjas koreográfus, Kun Attila hosszú éveket felölelő együttműködésének következő állomása.

Rohmann Ditta: "Szükséges a nyitottság mindkét fél részéről"

- Rutinos táncszínházi vendég vagy már, a neved a táncszakmában összefonódott a Közép-Európa Táncszínházzal, köszönhetően a sokéves együttműködéseteknek. A Tánc-tér-képek és a Bach-tánc-szvitek után, most a Kodály dialógokra készülsz Kun Attilával és Kruppa Bálinttal. Hogy találtatok egymásra?

- Mielőtt a KET vezetését megkezdte volna, már volt alkalmam Kun Attilával együtt dolgozni. Barta Dóra társulatával adtuk elő Kodály szólószonátáját Attila koreográfiájára, sőt, mivel lebetegedett az egyik szólótáncos, Attila virtuózan beugrott helyette. Azóta nagy utat tettünk meg, én is többet tudok a táncos világról, biztos, hogy ennek a gyümölcse tapasztalható lesz a februári előadásban.

- Miért pont Kodály?

- Egyrészt idén emlékezünk meg halálának 50. évfordulójáról, másrészt a modern cselló- és hegedű-cselló duóirodalom két rendkívül jelentős darabját fogjuk megszólaltatni. Egyértelmű volt, hogy ezek a művek összetartoznak.

- Az előadás második része, Kodály Opus 7-es Duója, amiben már Kruppa Bálint, hegedűművész csatlakozik hozzád. A zene és tánc duója vagy te és Bálint duója lesz hangsúlyos?

- Igyekszünk kapcsolatot teremteni zene és tánc, ezen keresztül zenész és táncos között. Akármennyire banálisan is hangzik ez, nem is egyszerű feladat. Szükséges a nyitottság mindkét fél részéről. Azt hiszem, ha a zenét tánc egészíti ki, akkor a néző, illetve a hallgató óhatatlanul a mozgást figyeli inkább. Korábbi koprodukcióimban a koreográfia segített abban, hogy ne vesszen el a hangsúly a zenéről. Szerintem meg lehet találni egy olyan egyensúlyt, amiben zene és tánc egymás szolgálatára válik, és nem nyomják el egymást.