Hedvig

Ilyen az, ha valaki a vezénylés helyett végül a koreografálást választja

2017.05.24. 17:15 Módosítva: 2017-05-24 17:15:34

Programkereső

Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, de végül a világ egyik legjobb koreográfusa lett. Zenei múltját azonban ha akarná, sem tudná letagadni: május 26-án és 27-én egy Stravinsky-ra és Glenn Gouldra építő koreográfiával jön a Trafóba.

A marokkói-izraeli gyökerű tánclegenda a Stravinsky Tavaszi áldozatából készült SACRE eredeti változatával, a Sacre du printemps című előadással robbant be a köztudatba. A darabot a Trafó is meghívta 2009-ben Budapestre, s itthon is hangos sikert aratott. A produkcióban forró salsa keveredik komolyzenei pompával, összjátékuk pedig megmutatja Stravinsky legmaibb arcát. „Ördögi koreográfusi ötlet káprázatos megvalósításának vagyok tanúja: a laza, csajozós páros tánc tökéletesen együtt lüktet a súlyos, modern-barbár komolyzenével, majd Stravinsky rendszeresen ledobja magáról a bulizós örömtáncot, de csak azért, hogy némi elszédelgés vagy kirepülés után újra visszafogadja. Közben - szünet nélkül - drámai feszültség vibrál” -írta róla Kutszegi Csaba akkor.

A GOLD szintén egy korábbi darab átdolgozása, mégpedig a 2013-as The Goldlandbergs-é, mely Glenn Gould kanadai zongoraművész munkáiból indul ki. Emanuel Gat koreográfiája táncművészeti párja lehetne a zongorista zenei világának, hiszen mindketten zseniálisan ötvözik az érzékiséget az intellektuális fegyelemmel és az elemi érzelmekkel. Az előadásban Gat a Goldberg-variációk interpretációját és egy költői rádiós dokumentumjátékot (The Quiet in the Land) kever egymásra. A produkció intenzív összejátszása zenének és táncnak, melyen keresztül mély emberi viszonyok bontakoznak ki.

Maga Emmanuel Gat így fogalmazta meg alkotói attitűdjét:

Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét kiaknázzam, mint hogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon”.

Emanuel Gat első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Trafóban 2009-ben a Tavaszi áldozat mellett a Téli utazással mutatkozott be, majd 2010-ben megint körbejárta a Téli utazás témáját és bemutatta a Téli variációkat. 2012-ben visszatért a folyamatosságon alapuló Brilliant Corners-zel, majd 2015-ben a Plage Romanique-kal.