Előd

Cole Porter balettet is írt, nem is akármilyet

2017.05.25. 13:22

Programkereső

Az elsősorban jazz-sztenderdek és musicalek szerzőjeként ismert zongorista 1920-ban írt egy balettzenét az amerikai kongresszus által elfogadott bevándorlásellenes törvényekről. Hogy, hogy nem, most elővették.

A Within the Quota (A kvótán belül) címet viselő balett az első világháború idején Amerikába menekülő görög, lengyel és ausztrál bevándorlók jogait korlátozó törvényt kritizálta. Most, amikor Trump hasonló állásponton van, mint az akkori kongresszus, a Princeton University Ballet aktuálisnak érezte a balett mondanivalóját. Az előadás producere, a Princeton egyetem zeneprofesszora így fogalmazott:

A választások után ránéztem a kottára, és azt gondoltam: édes Istenem, ez a balett aktuálisabb, mint valaha!

A balett ugyanazokat a kérdéseket boncolgatja, mint amik ma is a szemünk előtt hevernek. Még az emberek félelmei is megegyeznek a 20-as évek emberének érzésvilágával. Akkor is azért tartottak az amerikaiak a bevándorlóktól, mert féltek, hogy elveszik a munkájukat és hogy felhígul az amerikai kultúra” - fogalmazott.

A The New York Times szerint az 1920-ban írt balett volt az első amerikai témájú balett. A mű keletkezésének idején Porter Párizsban élt, és még viszonylag ismeretlen volt az amerikai közönség számára. A balett egy frissen Amerikába érkező bevándorló történetét meséli el, aki

tipikus amerikai karakterekkel találkozik: egy filmsztárral, cowboy-jal, egy jazzénekessel, és bizony „sötét erőkkel” is, akik a bevándorlókat ki akarják toloncolni az országból.

Az előadás koreográfusa, Julia Jensen még megtoldotta a karaktereket egy Ivanka Trumpra emlékeztető figurával, és Lady Libertyvel, a két lábon járó szabadságszoborral, akik folyton szelfiznek. Emellett aktualizálás céljából szatirikus politikai jelszavak és újságok szalagcímei is megjelennek a vetített háttéren. 

A zene teljes mértékben magán hordozza Cole Porter későbbi stílusjegyeit.

Simon Morrison például a fináléban elhangzó Sweatheart of the World című dalról azt mondta: "ha még szövege is lenne és egy füstös bárban hallanánk, tisztára olyan érzést keltene, mint a  Night and Day”. A zenét a londoni Penguin Café Orchestra szólaltatja meg.