Levente, Irén

Nem kell Moszkváig utazni a Bolsoj-élményért!

2017.06.09. 15:08

Programkereső

Nyolc táncelőadást láthatunk ősztől a moszkvai Bolsoj Balett 2017-18-as évadában az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítővásznán. A világ legrangosabb balett-társulatának produkciói közül négy élő egyenes közvetítésben, négy pedig felvételről elevenedik meg.

Az évadot október 22-én A kalóz élő közvetítése nyitja. A darab azért is lehet unikum a hazai közönség számára, mert magyar színpadokon nagyon ritkán játsszák, első hazai színpadra állítását éppen idén áprilisban láthattuk az Operaházban. Pedig a darabot már 1856-ban bemutatták Párizsban, a Giselle szerzőjének, Adolphe Adamnak zenéjére. Szentpéterváron pedig két évvel később került színpadra a legendás Marius Petipa balettmester verziója, melyet még négyszer dolgozott át, utoljára 1899-ben. A Lord Byron elbeszélő költeménye alapján született balett a Bolsojban ezek alapján a 19. századi klasszikus minták alapján kerül ismét színpadra, a világ egyik legnevesebb kortárs koreográfusa, Alekszej Ratmanszkij munkájaként. A rendkívül látványos előadáshoz Adolphe Adam és Leo Delibes eredeti partitúráját a párizsi Francia Nemzeti Könyvtár archívumából, Petipa koreográfiai jegyzeteit a Harvard Egyetem színházi gyűjteményéből, Jevgenyij Ponomarjov eredeti, 1899-es jelmezterveit pedig a szentpétervári állami színházi könyvtárból keresték elő.

A kalóz
A kalóz
Fotó: Damir Yusopov

Ratmanszkij új táncrendezésben láthatjuk majd, szintén élőben – 2018. január 21-én – a Rómeó és Júliát is. Az új előadás Jurij Grigorovics koreográfiáját váltja, amelyet szintén vetített néhány évvel ezelőtt az Uránia. Ratmanszkij, a Bolsoj korábbi művészeti igazgatója drámai erővel és frissességgel tölti meg a klasszikus Shakespeare-darabot. 

Szintén Ratmanszkij felújításában kel életre 2018. május 13-án a szovjet idők egyik nagyszabású, klasszicizáló balettsikere, az először 1932-ben színpadra állított Párizs lángjai. Vaszilij Vajnonen balettje a nagy francia forradalom idején játszódik. Aszafjev által írt zenéje pedig a forradalom dalaira, főként a Marseillesre épül. Az új rendezés kissé átformálta, megszelídítette az eredeti kerettörténetet, kissé visszavett a harcos forradalmi betétekből és beleszőtt például egy forradalom oldalára álló arisztokratát is, no meg szerepet kapnak a forradalom olyan negatív jelenségei, mint például a guillotine. 

Két nyugati koreográfus, az amerikai John Neumeier és a francia Jean-Christophe Maillot Bolsoj-beli színpadraállítása is szerepel a 2017-18-as közvetítések között. Mozivásznon, élő közvetítésben jut el a magyar közönséghez 2018. február 11-én John Neumeier világhírű, 2014-ben a Bolsojban is megrendezett A kaméliás hölgye Szvetlana Zaharovával. Az eredetileg 1978-ban Stuttgartban készült mesterkoreográfiának a Bolsoj Balett társulata új lendületet adott. Chopin érzelmektől túlfűtött zenéje által egy még érzékenyebb és drámaibb történet elevenedik meg Alexandre Dumas azonos című regényéből. 

Neumeier hamburgi társulatának tagja volt egykor a francia Jean-Christophe Maillot, a Monte Carlo-i balett művészeti igazgatója, aki 2014-ben a Bolsojban koreografálta a Makrancos Katát. Ezt a feldolgozást láthatjuk 2017. november 26-án Jekatyerina Krisanovával a címszerepben és Vladiszlav Lantratovval a Katát megszelídítő Petruchio szerepében. Maillot bravúros koreográfiát szabott a Bolsoj táncosaira, miközben mesterien adaptálta Shakespeare klasszikus vígjátékát. Az eredmény a kétórás burleszk, melyben a Bolsoj egész társulata új arcát mutathatja meg. 

Három klasszikus közönségkedvenc is található a 2017-18-as programban: a Giselle (2018. április 15.), és két balettre átírt E.T.A. Hoffmann-mese, A diótörő (2017, december 17. és 26.) és a Coppélia (2018. június 10.).

Adolphe Adam Giselle-je a klasszikus balettrepertoár kötelező darabja. A Bolsoj társulata 1944 óta évről évre kiemelkedő érzékenységgel és kitörő sikerrel viszi színre e csodálatos drámai történetet. Az ártatlan Giselle (Szvetlana Zaharova) szörnyethal bánatában, mert szerelme, Albrecht (Gyenyisz Rodkin) megcsalta őt. Akarata ellenére csatlakoznia kell a villikhez, a bosszúálló tündérekhez, akik a másvilágon elbánnak a hűtlen ifjúval.

Hagyományosan karácsony idején kerül műsorba a Csajkovszkij-remek, A diótörő. Karácsony éjjelén Marika fából faragott diótörő bábúja gyönyörű hercegként elevenedik meg, aki magával viszi a lányt egy varázslatos utazásra. Indulás előtt azonban meg kell küzdeniük az Egérkirállyal, aki hadsereget küld Marika ellen. A darab Jurij Grigorovicsnak, a Bolsoj legendás balettmesterének koreográfiája, melyet a világhíres társulat élvonala visz színre, a főszerepben Gyenyisz Rodkinnal és Anna Nyikulinával.

Coppélia
Coppélia

Az évadot 2018. június 10-én egy csodálatos mese, a Coppelia zárja. Delibes táncjátékát először 1870-ben Párizsban mutatták be, majd tizennégy év múlva állította színpadra Szentpéterváron Marius Petipa. Ez utóbbi koreográfiára alapul az Urániában élőben közvetítendő, Szergej Viharev által korszerűsített feldolgozás is, egyelőre még meg nem hirdetett szereposztással. A Coppelia zenei anyagában rengeteg népzenei elemet találunk, az első balettek egyike, amelyben szláv népzenei részletek szólalnak meg, de szerepel benne magyar csárdás is.