Ilona

Shakespeare, táncba zárva

2017.06.13. 15:36

Programkereső

A Madách Színház július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának táncművészeti műsora, a Shakespeare, ahogy nekünk tetszik című táncfantázia az angol bárd három drámájának esszenciáját fordítja le a mozgás nyelvére.

A táncfantáziát nyitó Szentivánéji álom (koreográfus, rendező: Molnár Ferenc) a modern tánc segítségével, ha nem is tragédiává, de súlyos drámává változtatja Shakespeare vígjátékát. A hangsúly itt nem Puck mókázására és a mesteremberek szerencsétlenkedésére esik (utóbbiak ki is maradtak a darabból), hanem az eredeti mű legelemibb motívumaira.

Táncfantázia
Táncfantázia
Fotó: Madách Színház / Mohos Angéla

A táncosok olyan örök dolgokat jelenítenek meg, mint a birtoklásvágyból eredő viszálykodás, a szexuális őrület vagy az összekavarodó-összegabalyodó szerelmespárok meséje. A cselekmény egyes elemeinek apróbb változtatásával pedig a Szentivánéji álomnak az az üzenete kerül előtérbe, hogy mi, emberek csupán emberfeletti lények játékszerei vagyunk, s egész életünk valamely felsőbb hatalomnak van kiszolgáltatva.

Hogy ezzel a nyugtalanító érzéssel még jobban tudjunk azonosulni, a darab közembereit megjelenítő szereplők modern ruhában, modern eszközök és díszletek (okostelefon, diszkó, szélturbinák) között mozognak, s sokszor a legmodernebb zenékre, például technóra táncolnak, míg a tündérvilág figurái körül minden (a zene, a kosztümök mintázata) ősi, természetközeli és fenyegető.

Táncfantázia
Táncfantázia
Fotó: Madách Színház / Mohos Angéla

A cselekmény helyett inkább az érzésekre és impressziókra koncentráló Szentivánéji álomnál még elemeltebb volt a Rómeó és Júlia (koreográfus, rendező: Velekei László), amely forradalmi módon női szemszögből ábrázolta a 400 éves szerelmi történetet. A modern balett a fiatalok tragédiáját annak a lánynak szívszaggató sztorijává sűrítette, akinek első szerelme egyben az utolsó volt.

A táncdarab az eredeti mű kronológiájához is újítóan nyúlt hozzá, hiszen Júlia haláltusájával kezdődik, és mintegy onnan visszatekintve meséli el néhány képben a lány és Rómeó közös történetét, azaz megismerkedésüket a bálon, titkos esküvőjüket, majd egymástól való elszakításukat, végül mindörökre.

Táncfantázia
Táncfantázia
Fotó: Madách Színház / Mohos Angéla

A két drámai hangulatú darab súlyát a táncfantázia zárlataként A makrancos hölgy Broadway-musical verziója, a Csókolj meg, Katám! (Kiss Me, Kate) alapján készült adaptáció (koreográfus, rendező: Tihanyi Ákos) oldotta. A Cole Porter-musical Too Darn Hot című betétdalába sűrített előadás (a szólót Ekanem Bálint Emota énekelte) a Shakespeare-mű szilajságát, játékosságát és életörömét ragadja meg, miközben egyenesen a szteppcipős-keménykalapos-nadrágtartós dzsesszkorszakba röpíti vissza a nézőt.

A Shakespeare, ahogy nekünk tetszik táncfantáziát még június 13-án és 24-én ismétlik a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján. Aki pedig a Rómeó és Júlia vagy a Szentivánéji álom könnyedebb feldolgozásaira kíváncsi, az benevezhet a Shakespeare mesék gyerekeknek részeként színpadra kerülő Szentivánéji álom lightra vagy a Rómeó és Júlia (fiktív) keletkezési történetéről mesélő Szerelmes Shakespeare-re.

További részleteket ide kattintva olvashat a fesztiválról. 
Támogatott tartalom