Eufrozina, Kende

A leghatásosabb tudatmódosítás: fogyassz kortárs művészetet a Szigeten!

2017.07.08. 14:44

Programkereső

A Fidelio Színházi és Táncsátor olyan kortárs tánc és újcirkusz előadásokat vonultat föl, amiket nézve egészen új perspektívák nyílnak a világra. Itt nincs helye sztereotípiáknak, tabuknak, sőt, még a gravitáció és a vizuális érzékelés is másképp működik.

Reggel 10-től például Nagy Csilla jóvoltából rögtön egy lelazító, ébresztő, józanító táncórával indíthatjuk a napot, amiben a kortárs tánc, a hip-hop, a jóga és különböző testtudati módszerek keverednek, de kívánság szerint akár Jackson imitációra vagy Shakira-féle csípő bűvölésre is sor kerülhet. Aki még kora délután is az előző nap mámorában úszna, és inkább maradna az álomösvényen, az részt vehet 14:00-tól a Sleeping Beauty Project által létrehozott, Dream Experiment elnevezésű alvó installációban, és kipróbálhatja a vezetett altatást. 

15:00 órától az ausztrál koreográfus, Liesel Zink táncosai vizsgálják az emberi test működését. A darab különlegessége, hogy a nézők a zenét vezeték nélküli fejhallgatókon keresztül hallgatják, miközben a kilenc ausztrál és magyar táncos mozdulatait figyelik. Ezáltal különösen meghitt hangulat alakulhat ki a művészek és a nézők között, akik mindannyian személyre szabott, “csak nekik szóló” műsort kapnak – ameddig csak szeretnék.

Liesel Zink: The Stance (AUS)
Liesel Zink: The Stance (AUS)

16 órától aztán már érdemes lesz betérni a sátor hűsítő terébe is, hiszen egészen izgalmas produkciók váltják majd egymást egészen 22 óráig. A két angol kortárs táncos, Júlia és Rudi Nomadis című előadásában a kvantumfizika törvényeire építve két ember első találkozásának izgalmát, az ösztönök fontosságát, a vonzalmat és újdonsült kapcsolatuk alakulását mutatja be két nomád szemszögéből.

Franciaországból érkezik Joli Vyann és L'Eolienne párosa, akik akrobatikus kortárs táncukban gyönyörűen írják le térben a párkapcsolatok törvényszerűségeit, az „egyszer lent, egyszer fent” állandó dialektikáját. Egymás fején-vállán állva-forogva űznek tréfát a lefelé rántó erőből, a gravitációból, miközben tökéletes bizalommal viseltetnek egymás iránt.

A francia Compagnie Dyptik D-Construction című előadásában az utcatáncot emeli új szintekre hat táncos, mindezt egy különös fém térelem köré építve, ami egyszerre korlátoz és szólít fel a korlátok legyőzésére. A szintén francia Compagnie La Migration társulat pedig az emberiség és a táj kapcsolatán elmélkedik egy fontos téralkotó elemmel, amin hintázni, de kötéltáncolni is lehet. Szokatlan térbeli viszonyokat hoznak létre és arra szólítanak fel minket is, hogy alkossuk meg a saját nézőpontunkat a tájról, és úgy általában véve a minket körülvevő világról. A MAZE társulatban Nagy Emese, Simet Jessica és Várnagy Kristóf határtalan szenvedéllyel és dinamizmussal viszi színre az izraeli Guy Shomroni és Yaniv Avraham munkáját.

Akiben régóta gyűlnek a kérdések a kortárs tánccal kapcsolatban, az most megkaphatja a válaszokat a Közép-Európa Táncszínház Ki vagy te, kortárs tánc? című interaktív előadásán, ahol a koreográfiákhoz magyarázat is társul. Olyan is lesz, ami még soha nem volt: a CCN Créteil & Val-de-Marne és a Compagnie Käfig Pixel című előadásában megnézhetjük, mihez kezdenek a táncosok egy 3D-s illúziókkal teli térben. A digitális technológia életre kel és kapcsolatba lép a táncosokkal, elképesztő összhatást alkotva. Márkus Sándor, a Nylon Group alkotója egy hatalmas bálna szájába bújik, és bárkinek lehetősége nyílik őszintén beszélgetni vele bármiről, amiről csak szeretne. 

Divatbemutató is lesz, amihez foghatót világviszonylatban is nehéz találni: a Tabu kollekció  Nagy Fruzsina jelmeztervező és a Halas Dóra által vezetett Soharóza kórus kooperációjából született látványos és hangzatos show, amit nézve egyik pillanatban még nevetünk, a másikban sírunk a nagyon is jelenlévő tabuk groteszk ábrázolásától.

Ha már tabudöntögetés, nem szabad kihagyni azt előadást, ami a tánc jelenlegi legégetőbb tabujára hívja fel a figyelmet, mégpedig a bőrszín szerinti kirekesztésre. A dél-afrikai Dada Masilo társulatban a "fehér balett" műfajának emblematikus darabját, A hattyúk tavát Swan Lake címmel kizárólag fekete testek viszik színre, nem kevés afrikai mozgáselemmel fűszerezve. 

Egy egész generáció problémáit, dilemmáit foglalja előadásba Horváth Nóra és a finn Jenna Jalonen  DOPE 'I just wish to help you' című koreográfiája. A kilátástalanság, az érdektelenség, az egymástól való elidegenedés, a droghasználat, a konvenciók és a szabadságvágy, valamint extrém és szélsőséges fizikai aktivitások között vonnak párhuzamot.  Varga Csaba, Theo Samsworth, Jari Boldrini, Nelson Reguera előadása pedig a kultúrák közötti párbeszédet a mozgás nyelvén kísérli meg.

22:40-től a magyar tűzzsonglőr szcéna krémje lép fel estéről estére. A Tűzmadarak, a Solstick, a Flame Flowers és a Kócos Cirkusz szelídítik meg a lángokat mérhetetlen hidegvérrel és hanyag eleganciával. 

A programnak itt még mindig nincs vége: az éjszakai sávban, 23:00-tól olyan előadások lesznek láthatók mint a spanyol Animal Religon kortárs cirkusza, amiben arra keresik a választ, miben különbözik az ember az állattól, vagy Yaniv Cohen How Hard Can It Be? című előadása, amiben a jeruzsálemi életre reflektál az alkotó. Szintén a napzáró előadások egyike lesz a Timothy and the Things: nagysikerű Schrödingerre várva című előadása és Kálmán Eszter: A tó című rendezése, amiben a báb és a tánc különleges viszonyba kerül egymással. Ha kortárs tánc, akkor Molnár Csaba, az egyik legprogresszívebb fiatal alkotó sem maradhat ki a programból, az ő Bewitched Love című előadása Lander Patrick: OHM című koreográfiájával együtt zárja a Fidelio Színházi és Táncsátor programját péntek este 23:00-tól.