Sámuel, Hajna

Polunyin szerint súlyos válságban van a balett

2017.08.06. 16:15

Programkereső

A szókimondó táncos szerint a balettnek minél hamarabb le kell vetnie az elitizmus bélyegét, különben pusztulásra van ítélve. Azt is megmondta, hogyan képzeli el a balett megmentését.

Az ukrán balett-táncos, aki 2012-ben, huszonegyévesen meglépett a Royal Ballet-től, aminek legfiatalabb magántáncosa volt, úgy véli: a balettnek az egyetlen esélye a megújulásra, ha szélesebb közönségrétegekre talál, ehhez viszont új darabokra, új zenékre, és legfőképpen új rendezői látásmódra van szükség. Szerinte itt az ideje, hogy a film- és musicalrendezők kezükbe vegyék a balett megreformálását.

@interviewmag photo by Thomas Whiteside #sergeipolunin #ballet #dancerthefilm #interviewmagazine

A post shared by Sergei Polunin (@sergeipolunin) on

A most 27 éves táncos (és színész) a The Guardian cikkében így fogalmazott:

A klasszikus balett már majdnem halott. Nagy iránta az érdeklődés a közönség részéről, de belül semmi új nem történik. Nincsenek rendezők és nem születnek új balett zenék”

– mondta. Mindezt azzal indokolta, hogy a balett közönsége túl kicsi ahhoz, hogy az igazán tehetséges rendezők késztetést érezzenek balettet rendezni. Pedig szerinte a tánc egy olyan nyelv, amit mindenki megért: „Kinyitja az emberek elméjét. De sajnos a mai társadalomban senki nem akar gondolkodó embereket nevelni. Ezért maradt elit szórakozási forma a balett. Az én célom, hogy mindenki előtt megnyissam ezt a gyönyörű műfajt” – fogalmazott. Hozzátette: „A Royal Ballet például már lassan elindult ezen az úton: „Rengeteg nagy névvel dolgoznak, és őrületesen izgalmas irányokba képesek nyitni. Ők lehetnek a világ legjobbjai, ha így folytatják” – mondta.

„Ha megnézed a tévét, minden este látsz focimérkőzést, de alig-alig találkozol balettal a képernyőn”.

A Royal Ballet ebben is kiemelkedően sikeres, hiszen az utóbbi időkben rendkívüli gyorsasággal értek el új közönségrétegeket, köszönhetően az élő közvetítéseiknek, amik nemcsak brit mozik százaiban, de 35 országban voltak elérhetőek. Ezen kívül pedig a digitális technológiával is professzionálisan bánnak, a Balett Világnapján egész napos live streamjüket több mint 6,7 millióan követték a Facebookon. Polunyin sem panaszkodhat: a Hozier-számhoz készült videóklipet több mint 20 millióan nézték meg eddig.

Polunyin célja jelenleg egy olyan ügynökség létrehozása, ahol táncos tehetségeket segítenek az érvényesülésben. A balettipar szerinte húsz éves lemaradásban van más művészeti ágakhoz képest.

Nincsenek ügynökségek és menedzserek, akik képviselnék és népszerűsítenék a balett-táncosokat. A táncosoknak nincs hangja”

– mondta. Ráadásul sokkolóan keveset keresnek, ahhoz képest, amilyen rövid a pályájuk. „Még egy lakást sem tudnak fenntartani a táncosi fizetésből, kénytelenek osztozni másokkal” – árulta el. Hozzátette: „A kartáncosok pályája 10 évet ölel fel, és ehhez 9 évig tanulják a szakmát elképesztő fegyelemben. Amikor kartáncos voltam, 11 órát dolgoztam naponta. Ez volt életem legnehezebb munkája. Ezek a táncosok 35 éves korukban egyedül fognak maradni és ez nagy baj. Senkinek nem lesz rájuk szüksége azután” – hangsúlyozta.

Szerinte az egyik megoldás a kiöregedő táncosok számára éppen az volna, hogy fiatal táncosokat menedzseljenek. „Létre kell hoznunk egy ilyesfajta infrastruktúrát a szakmában, különben semmi nem fog történni, csak az üresség marad. Ismerek olyan táncosokat, akik nem találják a helyüket.

A legtöbb balettos a karrierje végeztével elvész, mivel véget ért az az álmuk, amit kilencéves koruk óta dédelgettek magukban. Hirtelen nem tudod, mihez kezdj”.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy sokszor az operai marketing büdzséje aránytalanul nagy, és ah ennek az összegnek csak töredékét a táncosok fizetésének emelésére fordítanák, már sokkal jobb lenne a helyzet. A balettsztár nemrég elindított Polunyin Project elnevezésű missziójának egyik célja, hogy táncszínházi előadásokban adjon lehetőséget az idősebb táncosoknak aktív pályájuk meghosszabbítására.