Jolán

Prométheusz nyughatatlan unokái – Tűzzsonglőrök a Szigeten

2017.08.08. 12:06

Programkereső

Nincs Sziget Fesztivál „tüzesek” nélkül. Idén a Cirque Du Sziget mellett a Fidelio Színház és Táncsátor előtti téren is csodálhatjuk majd attrakcióikat, addig pedig megpróbálunk néhány információval szolgálni erről a rejtve működő, underground kultúráról.
Tűzzsonglőrök körében él az a mondás, hogy kétféle emberből válik jó lángidomár: aki már gyerekkorában is piromán hajlamokkal bírt, és aki egy gyufa begyújtásától is rettegett.

Ez nem véletlen, hiszen a tűz a legellentmondásosabb elem: melegséget ad, és perzsel, mindent elpusztíthat, ugyanakkor újjáéledést, megtisztulást is hozhat. És mint ilyen, előhívja az emberből a vágyat, hogy hatalmába kerítse, irányítása alá vesse azt. Vannak, akiknél ez a vágy mindent felülír és napi 4-6 órát is gyakorolnak, hogy minél közelebb kerüljenek a tűz misztériumához. Ők a tűzzsonglőrök.

Kócos Cirkusz
Kócos Cirkusz

Ópiumháború és tűzzsonglőrködés?

Bár úgy tűnhet, hogy a tűzzsonglőrködés egy újszerű jelenség, már a Krisztus előtti időkben is operáltak lángoló eszközökkel. Időszámításunk előtt 2000 környékéről például találtak olyan egyiptomi hieroglifát, ami égő fáklyákkal zsonglőrködő alakokat ábrázolt, de más ősi kultúrákban, köztük a Polinéz-szigeteken is megtalálható ez a jelenség.

A tűzzsonglőrködés újjáéledése két területen, Európában és Ázsiában zajlott egymástól függetlenül. Európában az 1800-as években a hivatásos, „úri” zsonglőr megjelenésével jött vissza a köztudatba: a társadalom megbecsült tagjaként a zsonglőrnek égő eszközökkel is tudnia kellett szórakoztatni közönségét. Ázsiában először Kínában jelentek meg a tüzes mutatványosok a második ópiumháborúval egy időben, 1855 körül. Ugyanebben az időszakban sok más keleti kultúrában is újra „lángra kapott” a tüzes művészetek kultusza, mivel ezzel is saját kultúrájuk ősiségét igyekeztek bizonygatni.

Tűzzsonglőrök itthon és külföldön

Legutóbb az ezredforduló környékén kapott újabb löketet a tűzzsonglőrködés, amikor világszerte mozgalomszerűen megjelentek az autodidakta zsonglőrök. Magyarországon a kétezres évek környékén óriási divatja volt ennek: több, mint hetven amatőr társulat jött ekkor létre. Azóta számuk megcsappant és az élvonal messze lehagyta az hobbizsonglőröket. A körülbelül 10-15 „professzionális társulat” valódi művészeti produktumot igyekszik létrehozni és főállásként űzi ezt a tevékenységet. Kevés emberről beszélünk, akik autodidakta módon, szerencsésebb helyzetben külföldi workshopokon, nemzetközi vagy magyar zsonglőrtalálkozókon, de leginkább Youtube-videókról vagy egymástól tanulták a trükköket.

Lévén Magyarország kis ország, a zsonglőr szcénán belül is megfigyelhető egy hierarchikus megosztottság:

az Artistaképzőt végzettek és a kőcirkuszban dolgozók lenézik az autodidakta zsonglőröket. Közülük pedig azok, akik ebből élnek, joggal haragszanak azokra a hobbizsonglőrökre, akik minimális trükk-készlettel, az árakat lenyomva rontják a profibbak esélyeit. Külföldön, főként Franciaországban és Németországban más a helyzet: ott minden városban működik zsonglőrklub, és ezáltal folyamatosan fejlődik az általános színvonal. Egyébként is egy állandóan fejlődő művészeti ágról beszélünk. Egyrészt folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb fejlesztésű eszközök, másrészt művészileg is egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy a tűzzsonglőr trükkök ne csak önmagukban, hanem valamilyen koncepció részeként jelenjenek meg. Itthon a Tűzmadarak voltak az első hivatásosok, akik külföldre is elvitték a magyar zsonglőrök hírét. Alapító tagjuk, Gora Krisztián pedig tüzes eszközök gyártásával és terjesztésével is hírnevet szerzett magának.

Aki itthon tanulni szeretne, az megteheti a Magyar Zsonglőregyesület által működtetett Inspirál Cirkuszközpontban, ahol rendszeres és alkalmi workshopok adnak erre lehetőséget.

Ez a tűz nem "színpadi tűz"

A tűzzsonglőrök valódi tűzzel dolgoznak, tehát a "hideg tűz", "színpadi tűz", illetve "játéktűz" nem szerepelnek a fogalmaik között. Az eszközökön az égő felületet kevlár biztosítja, ami petróleumba mártva körülbelül  72 °C  fokon lobban be, égéshője pedig megközeltőleg 150°C  fokos. A valódi  veszélyek miatt tehát a tűzzsonglőrködést hosszú gyakorlási idő előzi meg.

A Fehér Főnix - Hommage á Farkas Linda

Tavaly a nemzetközi tűzszonglőr közösséget is sokkolta Farkas Linda halála , aki egy tüzes jelmez kipróbálásába halt bele. 

Farkas Linda nemcsak tűzzsonglőr volt, hanem igazi előadó, aki a tüzes tárgymanipulációt olyan organikusan kötötte össze a tánccal, mint ahogy arra csak nagyon kevesek képesek.

Előadásai joggal voltak nevezhetőek kortárs táncprodukcióknak, azzal az extrával, hogy nemcsak ő táncolt, hanem a lángok is körülötte. Ezen túl pedig képzőművészként is remekelt: saját terevzésű kosztümjei önmagukban is magas művészi értéket képviseltek. A Szigeten az idei év legnagyobb tűzprodukciója az ő emlékére születik meg. A Cirque Du Sziget színpadon minden este 21:15-kor kezdődő előadás a The White Phoenix címet viseli, ami azt hirdeti, Linda életműve ritka volt, mint a „fehér főnix”. A hatalmas show életre hívásáért a hazai zsonglőrök legjava fogott össze: a Tűzmadarak, Flame Flowers és a német Solstix közös munkájából született meg. Az ihletett hangulat, a szépség és a veszélyes mutatványok garantáltak!

Történetek tűzzel elmesélve

A Fidelio Színház- és Táncsátor előtti téren minden este 15-20 perces tűzszínházi etűdöket láthatunk az élvonalbeli társulatok produkciói közül. A egy berlini székhelyű csapat, akik erős baráti szálakkal kötődnek a magyar zsonglőrökhöz. A Valerie Ann Sealey, Steve Joshua Dyffort alkotta duó az életben is egy párt alkot, így produkcióik is a kettejük közti harmóniára épülnek: specialitásuk, hogy a tüzes kontaktbotot egymás testén átgörgetve hozzák mozgásba. Előadásuk csütörtök este 22:45-kor látható.

Pénteken a már említett Tűzmadaraké a porond. Swing Over című, háromszemélyes előadásukban a bűvészeszközök és a partnerakrobatika is kiemelt szerephez jut. Szombaton ugyancsak tőlük látható a 2 for 1 című újcirkusz etűd, amiben egy ártatlan férfi két túlságosan játékos nőszemély karmai közé kerül. Az előadók egyedi tervezésű, különleges látványelemekkel,  technikás zsonglőrködéssel és lírai levegőakrobatikával mesélik el a nem várt fordulatokkal teli történetet.

Vasárnap a Flame Flowers társulat mutatkozik be Lángok keringője című előadásával, melynek témája a nő és a férfi közti párbeszéd. A mozdulatsorok és a zene kiválasztásakor az alkotók régi korok klasszikus stílusaihoz nyúltak vissza. A társulat specialitása a letisztult formák keresése és az elegancia érvényre juttatása.

Hétfőn ismét a Tűzmadarak látható a Fireflow című darabbal, ami két nő és egy férfi történetét meséli el egy régiségboltban. Ebben a közegben a tűz ősi ereje leolvasztja a karakterekről a régi maszkokat, melynek hatására új tetterővel néznek szemébe az elavult szokásaikkal. Vasárnap a tapasztalt zsonglőrökből frissen megalakult Kócos Cirkusz zárja a sort: Kócológia című darabjukkal egy sajátos nomád eleganciát juttatnak kifejezésre tűzzel, tánccal, zsonglőrelemekkel, és akrobalansszal.