Friderika

Óvatosan azzal a negatív spárgával!

2017.08.23. 15:01

Programkereső

Ismerős kép az Instagramról: a balerinák negatív spárgában ülnek, reggeli kávéjukat kortyolgatva, egyik lábuk felpolcolva egy emelvényre, ami másik lábukkal több mint 180 fokos szöget zár be. Nagyon látványos, mindenkinek leesik az álla. De mi az ára ennek?

Az utóbbi években az extrém hajlékonyság lett a „normális”, amiben bizony nagy szerepet játszik a közösségi média, ahol valami látványosat kell mutatni a követőknek, ismerősöknek. Ugyanakkor a balettversenyeken is érmekkel jutalmazzák a már-már cirkuszi mutatványnak is beillő penchéket és développékat. De milyen előnyei és milyen kockázatai vannak ennek?

Mik a kockázatok?

A New York City Ballet fizikoterápiás programjának vezetője, Marika Molnar szerint a táncosoknak kerülniük kellene a statikus nyújtást, vagyis a 30 másodpercnél hosszabban kitartott extrém nyújtópózokat. A térd és a csípő védelmét szolgáló szalagok ugyanis elveszthetik rugalmasságukat a túlnyújtástól. Molnar állítása szerint ilyenkor a combcsont olyan káros szögben és olyan erővel nyomódik bele a medencecsontba, ami porcleválást okozhat.

Dr. William Hamilton New York-i ortopédorvos, aki gyakran dolgozik táncosokkal, szintén azt mondja, hogy a hipermobil, vagyis túl laza ízületekkel rendelkező táncosok hajlamosak túlfeszíteni saját határaikat. Arra figyelmeztet, hogy nekik is nagyon oda kell figyelniük, hogy meddig tartják ki ezeket a pózokat. A porcleválás kockázata mellett ugyanis a laza ízületű táncosoknál fennáll annak a veszélye is, hogy elvesztik a stabilitásukat.

Jól néz ki, de semmi értelme?

Ne felejtsük el, hogy a balett-táncosoknak nemcsak magasra kell tudniuk emelni lábukat, de ugrásokat és forgásokat is szépen kell tudni kivitelezni egy-egy high battement esetén például. Ehhez pedig legalább annyira elengedhetetlen a stabilitás, az erő és a koordináció, mint a hajlékonyság. Molnar megjegyzi:

hacsak nem a cirkuszban dolgozol, nem kell extrém pozíciókba vágnod magad, hiszen azok nem funkcionálnak a balettban”.

Hozzáteszi: „Minden olyan nyújtás, ami 20 másodpercnél tovább tart - legyen az extrém vagy sem – az ugrások magasságának csökkenését okozhatja. Fontos, hogy a táncosok megértsék ezt a közvetlen összefüggést”.

Türelem rózsát terem

Szerencsére biztonságosabb út is kínálkozik a kívánt hajlékonyság eléréséhez, ez pedig a nyújtást megelőző alapos bemelegítés. Molnar azt mondja: „A nyújtás nem bemelegítés. A futás, vagy más bemelegítő gyakorlatok elengedhetetlenek egy streching óra előtt is, de jól jöhet a pilatesból ismert százas gyakorlat is, ami a gyors ki-belégzéssel edzi a hasizmokat és serkenti a vérkeringést”. A „sokszor keveset” és a „türelem rózsát terem” elvek tehát a nyújtásra is érvényesek. Molnar azt tanácsolja, ha éles fájdalmat érzünk, vagy nem tudunk már mély levegőt venni, akkor jöjjünk ki a pózból. Fontos ugyanakkor fejben tartani, hogy a magasra emelt lábakhoz nemcsak a laza csípőízületre van szükség, hanem erős has- és hátizmokra is. 

Ha tehát csak egy-egy menő Instagram vagy facebook poszt kedvéért nyújtjuk szét magunkat, ne tegyük, koncentráljunk helyette az erőnléti edzésre és a koreográfia pontos elsajátítására!

Tartalom forrása: Pointe Magazine