Diótörő

Karácsonyi csoda

Az alkotók egy olyan Diótörőt álmodtak színpadra, ami igazán a mai gyerekeknek szól. A történet mai környezetben játszódik a zene, koreográfia, díszletek és jelmezek szempontjából is, így világosan elválik a közönség számára a mesevilág a valóságostól.

Sárközi Gyula, a produkció koreográfusa szerint az eredeti, évszázadokkal ezelőtti miliő olyan idegen a mai gyerekektől, hogy azt látva nehéz volna a főszereplő kislány, Mása helyébe képzelniük magukat - márpedig egy igazi karácsonyi mese esetében ez kell, hogy legyen a cél. Ezért döntöttek úgy az alkotók - a négytagú 4 For One koreográfus csapat, akik a Bogármese és a Pán Péter című produkciókat is jegyzik, és Sárközi Gyula vezetésével nemcsak a táncért, hanem az előadás teljes szellemi hátteréért is felelősek -, hogy a Müpában egy igazi modern Diótörőnek kell színpadra kerülnie.

Csajkovszkij zenéjét Weisz Nándor dolgozta át, aki ütősként a Nemzeti Filharmonikus Zenekarban és a Szörp zenekarban is játszik. Ő volt a tökéletes választás ahhoz, hogy azoknak a gyerekeknek is érdekessé tudja tenni a Diótörőt, akik a modern animációs filmeken, a reklámokon és a számítógép előtt nőnek fel. „Azért is a legnehezebb feladat a gyerekeknek színházi előadást készíteni - fogalmaz Sárközi -, mert ők még őszintén reagálnak, nem olyan toleránsak az eléjük kerülő produkcióval, mint a felnőttek. Nem fordulhat elő, hogy csöndben ülnek, annak ellenére, hogy netán unatkoznak, vagy nem tetszik nekik, amit látnak. Ehelyett bátran fészkelődnek, forgolódnak, huzigálják egymás haját, zörögnek és beszélgetnek."

A legelső gondolat, ami Sárközi Gyula fejében megfogant az előadással kapcsolatban, hogy szeretné minél mesésebbé, ünnepiessé tenni a világát: ezért angyalokat képzelt el, minden mennyiségben, táncban és zenében is. Weisz Nándor áthangszerelésében olyan éteri, csilingelő, de egyben szórakoztató motívumok jelennek meg Csajkovszkij zenéjébe szőve, amelyek a mai gyerekek számára is könnyen azonosíthatóak ezzel a hangulattal, s egyszerűen elvarázsolják őket. Hol úgy érezzük, hogy a mennyben járunk, hol vibráló, izgő-mozgó nyüzsgést érzünk, mindezt elektronikus zenei jegyekkel, modern, dinamikus ritmusképletekkel és játékos dobalapokkal érte el Weisz. Szellemdús, bátor, invenciózus kompozíciók ezek, amelyek ugyanakkor nem tévesztik szem elől Csajkovszkij célját sem. „A titokzatosság, az a játék, az izgalomért felelős apró füllentés, miszerint a Jézuska és az angyalkák érkezésének köszönhetőek az ajándékok - mindez a karácsonyi hangulat elengedhetetlen kelléke. Ezt próbáljuk a színpadra varázsolni a zene és a koreográfia, valamint a díszlet segítségével is" - mondja Sárközi.

Felütésként is egy izgalmas, nyüzsgő képet képzeltek el, ahol gyerekek korcsolyáznak, hógolyóznak a színen, majd hirtelen a színpadkép centrumában elhelyezkedő kút angyalszobrai elevenednek meg. Az első pillanattól magával ragadja a gyerekeket az itt felhangzó mozgalmas, lüktető, de mégis egyedülállóan karácsonyi hangulatot árasztó muzsika. Az előadás egészére jellemző ez a varázsos atmoszféra, s a csoda tovább folytatódik, amikor a kútból hirtelen csodás karácsonyfa válik...

Sárközi Gyula koreográfus társai mindhárman a Madách Musical Táncstúdióba jártak, Kovács Zsolt pedig a Madách Színház tánckarából tűnt ki kreativitásával. Kováts Gergely Csanád, a Megatánc című műsorfolyam győztese, szintén Sárközi Gyula tanítványa. Jurányi Patrick ma már a KFKI Kamarabalett egyik vezetője. Az évek folyamán kiderült, hogy ők négyen hasonló gondolkodásúak, hasonló értékrenddel, de különböző érdeklődéssel. Mindannyian készítettek már önállóan előadásokat, de szívesen működnek együtt, és felosztják egymás között a feladatokat. Klasszikus balett témakörében Sárközi, modern koreográfiában Jurányi Patrick, hiphop, break és a többi friss műfaj terén pedig Kováts Gergely Csanád és Kovács Zsolt van a leginkább otthon.

"Annyira szerteágazó lett már a táncművészet, hogy külön-külön nem tudnánk egy ilyen összetett produkciót létrehozni. Ahhoz, hogy kiszolgáljuk a mai közönség igényét, főleg a gyerekekét, minden műfajban professzionálisnak kell lennünk. Természetesen mindannyiunk számára a klasszikus balett teremtette meg az alapokat, mindhárman ebből indulunk ki, mint ahogy a jazzisták is először klasszikát tanulnak" - meséli Sárközi.

A KFKI Kamarabalett tagjai és a Madách Musical Tánciskola tagjai egyenrangú partnerekként lépnek színpadra az előadásban, érdekesség, hogy a tánciskola kisebb, akár gyermekkorú tagjai is olyan színapdi rutinnal rendelkeznek, ami kevés táncosnak adatik meg fiatalkorára. A főszereplő Kováts Gergely Csanád lesz, Mária, vagyis Mása szerepében Bársony Szandrát és Imely Xéniát láthatjuk, a további szólisták pedig Kruzsai Dávid, Füzy Attila és Füsi Zsolt lesznek.

A KFKI tagjain és a madáchos szakképző iskolásokon kívül és mintegy negyven (!) kisebb, hat és tizenkét éves kor közötti gyerekek lesz a színpadon. Nem először próbál ilyen összetételű társaság a Művészetek Palotájában: a Bogármese és a Pán Péter előadások alkalmával már bizonyították, hogy milyen fegyelemmel és koncentrációval dolgoznak a legkisebbek is. „A Madách Musical Tánciskola a gyermekkorú növendékeivel szemben éppen olyan elvárásokat támaszt, mint a felnőttek esetében - mondja Sárközi Gyula, aki egyszemélyben az iskola alapítója és vezetője is. - Ennek ellenére nem úgy kell elképzelni, hogy kis arctalan robotokat nevelünk, hiszen a büfében, a szünetben épp olyan zajos és izgő-mozgó gyerekek ők, mint bármelyik másik. Ha munkáról van szó, akkor azonban profikként viselkednek. Szeretettel, kitartással és következetességgel értük el ezt náluk. Ők is és mi is tudjuk, hogy a dominóelven alapul a csapatmunka: ha az egyikük nem koncentrál, a többiek is hibázni fognak. Semmilyen más művészeti ág nem kényszerít az első perctől csapatmunkára, mindenhol sokkal nagyobb az egyéni tanulás jelentősége, például a zenei oktatásnál is. Muszáj egymásra figyelni, együtt lélegezni, hogy elérjék a célt, és ez nemcsak a tánctehetségükre van hatással: az érzelmi intelligenciát csak a művészeten keresztül fejleszthetjük."

 

2009. december 11. 15:00 és 18:00 (bemutató)
Fesztivál Színház
Diótörő - a KFKI Kamarabalett előadása

 

Km.: a Madách Musical Tánciskola növendékei

Kor.-rend.: 4 For One - Sárközi Gyula, Jurányi Patrick, Kovács Zsolt, Kováts Gergely Csanád
Csajkovszkij zenéjét átdolgozta: Weisz Nándor
Jelmez: Faltisz Alexandra

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

Rajta vagyunk a szeren

Pintér Béla legújabb darabjában egészen apró tragédiákról mesél, olyanokról, amelyek mellett naponta séltálunk el az utcán. KRITIKA

"Mindig az igazságtalanság ellen lázadnak"

Társadalom, politika és művészet összefüggéseit vizsgálja a Ludwig Múzeum új kiállítása. Fabényi Júliával beszélgettünk. INTERJÚ

Mészáros Máté: "Van ebben valami őrültség"

Mészáros Máté (fotó: Drucker Dávid)

Az Ultima Vez táncosával a Trafóban október 24-én látható Hinoki című koreográfiája kapcsán beszélgettünk. INTERJÚ

Elhunyt Bretus Mária

Hetvenegy éves korában október 21-én hosszan tartó súlyos betegség után távozott az intézmény professor emeritája.

Aki a végén nevet

Lehet, hogy ma már elég az Andrássy útig elmenni, ha jó Cosìra vágyunk? KRITIKA

Elhunyt Pribojszky Mátyás

Citeraművészként az országban elsőként kapott hivatásos működési engedélyt, majd a ősi népi hangszert hangversenypódiumra emelte.

 

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége