Jolán

Távol Bollywoodtól

2009.08.25. 11:19

Programkereső

India misztikus világa mindig is megihlette az európai művészeket, a nagyközönség pedig nemrégiben fedezte fel magának a „bollywoodi” filmek romantikáját.

Ezúttal a Magyar Fotográfusok Házának kis terme nyújt betekintést egy darabka Indiába. Bizonyára szűk keresztmetszetről van szó, gondolhatnánk, és talán éppen a filmipar által generált divathullám kapcsán fenntartásokkal közelítünk a térséget megörökítő képekhez. Wera Saether munkáin jól ismert indiai motívumokat vonultat fel, mégis képes egy-egy fotóba sűríteni azt az elmélyült figyelmet, mellyel harminc éve járja a kontinenst.

Wera Saether: India3
Wera Saether: India3

A norvég származású költő, prózaíró, pszichoterapeuta, társadalmi aktivista az „északi béke és a dél-ázsiai szellemi és vizuális kavalkád közötti ingázásról" vall. Ragaszkodik gyökereihez ás anyanyelvéhez, mégis Kalkuttát tekinti otthonának. Művészetének egészét áthatja az a spirituális szemlélet, mely az indiai félsziget sajátja. A fotózás nem válik el a többi művészeti formától, a költészethez és festészethez hasonlóan kapcsolatteremtő, meditációs tevékenység.

A tárlat címével kapcsolatban kiderül, vallás és művészet a hindu mitológiában is összefonódik. Szaraszvatí egy kiszáradt, de a legenda szerint a Gangesszel egyesülő folyó istennője, a világteremtő Brahman isten felesége, a szanszkrit írás létrehozója, a tudás és művészetek védelmezője. Ahogy azt a cím is előrevetíti, a kiállítás képein végigvonul a víz motívuma, egy alkalommal visszaköszön az istennő képmása is. Folyó és ember viszonyáról, rituális vagy játékos jelenetekről mesélnek a mozgalmas, mégis gondosan megkomponált fotók. A fotós élénk, bohém színekkel dolgozik, mely tónusok hol egy kendőn, hol pedig egy rozoga házfalon várnak felfedezésre. Egy másik sorozatában szakít az élettel teli színekkel, és fekete-fehér képeken rögzíti azokat a vízparti pillanatokat, melyek meghatározzák a közösség életét.

Wera Saether: India1
Wera Saether: India1

A képek elnevezése általában elvont, költői, emlékezetve arra, hogy a fénykép csak egy formája Saether szerteágazó művészi dokumentációjának; a vizuális tartalom nem önmagában álló. A fotós igyekszik rámutatni, az indiai mindennapokban hogyan él együtt szent és profán. Így már azon sem lepődünk meg, ha a Rituális fürdés című képen egy Bollywood feliratú szatyrot vélünk felfedezni

Szaraszvatí

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Galéria

Nyitva: szeptember 13-ig