Olivér

Szocialista mechanika

2011.02.22. 13:32

Programkereső

Tovább látogatható az első magyar csuklós busz születését bemutató tárlat.

Az első magyar csuklós busz rendhagyó körülmények között épült meg, ugyanis nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették meg a buszt. A jármű Európában másodikként készült el, de forgalomba elsőként a hazai jármű állt. A buszokat azóta bezúzták, a kiállítás a megmaradt dokumentumok, egy alváz modell és műszaki rajzok segítségével mutatja be a buszok építését, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket.

Az első magyar csuklós busz modellje
Az első magyar csuklós busz modellje

Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni. Az IKARUS sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem - a BKV egyik előd-vállalata - részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak. A pótkocsis üzem kiváltására csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval.

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen „házi" kivitelben - két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz -, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében, tehát nem is az IKARUS gyárában. A motort egy IK 620-as típusból emelték át. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették ezen falfirkák, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján - az első busz elkészülte után. Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00-ás rendszámmal állt forgalomba az azóta megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár kétszáz utast is szállíthattak rajta.

Az első magyar csuklós busz alváz modellje
Az első magyar csuklós busz alváz modellje

Az első magyar csuklós busz megalkotásának ötvenedik évfordulóján megnyílt Csuklósítás című kiállítást eddig 21 ezer látogató látta a Közlekedési Múzeumban, és több mint 7 ezer látogató töltött le adatot a mobiltelefonjára. A kiállítás, meghosszabbított nyitva tartással, 2011. március 20-ig látogatható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.