Cecília

Ledényi Attila: "Kihozzuk a múzeumból a képzőművészetet"

2011.10.05. 08:30

Programkereső

Körülbelül tizenkét éve foglalkozik művészeti kommunikációval, az EDGE Communications igazgatója. Nevéhez fűződik például a Mesterművek - 400 év francia festészete című kiállítás, most pedig az Art Market Budapest igazgatójaként igyekszik szorosabbra fűzni a viszonyt képzőművészet és közönsége között.

- Hogyan indult az Art Market Budapest kezdeményezés?

- Tavaly rövid idő alatt rendeztünk egy kisebb méretű vásárt. Amikor ez az általunk ma már egyfajta előzetesnek tekintett esemény létrejött, azt tapasztaltuk, hogy kiváló minőségű anyagot vonultattak fel a magyarországi kortárs galériák, és a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt nem túlságosan intenzív kampány ellenére is nagyon sok, körülbelül 2500 látogatónk volt néhány nap alatt. A nemzetközi vásárokra járva pedig azt tapasztaljuk - és a különböző kiállítások sikerei is ezt támasztják alá -, hogy a nemzetközi, a nyugati érdeklődés az elmúlt években jelentősen megnőtt a közép-kelet-európai kortárs képzőművészet iránt. Ezt a két impulzust összekapcsolva döntöttünk úgy, hogy 2011-től évente nemzetközi kortárs vásárként rendezzük meg az Art Market Budapestet.

Ledényi Attila (Art Market Budapest)
Ledényi Attila (Art Market Budapest)

- A lényeg tehát a nemzetközi kapcsolatok építése?

- Mindenképpen. Budapest tökéletes helyszín arra, hogy a közép-kelet-európai tartalmat összehozza a globális piaccal. Ez nyilvánvalóan rengeteget jelenthet a hazai kortárs képzőművészetnek is. Egyfelől házigazdaként - ahogyan az más nemzetközi vásárokon is lenni szokott - a magyar és a magyarországi kortárs képzőművészet megjelenése hangsúlyos lesz. Másfelől azt a bizonyos nemzetközi művészeti vásári kontextust, amelyhez normális körülmények között külföldi helyszínekre kell utazni, mi gyakorlatilag házhoz hozzuk a hazai galériák számára. Annak érdekében, hogy a nemzetközi gyűjtői figyelmet - gondolok itt elsősorban a nyugat-európai és tengerentúli piacokra - felkeltsük, szélesebb körből válogatott anyagot kell bemutatnunk, mint amit pusztán a magyar képzőművészeti szcéna fel tud sorakoztatni. Ebből a szempontból különösen fontos vonása a vásárnak, hogy a kelet-európai régió galériáit fogja össze.

- A nemzetközi jellemzőn túl mit emelne még ki?

- A művészeti vásár mint műfaj a legszórakoztatóbb, legszínesebb és legkönnyedebb módja annak, hogy az ember kortárs képzőművészetet élvezzen vagy hogy azzal megismerkedjen. Adott esetben várhatóan mintegy ötven kiállító egyenként fog kitenni magáért, hogy a lehető legjobb anyagát mutassa be. A látogató így egy-két óra alatt keresztmetszetét kaphatja a közép-kelet-európai képzőművészeti felhozatalnak. A fogyasztást - a művészethez való hozzájutást - azzal is próbáljuk könnyíteni, hogy a látogatók számára díjmentes a belépés: igyekszünk mindenféle akadályt lebontani a képzőművészet és potenciális közönsége között.

- Kísérő rendezvények is lesznek a vásár ideje alatt. Pontosan milyen eseményekkel készülnek?

- Létrejön egy szakértőknek és ínyenceknek szóló rendezvénysorozat, az Inside Art, vagyis "művészet belülről". Itt kerekasztal-beszélgetések és művészinterjúk formájában nyolc-tíz kurrens témát igyekszünk majd feldolgozni nemzetközi szakértők bevonásával a cigány képzőművészettől kezdve a régió fotóművészetén keresztül a nemzetközi biennálékig. Másfelől annak érdekében, hogy Budapest a vásár idején kifejezetten egyfajta művészeti központként mutatkozhasson be, Art Week Budapest néven programsorozatot szervezünk. Ennek lényege, hogy a jelentősebb intézmények már meglévő programjai mellett különböző független kiállítóhelyek, művészcsoportok és művészeti műhelyek bevonásával számtalan alternatív kulturális szórakozási lehetőséget kínáljunk. Több budapesti alkotóház is nyílt napot tart majd, de külön film- és gyermek programmal is készülünk. Ennél is könnyedebb az a rendezvénysorozat, amelynek keretében a Millenáris Fogadó épületében minden este, a vásár zárása után egyfajta művészeti bár jön majd létre. A zenés találkozóhely azt a célt szolgálja, hogy a műgyűjtők, a művészek, az érdeklődők és a galériások egy ital mellett kötetlenül ismerkedhessenek egymással - az utolsó estére pedig hajnalig tartó záró partit szervezünk. A kísérő eseményeket is próbáljuk tehát úgy kialakítani, hogy a különböző érdeklődésű közönségek számára különböző módon tegyék vonzóvá általában a kortárs képzőművészetet, konkrétan pedig magát a vásárt.

- Miben más az Art Market Budapest, mint a sok éven keresztül működő Budapest Art Fair volt?

- A megközelítésünk gyökeresen más. Mi kihozzuk a múzeumból a képzőművészetet és olyan helyre visszük, ahol az a múzeumba kevésbé járó közönség számára is könnyebben hozzáférhető - a Millenáris ilyen. Mi, ellentétben a Budapest Art Fairrel, nagyon határozott arculattal teljes egészében kortárs képzőművészeti vásárt hozunk létre, a választékba más korszakot vagy tematikát nem keverünk bele. A kommunikáció hangvétele is egészen különböző - mi a képzőművészet szórakoztató voltát és minden irányban meglévő nyitottságát hangsúlyozzuk.

Az Art Market Budapest rendezvény október 27. és 30. között kerül megrendezésre a Millenárison.