Emma

Huszár András: 'Produktumot előállítani egy ötletből'

2011.11.12. 07:20

Programkereső

Relaxációs lebegő kabin létezik. Olyannyira, hogy Huszár András, a kavics formájú kád alkotója körülbelül egy hónapja Magyar Formatervezési Díjat kapott munkájáért. A termék kategóriában nyertes Andrást a magyar design helyzetéről és a lebegés jótékony hatásairól kérdeztük - van neki egy pár.

- Mi pontosan a relaxációs lebegő kabin?

- Ez egy már létező termék, a lebegés jótékony hatásainak ismerete egy hatvan évvel ezelőttre visszavezethető kutatásnak köszönhető: bebizonyították, hogy ha komplex inger megvonásban részesítjük az emberi szervezetet, akkor az egész agykapacitás regenerálódással kezd el foglalkozni. Így egy órányi lebegés akár négy-öt óra alvás hatásfokával ér fel. Érdekes, de a gravitáció okozza a legnagyobb ingerhányadot a szervezetünknek: alvás közben folyamatosan húz minket az ágyba, a testünk egy természetellenes helyzetbe kényszerül. A lebegő kabinban pedig, mint egy anyaméhben, nem ér minket semmilyen külső inger és a sós víznek köszönhetően a zéró gravitáció állapotába kerülünk. A test fel tudja venni a számára legtökéletesebb állapotot - a gerincoszlopunk, az izmaink, az ízületeink mind tökéletesen ellazulnak, a kreatív jobb agyfélteke is jobban aktiválódik.

- Hogyan kezdtél el éppen a lebegéssel foglalkozni?

- Ha az ember járja a wellness központokat itthon és külföldön is, akkor találkozik ilyen kabinnal - ez egy létező szolgáltatás, csak nagyon gyerekcipőben jár. Én formatervező vagyok, analitikusan közelítek meg egy problémát. A design nem arról szól, hogy egy tárgynak milyen a formája. Része a külalak, de ez egy problémamegoldó műfaj. Kitér az ergonómiára, a használhatóságra, az üzemeltetésre és számos egyéb területre. A designban - lesarkítva - a lényeg az, hogy mit tervezek, kinek tervezem, és mindezt mennyiért fogják használatba venni.

- Te is forgalmazod ezt a terméket, nem csak az alkotója vagy - tehát ehhez is értenie kell egy designernek?

- Igen. Nekem van egy ipari formatervező és egy design manager végzettségem, ami pont arra irányul, hogy ne önmagában csak a termékkel foglalkozzunk, designerként, vagy managerként gondolkozzunk, hanem próbáljuk meg ezt a dolgot egységesen látni. Én szeretek ezzel is foglalkozni, a majdani vevő és a használhatóság kombinációjában szemlélni az egész kérdést. Ez valahol egy magyarországi sajátosság is.

Huszár András (Relaxációs lebegő kabin)
Huszár András (Relaxációs lebegő kabin)

- Ez mit jelent, milyen a design magyarországi helyzete?

- Nagyon rögös terep ez a Magyarország. Kijönnek az emberek az egyetemről és nem működik az a modell, ami Németországban vagy Amerikában, hogy utána diplomával a kezükben elmennek egy állásinterjúra ahol designereket keresnek. Itthon nem keresnek designereket - az embereknek maguknak kell megtalálni, hogy miből fognak megélni. Ezért általában valamilyen átjárhatóság indul meg a kreatív társszakmákba, az ipari formatervezők például elkezdenek arculatot tervezni, belső építészettel foglalkozni. A rendszerváltás előtt nagyon jól működött a termék előállítás, de mára minimális a száma azoknak az ipari cégeknek, akiknek tervezőkre van szükségük. Egy hihetetlenül kis piac az, ami a designereknek adott. Én mindig is úgy szerettem ezzel foglalkozni, hogy annak, amit megterveztem, vagy végigkövettem a teljes gyártási folyamatát, vagy én magam foglalkoztam vele - mint ahogyan most a kabin esetében is teszem.

- Most termékekről és piacról beszélgetünk, mi a helyzet a design művészeti jelentőségével?

- Én a designt nem sorolom a művészeti ágazatok közé. Ez egy nagyon racionális szakma. Az ember valahol beleviszi a saját gondolatait és egy alkotási folyamatról van szó, de ennek egy nagyon komoly mérnöki háttere van. Ezért jóval közelebb érzem ezt a szakmát a mérnök pályához, mint a művészetihez. A design a piacnak tervez termékeket. Nem lehet azt mondani önhatalmúlag, hogy ez nekem tetszik vagy nem tetszik. Vannak persze sztár designerek, mint például Philippe Starck, akik legendát, kultuszt építenek és így piacot is teremtenek maguk köré - de ez nem jellemző Magyarországon. Itt racionálisan kell gondolkodni, hogy egy jól gyártható piaci termék készüljön, ami akár külföldön is terjedhet - egy kelet-európai termék pedig nagy hátránnyal indul. De nagyon jó szakemberek vannak itthon, akiknek érdemes fejleszteni, építeni és gyártani - produktumot előállítani egy ötletből. Ebben nagy fantáziát látok.

- A gyártáshoz mindenképpen kell egy nagyobb induló tőke.

- Igen, mint mindenhez, ha egy papírmasét akarsz csinálni, ahhoz is. De ha valaki elkötelezett és tényleg akarja, fog találni befektetőt az ötletéhez. Nehezebb és rögösebb az út, nehéz időben és piacon vagyunk, de biztosan meg lehet csinálni.