Gyöngyi

Láttak-e már Önök múzeumszínházat?

2011.12.08. 08:27

Programkereső

Jó ideje nem számít már példa nélkülinek, ha egy múzeumban vagy más művészeti kiállítótérben irodalmi felolvasóestet, koncertet vagy színházi előadást rendeznek. A Műcsarnok legújabb projektje azonban túlmegy a társművészeti programok beépítésének szokásos rendjén. A Ruben Brandt című produkció műfaja: múzeumszínház.

Az ismert képzőművész, Milorad Krstić kifejezetten a Műcsarnok számára írt egy színdarabot, amelyet a Horváth Csaba vezette Forte Társulat ad elő december 11-től január 8-ig összesen kilenc alkalommal. Aki napközben tér be a Műcsarnokba, megnézheti Krstić Das Anatomische Theater című kiállítását, este pedig az ehhez kapcsolódó színházi produkciót. Gulyás Gábor, az intézmény igazgatója elmondta, hogy a projekt ötlete a rendező-koreográfus Horváth Csabától származik, akivel korábban, Debrecenben már dolgozott együtt.

"Nem a műfajok keveredéséről van szó, bár az is izgalmas lenne, hanem sokkal inkább a határok kitágításáról. Amikor egy kép megelevenedik, az ugyanúgy képzőművészet, mintha mozdulatlanul függne a falon. A határok megtapasztalása az egyik legizgalmasabb művészeti élmény. Erre itt most csak néhány ezer embernek lesz lehetősége az ülőhelyek korlátozott száma miatt, de azt tervezem, hogy a későbbiekben is lesznek majd hasonlóan rendhagyó projektek a Műcsarnokban." A rendező-koreográfus a társulat munkamódszeréről a darab kapcsán pedig így gondolkozik: "Anyagokat próbálunk megfogni és összegyúrni. Sok esetben kifejezetten a komplexitás megteremtésére törekszünk, máskor meg épp ellenkezőleg: eldobálunk kifejezőeszközöket és inkább az egyszerűség felé megyünk. Általában a tánc, a szöveg, a zene és a képzőművészet koherens egységének létrehozása a cél. A tánc maga is képzőművészet."

Milorad Krstić , Horváth Csaba: Ruben Brandt (Műcsarnok)
Milorad Krstić , Horváth Csaba: Ruben Brandt (Műcsarnok)

Színház

Ha kíváncsi rá, miként falja fel a média a művészetet, sőt, a veszélyeket vállalva bele is csobbanna ­a 20. század kulturális ikonjaival övezve egy történelmi rafting majdnem thrilleres hullámaiba, vágjon bele Ruben Brandttal egy fekete humorral és szürreális tényekkel átszőtt gengsztertörténetbe. Mert mi van akkor, ha már nem a művészet értéke, hanem puszta létezése a tét?

A történet a címszereplő Ruben Brandtot mutatja be, aki elképesztő műkincseit - társai segítségével - a világ legnevezetesebb múzeumainak, galériáinak és magángyűjteményeinek kirablásával szerzi, miközben egyáltalán nem a meggazdagodás vágya vezérli. És akkor ott van még Mike Kowalski magándetektív is, aki megszállottan szeretné megoldani a múzeumok elszállt rablóinak titkát. A rablók persze nem sejthetik Kowalski különös módszerét: hang nélkül nézi a klasszikus filmeket. Hogy mi sül ki ebből? Már a világsajtó is a rablóbanda tetteitől hangos. Az Interpol és számos nemzetközi szervezet nyomoz utánuk, seregnyi fejvadász ered nyomukba. Végül (ki más) Mike Kowalski oldja meg a rejtélyt: megtudja, mi vitte rá Ruben Brandtot saját műgyűjteménye létrehozására.

Ruben Brandt - Egy műgyűjtő csoportos portréja (múzeumszínház)
Milorad Krstić & Horváth Csaba - Forte Társulat
Műcsarnok
Premier: 2011. december 11. 20:00
További előadások: 2011. december 12-13., 27-29., 2012. január 6-8.

Szereplők: Andrássy Máté, Blaskó Borbála, Horváth Csaba, Kádas József, Sipos Vera, Vati Tamás/Csere Zoltán
Rendező-koreográfus: Horváth Csaba
Író, díszlet: Milorad Krstić
Jelmez: Benedek Mar
Fény: Pallagi Mihály, Payer Ferenc
Hang: Kondás Zoltán
Produkciós asszisztens: Számel Judit, Koháry Mária

Milorad Krstić: Das Anatomische Theater (DAT) (Műcsarnok)
Milorad Krstić: Das Anatomische Theater (DAT) (Műcsarnok)

És múzeum

Milorad Krstić grafikákból, muráliákból, táncból szőtt történelmi víziója úgy lakja be a Műcsarnok első három termét, hogy a látogató a művészeti ágak, filozófiák, politikai árnyjátékok sűrűjében először elbizonytalanodva, majd az interaktív CD-Rom révén nekibátorodva találja meg a saját útját és történetét. Hiszen erről szól minden - ezzel talán még a műkincsrabló Ruben Brandt is egyetértene.

"A Das Anatomische Teather sodró, színes rajzok több száz darabos gyűjteménye. Felfoghatjuk úgy is, mint egy szabadon és művészileg értelmezett vizuális enciklopédiát a 20. századról. Ez a teátrum azonban nem szavakból, hanem képekből áll. Elvont eszméket képekkel, képes és szöveges utalásokkal kifejezni nem új keletű találmány, egész egyetemes kultúránkon átível ez az eljárás. Krstic szereplői: a művészetek, a filozófiák, az irodalmak, a film, a zene, a tudományok, a háborúk, a fogyasztói szokások, valamint az ezekből szublimált 'mikrológiák', amelyek egyben legjellemzőbb sűrítményei, lelki és szellemi mozgatói a beválogatott és felléptetett tudattartalmaknak és történelmi dokumentumoknak. Az anatómiai színházban látszólag minden a felszínen van. Olyan felszíni telítettséggel van dolgunk, amely már inkább ornamentikára, mintázatokra hasonlít, mint egyszeri rajzokban megjelenített konkrét jelenetekre. Szájak, testnyílások, végtagok más-más kontextusba vonva örvénylenek. A század falikárpitjának megalkotására vállalkozott a művész? Krstić tapétája a század létesítményeit jól ismerők számára nem pusztán mintázat, azaz a majdnem azonos formák és jelek monomániás ismétlése, hanem a század mélységi pontjait kijelölő dokumentumok térképvonallal való összekötése, az összefüggések vonalának meghúzása, amely az eltérő jelenségekben fellelhető azonosságok felismerhetőségét teszi érzékelhetővé. A legközelebb talán akkor jutunk Milorad Krstić művének szelleméhez, ha annak tekintjük, aminek mondja magát: színháznak." (Kurdy Fehér János)

Milorad Krstić: Das Anatomische Theater (DAT)
Műcsarnok - 2011. december 12. - 2012. január 8.
Nyitva tartás: keddtől vasárnapig 10:00-18:00, csütörtök 12:00-20:00
Rendkívüli nyitva tartás: 2011. december 12. 10:00-18:00