Salamon

Hetvennel száguld a magyar Unitas-Tátra

2011.12.13. 10:39

Programkereső

Magyar autóritkaságok bemutatásával zárja az évet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. Ma már csak három számon tartott példány van az 1928-tól gyártott, körülbelül ötszáz darab Magyarországon összeszerelt Unitas-Tátra gépkocsiból - ők mind 2012. február végéig restaurált, üzemképes állapotban, együtt láthatóak a Közlekedési Múzeum Kupola csarnokában.

A hangzatos "Bádogtacskó", "Viharkabát" vagy "Hegyimiska" becenevekre hallgató jármű népautónak készült, a két világháború közötti időszakban 3600 és 4000 pengő közötti árban lehetett hozzájutni. A kifejezetten könnyű - 710-750 kg saját tömegű -, kéthengeres léghűtéses boxer-motorral ellátott kisautó maximum hetven km/óra sebességre volt képes. A mára ritkaságszámba menő autókat az 1920-ban a hadsereg egyik autójavító üzeméből megalapított cég, az Unitas Automobil Ipar és Kereskedelmi Rt. gyártotta. Az Unitas 1928-tól a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét látta el.

A magyar Unitas-Tátra (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)
A magyar Unitas-Tátra (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

A kéthengeres típusok alvázaira saját tervezésű karosszériákat is építettek, és ezzel megszületett az Unitas-Tátra gépkocsi. A típus hazai gyártmányként való elismeréséért egyes alkatrészek hazai gyártását is elkezdték, ám az Ipar- és Kereskedelemügyi Minisztérium a hazai részarány kis százaléka miatt az Unitas-Tatrákat nem ismerte el magyar gyártmánynak. Öt év alatt körülbelül ötszáz Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta.

Ma az Unitas-Tátra márkanévvel gyártott gépkocsikból mindössze három megmaradt példány ismert, melyek most különféle karosszériaváltozatokkal láthatóak a Közlekedési Múzeumban. A gépkocsik tulajdonosai: Földi Balázs, Révy László és dr. Velich István járműveik kölcsönzésével és anyagi támogatással is hozzájárultak a kiállítás létrejöttéhez.

A magyar Unitas-Tátra
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum - 2011. december 10. - 2012. február 29.
Nyitva tartás: keddtől péntekig 10:00-17:00, szombaton és vasárnap 10:00-18:00