Katalin

Tíz árnyalat az ezer tó országáról

2012.02.25. 07:00

Programkereső

A Pekka of Finland harsány színekkel, izgalmas formákkal népszerűsíti a finn életérzést, és könnyedén fogalmazza képekbe az északi ország ősi-modern mítoszait.

Az óriási bőröndökből előbukkanó, Európát beutazó kép-konvoj Finnország legmenőbb alkalmazott grafikusainak egy-egy, kifejezetten a turnéra készített munkáját rejti. A művek jólesőn-játékosan bizonyítják, hogy a vodka és a szőkeségek mellett - a tárlat alcíme Kortárs illusztrációk a pia és a szőkék földjéről - továbbra is a design a finnek legkelendőbb exportcikke. Mindennek felmutatásával a kiállítás egyszeriben ízléses, vagány és roppant vonzó országimázs-csomaggá is változik a kArton Galéria terében.

Antti Uotila - All I Got Was This Lousy Postcard (Pekka of Finland, kArton Galéria)
Antti Uotila - All I Got Was This Lousy Postcard (Pekka of Finland, kArton Galéria)

A tárlat tíz markáns impressziót, látomásszerű pillanatképet mutat be az ezer tó országáról. Az egységes méretű - majd' embernyi nagyságú - anzixok fényről és sötétről tett személyes vallomások, a természet közelségének, a tradíciók továbbélésének falfelületnyi megfogalmazásai. Persze számos módon bejárhatjuk a galéria terét, számomra azonban Antti Uotila op- és pop-art megoldásokból építkező, óriási képeslapra hasonlító kollázsa jelentette látogatói túrám origópontját, ahova aztán - a többi tabló színével, hangulatával - jól esett visszatérnem. Uotila címeroroszlánt, hattyút - Finnország nemzeti madarát -, jókora sügeret és sirályt, meredek hegyoldalon bandukoló medvét, fákat, köveket ábrázol együtt az érzékeinket zavarba hozó, nonfiguratív, játékos illúziókkal. Neonos víziója sajátos, közelképekből kirajzolódó szubjektív nagytotált ad.

Pietari Posti: Crayon Forest (Pekka of Finland, kArton Galéria)
Pietari Posti: Crayon Forest (Pekka of Finland, kArton Galéria)

Folytassuk virtuális barangolásunkat Sanna Mander képénél, amely a maga laza stílusában nem kevesebbet vállal, mint Finnország flórájának bemutatását. A növényhatározószerű elrendezés helyett egy furcsa palackból - afféle nordikus Pandora szelencéjéből - kiszabaduló, hatalmas virágbokrétát képzeljünk el, amely glóriaszerűen árad szét a sötét alapozáson. Pietari Posti szürreális kréta-erdejében - fái kifejezetten Magritte: A titkos játékos című alkotását idézik - fejetlen, lompos farkú, nagymacskaszerű lények rejtőzködnek, Sac Magique szirupos vattacukor-világát pedig ravasz tekintetű, vagy épp könnyező, pink elefántok lakják. Előbbit a végtelen, finn nyírfaerdők ihlették, utóbbi a fiatalság gondtalan lollipop-felszíne alatt megbújó nehézségeket tematizálja.

Sac Magique: Landscape with Strawberries, Elephants and High School Graduate (Pekka of Finland: kArton Galéria)
Sac Magique: Landscape with Strawberries, Elephants and High School Graduate (Pekka of Finland: kArton Galéria)

Santtu Mustonen Forró, csapadékos nyáréjszakáját a hatvanas évektől errefelé alighanem bármelyik pszichodelikus indie-zenekar jó szívvel elfogadná albumborítónak. Mintha egy suhanó viharvadász-különítmény nyitva feledett objektíve kapott volna le egy apokaliptikus, vad zivatart. Féktelenséget, száguldást, a határok felrúgását érzékelteti a kép, vagyis - feltételezem - egy átlagos, forró, finn buliestét. Minni Havas fotorealisztikus igényű munkáján tetovált testű, kötött zoknis viráglányokként jeleníti meg a három Gráciát. Hátuk mögött - akárha kiégett fényképet néznénk - Szent Iván-éj tüze lobog. De az is lehet, hogy eleven fáklyaként ők maguk válnak a tűz martalékává.

Santtu Mustonen: Hot Wet Summer Night (Pekka of Finland, kArton Galéria)
Santtu Mustonen: Hot Wet Summer Night (Pekka of Finland, kArton Galéria)

Míg az előző két alkotás az önfeledt tombolást, az elragadtatottságot, Rami Niemi (ön)-ironikus munkája a katzenjammeres másnapokat ragadja meg. A borisszák ébredését krétarajzszerűen ábrázoló sűrű képen csavarhúzós, forrasztópákás alakok dolgoznak serényen - tán azon, hogy lehalkítsák a hasogató, belső hangokat. Niemi részletgazdag munkája képregényszerűen kanyargó, apró, egymással összefüggő jelenetekből áll össze. Inka Järvinen tollaktól, sásszerű növényzettől légies, térképrészletnek ható, felülnézeti partszakasza olyan, mintha elektrográfiát ötvözne land-arttal. Lotta Nieminen képe kezdetleges számítógépes játékok világát, Janine Rewell A hattyú születése című munkája pedig az absztrakt rajzfilmeket, videoklipeket juttatja eszünkbe.

Minni Havas - The Three Graces a.k.a. Maidens Of Finland (Pekka of Finland, kArton Galéria)
Minni Havas - The Three Graces a.k.a. Maidens Of Finland (Pekka of Finland, kArton Galéria)

Körsétánk végén könnyen beláthatjuk, hogy ezek a világszerte foglalkoztatott, bögre- és pólómintákat, szórólapokat és koncertplakátokat tervező fiatal grafikusok mennyire ügyesen bánnak a huszadik század második felére jellemző képzőművészeti sztár-trendek ikonográfiájával, illetve milyen szívesen kölcsönöznek ötleteket az utcaművészettől is. A kiállítótérben egy vetítőn futó, illetve az interneten is elérhető további munkáik arról árulkodnak, hogy kezük alól vizuálisan vonzó világ bontakozik ki. Ám volna itt még valami. A példaértékű, gondos összefogás, támogatási háló méghozzá, ami képeiket Magyarországra hozta. A kiállítók ugyanis egytől egyig a Pekka cég alkalmazásában állnak, a tárlat így akár tekinthető az ügynökség - igazán impozáns - portfóliójának is. Idén tudniillik Helsinki a világ design fővárosa, a Pekka of Finland pedig a rendezvénysorozat utazó nagykövetségeként, kihelyezett, kedvcsináló tagozataként is funkcionál. Tehetségekben nálunk sincs hiány, művészet-menedzsment terén azonban érdemes pár pillantást a finnekre vetnünk!

Interjúnkat a kArton Galéria tulajdonosával, Kozma Péterrel itt olvashatják.