Máté, Mirella

Világmodellek - Csernus, Erdély, Csörgő

2013.01.15. 10:18

Programkereső

A művész és a műterem viszonyát, a műtermet mint az alkotás helyszínét vizsgálja a Magyar Nemzeti Galéria április 28-ig nyitva tartó, Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig című kiállítása.

A műterem kitüntetett helyszíne a művész életének, de mi történik ott, mi az, ami elválasztja a műteremben és azon kívül készült munkákat? - tette fel a kiállítás alapkérdését egy sajtóvezetésen Petrányi Zsolt, az MNG Jelenkori Gyűjteményének vezetője, a Műcsarnok korábbi igazgatója. A gyűjtemény anyagát az állandó tárlat mellett témák, kérdéskörök mentén kívánják bemutatni egy olyan kiállítás-sorozat keretében, amely érdekes összefüggéseket körüljárva mélyíti el a második világháború utáni magyar művészetről alkotott képet.

Magyar Nemzeti Galéria: Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig (Szacsvay Pál: Reprojekció XXXIII.)
Magyar Nemzeti Galéria: Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig (Szacsvay Pál: Reprojekció XXXIII.)

Petrányi Zsolt beszámolója szerint a sorozat első darabjaként létrejött kiállításban kurátortársaival, Kumin Mónikával és Százados Lászlóval arra is kísérletet tesznek, hogy feltérképezzék a műterem fogalmának az utóbbi fél évszázadban megtapasztalható jelentésváltozásait. A kiindulópontot Kondor Béla élete végén készített fotósorozatai jelentik, amelyek úgy építik magukba a műtermi környezetet, használják fel a művész saját készítésű szerkezeteit, repülőgép-modelljeit, hogy egyben a hetvenes évektől kibontakozó kísérleti fotóhasználat jelentős példáivá is válnak - közölte Százados László.

Hozzáfűzte, hogy Csernus Tibort és Megyik Jánost többek között a modellépítéshez való erős vonzódás rokonítja Kondorral. A Balázs Béla Stúdió archívumában találtak rá a kurátorok Erdély Miklós Altorjai Sándorról forgatott legendás rövidfilmjére, amely mellé a Mátis Lilla Hajnóczy Péter halála után, az író lakásában készített filmjét helyezték. Gémes Pétertől, Jovánovics Györgytől és Baranyay Andrástól olyan fotósorozatok kerültek egymás mellé, amelyek mind alkotóik műtermi formanyelvi kísérleteit dokumentálják.

Magyar Nemzeti Galéria: Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig (Jovánovics György: Liza Wiathruck: Holos Graphos)
Magyar Nemzeti Galéria: Világmodellek - Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig (Jovánovics György: Liza Wiathruck: Holos Graphos)

Érmezei Zoltán alkotóként is felbukkan Rauschenberger Jánossal közösen festett Rajzoló tükörkép című képe révén, de hatása Fehér Márta Átlényegülés című sorozatán is érezhető, amelyben a művész gipszfelületre vitt fel camera obscurával készített felvételeket. Lengyel András analóg, digitális és újabban mobilfotók hosszú során keresztül örökíti meg környezetét, míg Szabó Dezső makettek építésével és fotózásával relativizálja a média által sugárzott képi valóságot. Csörgő Attila műterme ritkán jelenik meg geometrikus szerkezetekre épülő életművében, az MNG kiállításán látható fotókon azonban az alkotóműhely is felfedezhető.

A tárlat katalógusát az érdeklődők digitális formában, az MNG honlapjáról, itt is letölthetik.