Erzsébet

Nagyszüleink praktikái

2013.10.04. 06:58

Programkereső

Rendhagyó kampánnyal indította az idei fűtési szezont az ELMŰ-ÉMÁSZ: „Te hogyan spórolsz az energiával?" - tették fel a kérdést az ARC-cal közösen kiírt felhívásukban. Az energiaszolgáltató nagyvállalat versenyén bárki részt vehetett, akinek érvényes gondolata támadt a fogyasztói attitűdváltás elősegítésére, és ezt kreatív módon tudta megfogalmazni.

Az idei nem az első alkalom, hogy az ELMŰ-ÉMÁSZ együttműködik az ARC csapatával: a 2011-es pályázat kiírása arra irányult, miből nyerhetünk energiát. Idén az energiaspórolás állt a középpontban, amely kapcsán Dr. Kövesdi Zoltán, az ELMŰ-ÉMÁSZ igazgatósági tagja úgy fogalmazott: "A korábbi évek gyakorlata is azt mutatja, hogy az ARC pályázatain többnyire azokat díjazzák, akik valamilyen meghökkentő módon fogják meg ezt a témát. Magáról az energiáról beszélni nagyon nehéz, hiszen a 21. században többnyire akkor vesszük észre, ha valamiért hiányzik. Idén olyan témát kerestünk, amely az aktuális napi hírekkel is összecseng, és valóban közös ügy. Az energiafogyasztás csökkentése rendkívül fontos, hiszen a Földünkre úgy kell vigyáznunk, hogy a következő generáció is megélhessen rajta. Ezért kell okosan gazdálkodnunk."

Kovács Ambrus alkotása
Kovács Ambrus alkotása

Az idei első helyezett, Kovács Ambrus a marketing területéről érkezett, és évek óta visszatérő pályázója az ARC-nak. A mostani kiírás kapcsán elmondta: "A két évvel ezelőttihez képest idén nagyobb kihívást jelentett megragadni a témát. Akkor arra kellett ötletelni, miből nyersz energiát, itt pedig az volt a kérdés, hogyan spórolsz, ami sokkal nehezebbnek bizonyult." A tervezőmunka kapcsán kifejtette: "Az ötlethez alapvetően úgy szoktam eljutni, hogy előbb magán a problémán gondolkozom hosszan, és csak ezután térek rá a kreatív kivitelezésre. Az energiatakarékosságnak elég sok aspektusát megnéztem, miután kiválasztottam ezt."

A nyertes plakát a maga egyszerűségében tökéletes, egy frappáns gondolat, amelyet így foglalt össze alkotója: "Az otthoni energiatakarékosságot próbáltam megfogni azzal, hogy azt javaslom, tekerjük le a fűtést, és ne pazaroljunk az energiát feleslegesen a lakás felmelegítésére, hanem inkább tartsuk magunkat melegen mi magunk. Az ötlet igazából a nagymamámtól származik: ő az a családon belül, aki télen kevésbé fűti fel a lakását, viszont jobban felöltözik."

Felmerül a kérdés, vajon Ambrus is ennek megfelelően él-e el a mindennapokban. "Próbálom követni, de azért otthon más szempontok is érvényesülnek: a feleségem és a családom inkább a meleget szereti, ezért nálunk ennyi nem elég, viszont azt gondolom, hogy a fenntartható jövő záloga mégiscsak ebben rejlik. Az energiatakarékosság egyéb módokon is szerepet játszik az életünkben: kihúzzuk a konnektorból a töltőt, és a tévét sem hagyjuk stand-by módban, hanem kikapcsoljuk."

Arra a kérdésre, szerinte eljut-e a plakát üzenete azokhoz, akik nem eszerint rendezkedtek be otthon, így válaszol: "Remélem, hogy az, hogy beszélünk róla, ad annyi figyelmet a témának, hogy legalább szinten tartsuk az energiatakarékosság iránti odafigyelést. Nyilván nem egy plakát fogja megváltani a világot, viszont annyit hozzá tud adni, hogy az emberek néhány másodpercre elgondolkoznak róla."

Koncz Tímea alkotása
Koncz Tímea alkotása

A második helyezést elért Koncz Tímea jelenleg szabadúszó grafikusként dolgozik, és mint elmondta, rendszeresen figyeli a pályázatokat, és ha valami megtetszik neki, azon elindul, mint ahogy ez az ELMŰ-ÉMÁSZ kiírása esetében is történt. "A legkézenfekvőbb választ adtam a pályázatban megfogalmazott kérdésre, mégpedig hogy pusztán oda kell figyelni, kihúzni, lekapcsolni - ez a legegyszerűbb dolog" - foglalja össze alkotása lényegét.

A játékos hangulatú, a gyerekrajzok világát idéző plakát sok hasonlóságot mutat Tímea egyéb munkáival. "Alapjában véve illusztrátor vagyok, és ezt a stílust szoktam használni" - teszi hozzá. Meglátása szerint az ELMŰ-ÉMÁSZ kampánya azért is lehet hatásos, mivel eltér a megszokottól, és eredményesebben tudja felkelteni az emberek érdeklődését. „Nagyon egysíkú a plakátvilágunk, ezért szerencsés, ha olyan alkotások is előfordulhatnak, amelyek eltérnek a megszokottól, mint például az enyém, amit kézzel rajzoltam" - teszi hozzá.

Tudatos felhasználóvá nem egyik napról a másikra válik valaki: a kreatív ötletek mindennapi életünkbe történő bevezetéséhez sok odafigyelésre van szükség. Tímea maga is igyekszik jobban odafigyelni a plakátján megfogalmazott üzenetre. "Most már, ha például bennhagyom a töltőt, sokkal inkább bennem van, hogy ezt észrevegyem, és igyekezzek jobban odafigyelni az ilyesmire."

Frenyó Teodóra alkotása
Frenyó Teodóra alkotása

Az ELMŰ-ÉMÁSZ pályázatán harmadik helyezést elért Frenyó Teodóra neve ugyancsak ismerősen csenghet az ARC plakátkiállítások rendszeres látogatóinak, hiszen az amúgy saját marketing ügynökséget vezető pályázó idén az ARC fődíjasa is lett. Teodóra kimondottan fogékony az ARC pályázatain megfogalmazott szociális témákra. "Az ARC-ot a Rossz neveléssel nyertem meg, ott sokkal több gondolatot sűrítettem bele abba a plakátba, mivel ez most egy nagyon aktuális téma" - meséli. Az ELMŰ-ÉMÁSZ - jeligés - versenyén szereplő alkotása a takarékos áramfogyasztás romantikus oldalára világít rá.

"A tömegeket céloztam meg, ezért a fiatalos, trendi, dinamikus design" - mondja a Roy Lichtenstein stílusára emlékeztető képről, majd hozzáteszi: "Azt gondolom, hogy a jó plakát mindenképp olyan, amit széles körben megértenek. Az volt a kérdés, hogy hogyan spórolunk az energiával, amit én a humor és a romantika felől közelítettem meg. A plakátnak van egy sajátossága: nincs hangja. Ezért egyetlen érzékszervünkre, a szemünkre vagyunk utalva. Amennyiben nem reklámplakátról van szó, akkor az egyszerűség mindenképp fontos. Ennél a plakátnál a kép önmagáért beszél."

ELMŰ-ÉMÁSZ plakátok az ARC kiállításán
ELMŰ-ÉMÁSZ plakátok az ARC kiállításán

Nagy népszerűségnek örvend az ELMŰ-ÉMÁSZ Facebook-oldala is: 10 ezer felett van a követők száma, akikkel naponta friss tippeket, érdekes híreket osztanak meg az energiatakarékosság témakörében is. A felhasználói tudatosság népszerűsítése terén Dr. Kövesdi Zoltán további megoldásokat ismertet: "Van egy-egy energia-tanácsadó irodánk Budapesten és Miskolcon, ahol a korszerű technikákat mutatnak be, de itt már nem játékos formában, hanem komolyan, részletesen. A hőszivattyú, a napelem, vagy a napkollektor működési elvét magyarázzák el szakavatott munkatársaink a fogyasztóknak, és hogy ez mennyibe kerül, miért jó nekik, illetve mennyi idő alatt térül meg. Én arra számítok, hogy a következő nagy hullám a napelemek megjelenése lesz: amikor ön is a ház tetején termeli meg mondjuk a tévénézéshez szükséges villamos energiát."

A nyertes pályaművek a fogyasztókhoz is eljutnak, hiszen az ELMŰ-ÉMÁSZ saját kiadványaiban is bemutatja őket. Az első három helyezést elért alkotások kapcsán Dr. Kövesdi Zoltán megjegyezte: "Mind a három díjazott munka nagyon tetszik, mert más-más módon, de meghökkentőek. Sokan még ma is úgy használják az energiát, hogy amikor túl meleg van, kinyitják az ablakot. Úgy vélem, akkor is komfortosan élhetünk, ha télen 21 fokban ülünk otthon, pulóverben. Erre az első helyezett plakát rövid gondolkodás után mindenkit ráébreszthet. A második helyezett színes, rengeteg grafikai elemet alkalmazó plakát. Kényszerít, hogy elgondolkozzunk el rajta, megnézzük, hogy mi is ez tulajdonképpen. A harmadik plakát üzenete viszonylag direkt, de valóban ismert tény: ahol a világban egy nagyobb áramszünet bekövetkezik, ott utána bizony a születések száma megugrik."