Orsolya

Pozitív mérleggel zárult a Velencei Biennále

2013.11.25. 09:20

Programkereső

Rendkívüli, közel félmilliós látogatószámmal zárult az idei kiállítás, ahol hazánkat Asztalos Zsolt képviselte fel nem robbant bombák történetét feldolgozó alkotásával.

A zárónapon különleges eseményekkel és találkozókkal várták a június 1-jén megnyílt kiállítás utolsó vendégeit. Az előzetes becslések alapján a befejező nap látogatóival együtt összesen 475 ezren fordultak meg a nagy presztízsű nemzetközi mustrán, ami a 2011-es látogatószámhoz képest 8 százalékos emelkedést mutat. A fiatalok és diákok a látogatók 31,75 százalékát tették ki.

A kiállítás minőségileg és mennyiségileg is nagyon pozitív eredménnyel zárult - szögezte le Paolo Baratta, a rendezvényt szervező Velencei Biennále (La Biennale di Venezia) elnöke.

Velencei Biennálé (a Biennálé-kertek bejárata) - forrás: Wikipédia
Velencei Biennálé (a Biennálé-kertek bejárata) - forrás: Wikipédia

A világ talán legjelentősebb képzőművészeti kiállítása két nagyobb egységben vonultatta fel az alkotók munkáit: a Giardini parkban, az Arsenale egykori hajóépítő műhelyeiben és a város különböző pontjain idén minden eddiginél több, összesen 88 ország mutatkozott be nemzeti kiállítással, ebből tíz, köztük Angola, Koszovó, Kuvait, Paraguay és a Vatikán első ízben. A központi tárlat nemzetközi anyaga 38 ország 161 művész alkotását mutatta be. A mustra programját 47 kísérőrendezvény egészítette ki.

Magyarországot Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel című projektje képviselte a Velencei Biennálén; a kiállítás háborúkból visszamaradt bombák történetét dolgozta fel, Uhl Gabriella kurátori munkájával. "A hírekben gyakran hallani, hogy a lehető legkülönfélébb helyszíneken találnak fel nem robbant bombákat. Először arra gondoltam: a feladatukat be nem teljesítő lövegek remek metaforaként szolgálhatnak a velünk élő, kibeszéletlen feszültségek megvilágítására. Másrészt kifejeznek egyfajta kegyelmi állapotot is, hiszen azzal, hogy csütörtököt mondtak, százakat, ezreket kíméltek meg a pusztulástól. Persze nem tekinthetjük őket egyértelműen pozitív szimbólumnak, hiszen amiről hallgatunk, amit a föld alá temetünk, az idővel felőrölhet, sőt, akár el is pusztíthat minket" - mondta el a művész a Fideliónak. (A teljes interjút itt olvashatják.) A mustra alatt Mátrai Erik Gömb című kiállítását is láthatta a közönség.

Asztalos Zsolt
Asztalos Zsolt

Massimiliano Gioni főkurátor az idei Biennálénak egy öt évtizeddel ezelőtti gondolatkísérletre utalva a Palazzo Enciclopedico címet adta. Marino Auriti 1955-ben tette közzé egy gigászi épületkomplexum, az Enciklopédikus palota terveit, amely az emberiség tudását összegezve minden jelentős találmányt bemutatott volna a keréktől a műholdig. Gioni a központi tárlaton Auriti elképzelt múzeumának szellemiségét idézte meg.

A főkurátor szerint a kiállítás azt a megfoghatatlan vágyat fogalmazta meg, amellyel szeretnénk mindent megismerni és meglátni, az Enciklopédikus Palota olyanok kalandjait, meséit és történetét gyűjtötte össze, akik egy kódot, egy képet alkotva meg próbálják bemutatni a világ gazdagságát. "Az idei látogatószám azt mutatja, hogy a művészet közös ügyünk és sok ember életének része" - fogalmazott Gioni.