Huba

A falra firkálni szabad!

2014.03.13. 06:58

Programkereső

Engedélyt kaptak a graffitisek, hogy a kínai nagy fal bizonyos részeire felhelyezzék alkotásaikat. A kínai kormány így próbálja elejét venni a további rongálásoknak. De honnan is fakad a graffitizés iránti vágyunk? MAGAZIN

Van, akinek szúrja a szemét, és van, aki művészetet lát benne. A graffitik mindenhol megtalálhatóak, nem kell sokáig keresgélnünk, hogy ráleljünk egy-egy ilyen utcai alkotásra. Noha a jelenség a '60-as évektől terjedt el igazán, már az ókorból is találunk példát falra pingált vagy karcolt gúnyos, sértő ábrákra és szövegekre, amelyek a mai tagek és falfirkák elődei.

Kőkorszaki előképek

De ha már falra festett képekről beszélünk, egészen az őskorig mehetünk vissza, ugyanis már az ősemberek se állták meg, hogy ne hagyják ott kézjegyüket maguk körül. A barlangrajzok alkotói vélhetően mágikus erőt tulajdonítottak a barlang falára felfestett állatképeknek, a megörökítésük által mintegy elejtették a bölény, a mamut és más létfontosságú zsákmányállat lelkét, mielőtt levadászták volna. Számos példát találunk ezekre, amelyek közül kiemelkedőek a Lascaux-i barlangban feltárt leletek, illetve az Altamira-barlang 14 500 éves festményei, amelyek látogatását február vége óta - tizenkét év után - ismét engedélyezték.

A Lascaux-i barlang falfestménye
A Lascaux-i barlang falfestménye

Manapság a graffiti, mint street art-álláspontot erősíthetik azok a kulitkus figurák, akik e műfaj révén (is) tettek szert hírnévre. Az egyik ilyen alkotó Keith Haring amerikai pop-art művész, aki 1980-tól kezdett el fehér krétarajzokat készíteni a New York-i metrómegállók fekete papírral leragasztott, használaton kívül álló hirdetőtábláira. Ezzel Haring tömegeket tudott elérni alkotásaival, hasonlóan az ismeretlen személyazonosságú brit graffiti-művészhez, Banksy-hez, akinek alkotásai társadalom-, és nem ritkán kormánykritikusak is, és nem korlátozódnak kizárólag Nagy-Britannia utcáira.

Banksy alkotása
Banksy alkotása

Noha sokan vannak, akik nagyra értékelnék, ha reggelre egy eredeti Banksy díszítené házuk tűzfalát, a tevékenység ennek ellenére illegális marad, tehát vandalizmusnak tekintendő, létrehozóit pedig a törvény bünteti. A magyar büntető törvénykönyv szerint a károkozás mértékétől függően akár egytől nyolc évig terjedő szabadságvesztés is kiszabható.

Nagy fal, nagy élvezet

Néha azonban a megengedés tűnik célravezetőnek. Kínában legálissá tették a nagy fal egyik legkedveltebb, Pekingtől mintegy 70 kilométerre fekvő szakaszának több pontján a graffitizést.

Tag a kínai nagy fal oldalán
Tag a kínai nagy fal oldalán

A terület fenntartója korábban számos alkalommal panaszkodott a turisták által hagyott feliratokra, amelyek rendszeres eltávolításuk ellenére is a nagy fal "állandó részévé" váltak. A többnyire angol és kínai nyelvű feliratok, absztrakt aláírások és színes rajzok nemcsak esztétikailag zavaróak, hanem rongálják is Kína jelképét, eltávolításuk pedig jelentős kiadásokat ró a fenntartóra.

Vonzó falfelületek persze mindenütt akadnak. "Falak mindenhol vannak, és firkálással elkezdhetjük lebontani őket" - hirdeti a graffitisek egyik ars poeticája, és erre láthatunk is élő példát, gondoljunk csak a berlini falra, amelynek megmaradt szakaszai az azokon található alkotásokkal együtt váltak megőrzendő mementóvá.

Graffitik a berlini falon
Graffitik a berlini falon

A falra felírt névjeggyel (throw-up) a graffitis azt jelzi a világnak: itt jártam. A második világháború idején a katonák a falon hagyott jelekkel üzenték meg társaiknak, hogy az adott épületet már "megtisztították".

Tiszta fal, rendes ház?

Létezik egy különleges technikája is a graffitinek: amikor a felületen lévő szennyeződés eltávolításával hoznak létre képeket. Ezt angolul "reverse graffiti"-nek nevezik. Ráadásul jogilag sem támadható az, ha valaki - ha csak részben is - letakarít egy közterületen álló falfelületet. Időnként viszont épp a graffiti-alkotások tesznek egy városrészt elviselhetővé. A Haas & Hahn nevű holland alkotópáros azzal vált híressé, hogy időről időre a világ legnyomorúságosabb - és egyben legveszélyesebb - helyein vernek tábort, hogy falakat, házakat, tereket és egész utcákat beborító gigászi festményekkel vigyenek színt a szegénynegyedek világába.

Jeroen Koolhaas és Dre Urhahn
Jeroen Koolhaas és Dre Urhahn

Graffitis bandák néha hosszú órákat töltenek azzal, hogy a lehangoló, sivár falakat elviselhetőbbé tegyék. Ugyanerre hazai példa is adódik: a Színes Város Csoport évek óta küzd a szürke, unalmas falak felszámolásáért országszerte.

A művészi önkifejezési vágy minden időben felszínre akar törni. Példa erre a kijevi tüntetéssorozat, amelynek helyszínén, a parlament és a kormány épületének helyet adó Hrusevszkij utca épületeinek falain egy idő után megjelentek az ukrán irodalom nagy alkotóinak portréi, kicsit másképpen ábrázolva: a nagy ukrán költő, Tarasz Sevcsenko a falfestményen kendővel takarja el az arcát, Ivan Franko költő, író védősisakot, Leszja Ukrajinka költőnő pedig gázálarcot visel. A portrékat a Sociopath művésznéven alkotó street-art művész készítette.

Készülő street art alkotás (forás: Sociopath Facebook-oldala)
Készülő street art alkotás (forás: Sociopath Facebook-oldala)

A tiltott gyümölcs

Még ha helyenként enyhülés is mutatkozik a törvényhozók irányából, a graffiti vélhetően nem fog egyhamar bevonulni a legális művészeti irányzatok közé - és kérdés, egyáltalán akar-e? A műfajhoz erősen kötődő "törvényen kívüliség" egy olyan pluszt jelent az alkotóknak, amely elvesztése talán a graffitizés lényegét ölné ki. Előfordulhat, hogy a megengedő törvények hatására egy idő után teljesen eltűnnek a graffitik? Avagy éppen ellenkezőleg, mindent ellepnek majd? Ez se elképzelhetetlen, mint ahogy történt is pár gondolatkísérlet ebben az irányban. Befejezésül álljon itt e színes, új világ víziója:

Így feste a Rushmore-hegy összefirkálva
Így feste a Rushmore-hegy összefirkálva
A Hoover-gát színesben
A Hoover-gát színesben
A kínai nagy fal elképzelt képe graffitikkel
A kínai nagy fal elképzelt képe graffitikkel