Gellért, Mercédesz

Nép'Hymnus a kortársak tükrében

2014.04.10. 15:30

Programkereső

A kismartoni Esterházy-kastély új kiállítása Joseph Haydn legnépszerűbb művét, az úgynevezett császári himnuszt dolgozza fel.

Joseph Haydn 1761 és 1803 között állt az Esterházy-udvar szolgálatában muzsikusként, karmesterként és zeneszerzőként. Erről a művészeti szempontból kiemelkedő korszakról emlékeznek meg a 2009-ben indított Haydn explozív - forradalmi idők zenéje című kiállítássorozattal Kismartonban, amelynek a mostani tárlat egy újabb állomása.

Haydn explosiv
Haydn explosiv

A Haydn explozív kiállítás izgalmas, újszerű kontextusba helyezi Joseph Haydnt: történeti kéziratok, kották, festmények, grafikák és hangszerek  kapcsolódnak össze harmonikus egésszé neves kortárs művészek munkáival.

A koncepció kiindulópontja, hogy bemutassa Joseph Haydn életét és alkotói munkáját az Esterházy hercegek udvarában és a kor Európájában. Haydn a vonósnégyes feltalálójaként és az oratórium megújítójaként maradandó hatást gyakorolt a nemzetközi zenetörténetre, és az Esterházy-udvar szolgálatában eltöltött mintegy negyven év alatt operákat, szimfóniákat, daljátékokat és miséket is komponált.

A kiállítás legújabb fejezte azt a népdalt (Volck's Lied) állítja a középpontba, amelyet Haydn 1797-ben komponált felkérésre az Isten óvja Ferenc császárt kezdetű versre. A szöveg Lorenz Leopold Haschka (1749-1827) alkotása, és szinte szó szerint másolja az angol himnusz szövegét. Az Osztrák-Magyar Monarchia népeinek nyelvére lefordítva 1918-ig néphimnuszként használták, rövid ideig az első Osztrák Köztársaság himnusza is volt.

Haydn explosiv
Haydn explosiv

A kiállítás kiemeli a dallam különleges népdaljellegét, így Haydn azon törekvését, hogy a különböző nemzetiségek falusi zenei hagyományaiból merítsen, és ráirányítja a figyelmet arra, hogy a dallam megjelenik egy horvát népdalban és Németország nemzeti himnuszában is.

A történeti dokumentumok bemutatása mellett az Esterházy Magánalapítvány kortárs művészeket kért fel, hogy egy-egy alkotásukban reflektáljanak Haydn halhatatlan melódiájára, valamint A teremtés című oratóriumára. Verena Dengler, Nezaket Ekici, Thomas Hörl és Jakob Lena Knebl, Sabine Jelinek, Helmut és Johanna Kandl és Christoph Meier kortárs művészek alkotásai teremtik meg a kapcsolatot a jelennel. A művészeti koncepció Vitus Weh nevéhez fűződik.

Haydn explosiv
Haydn explosiv

A kiállítótérbe belépve rögtön a fiatal osztrák képzőművész, Christoph Meier műve fogadja a látogatót. Két világító objektumának együttese Haydn A teremtés című oratóriumát dolgozza fel. Meier egyrészt a modern kor tárgyait, elektromos fénycsöveket és műanyag tárgyakat, másrészt az Esterházy kincstár egy-egy régi darabját, egy utazóládát és egy munkapadot használ az installációiban.

A 2009-es kiállításba frisseséget vittek Franz West tapétái, melyek ebben a kamarakiállításban a bécsi Verena Dengler (1981-) tapétamintáival egészülnek ki. A Hörl és Knebl művészpáros a XVIII. században rendkívül kedvelt pásztorjelenetek kis porcelánfiguráit rendezte el modern stílusban. Ha közelebbről szemléljük a szobrokat, feltűnik, hogy valójában nem a nép szegény fiait és lányait jelenítik meg, hanem az őket utánzó előkelő személyeket. Az Esterházy család gyűjteményében is fennmaradtak ilyen figuracsoportok.

Haydn explosiv
Haydn explosiv

Nezaket Ekici török származású német performanszművész. Nemzeti himnuszok című videójában a török nemzeti himnusz dallamára a német himnusz szövegét énekli, Haydn melódiájára pedig a török himnuszét. A két projekcióhoz kottalapok is készültek, hogy a közönség is énekelhesse a himnuszokat.

Helmut és Johanna Kandl videoinstallációt szentelt a dallam különleges átváltozásainak. A Fülbemászó címet viselő zenés filmjükben egy asszony zöldséget aprít egy falusi ház udvarán, miközben különböző tévéprogramokra kapcsol a távirányítóval, amelyekben a fülbemászó dallam különböző variációkban bukkan fel. "Fontosnak tartottuk, hogy népszerű oldaláról mutassuk be a zeneszerzőt, ahogy szerzeményei egy része kikerül a koncerttermek világából" - fogalmaznak az alkotók.