Katalin

Balatoni Monika: "Nem érzem outsidernek magam"

2014.11.29. 10:45

Programkereső

A Velencei Biennale november elsejével kinevezett nemzeti biztosa reagált a magyar pavilonban rendezendő kiállítás pályázatát érintő bojkottfelhívásra. INTERJÚ

- A tiltakozás előtt megkeresték önt a szakma képviselői ellenvéleményükkel?

- Nem, senki nem keresett meg sem telefonon, sem e-mailben, sem levélben. Akkor értesültem a petícióról, amikor megjelent a hírportálokon.

- November elsejével nevezték ki a Velencei Biennale nemzeti biztosi posztjára, ahol Gulyás Gábort váltotta.

- Amikor november elsején megkaptam a kinevezésemet, akkor már egy megkésett pályázati kiírásról beszélhettünk, hiszen a felhívást régen közzé kellett volna tenni. Arról, hogy mi volt a csúszás oka, én nem tudok érdemben nyilatkozni. Miután átvettem a feladatokat, egyeztettem Gulyás Gáborral, s az ő előkészítése nyomán, korábbi gyakorlatának és tapasztalatának megfelelően, majdnem szó szerint tettem közzé a pályázati felhívást november 8-án. Egyedül a zsűri tagjait nem tüntettem fel, mert úgy gondoltam, a Gulyás Gábor által felkért zsűritagok nevét egy általam kiírt pályázatban csak akkor adekvát és hiteles használni, ha már nekem is igent mondtak. A kinevezésemet követően szinte azonnal megkerestem őket, abban ugyanis biztos voltam, hogy kompetens zsűri felállítása nélkül nem hozhatunk döntést. A zsűri tagjai között találjuk többek között Kopek Gábort, Bukta Imrét, Keserü Katalint és Lovas Ilonát.

Balatoni Monika
Balatoni Monika

- A tiltakozók úgy fogalmaztak, novemberben több ország már a résztvevők listáját teszi közzé, nem pedig a felhívást. Két éve október elsején jelent meg a kiírás. Mi az oka a mostani csúszásnak?

- Mint mondtam, erre nem tudok válaszolni. Valóban meg kellett volna már előbb jelennie, hiszen időre van szükség az alkotáshoz és egy koncepció végiggondolásához. Nota bene halkan hozzáteszem, Paolo Baratta, a Velencei Biennale vezetője csak október közepén ismertette a nemzeti biztosokkal a jövő év fő gondolatiságát és a vezető kurátor kilétét. Logikus, hogy a kinevezésem előtt nem írhattam ki a pályázatot, így ez rajtam nem kérhető számon. Hivatalba lépésem után már egy héttel közzétettem a felhívást, ami azt mutatja, igyekeztem felelősen és a lehetőségekhez képest minél gyorsabban lépni.

- Miért volt szükség Gulyás Gábort leváltani a pályázat kiírása előtt?

- Nincs arról tudomásom, mi áll a Gulyás Gábor személyét érintő döntés hátterében. Amikor a miniszter úr megkeresett és tisztáztuk a feltételeket, örömmel vállaltam el a feladatot, hiszen a művészeti terület tőlem sem áll távol, nem érzem outsidernek magam.

- A tiltakozás megfogalmazói megjegyzik, hogy a biennale történetében a kezdetektől képzőművészeti szakember feladata volt a magyar részvétel lebonyolítása. Az ön esetében viszont kifogásolják a szakmai felkészültséget. Hogyan reagálna erre?

- Úgy van, ahogy azt a tiltakozást megfogalmazók is írják: nem vagyok képzőművész, ennek értelmében a minisztertől nem arra kaptam felhatalmazást, hogy egy személyben döntsek. Nemzeti biztosnak kértek fel, nem kurátornak, ez is egy szándékosan félremagyarázott dolog. Korábban ezt a kettőt gyakran együttesen kezelték, mivel nagyon sok esetben a Műcsarnok igazgatója volt a Velencei Biennale nemzeti biztosa. Az én feladatom azoknak a feltételeknek a biztosítása, amelyek egy nemzeti biztosnak a feladatkörébe tartoznak, mint például a pályázat kiírása, a menedzsment, a kommunikáció, a szállítás, a biztosítás és magának a pavilonnak a fenntartása. Ez nem pusztán képzőművészeti kérdés. Fontos még azt is leszögezni, hogy itt nemcsak képzőművészeti biennaleról van szó, hanem építészeti, színházi, filmes, tánc és gyerek biennáléról is. A kinevezésem mögött is ez a fajta komplex látásmód áll, amelyben találkozik a miniszter szándéka az enyémmel.

Balatoni Monika
Balatoni Monika

- Úgy nyilatkozott, mivel "a nemzeti biztosi posztot hagyományosan a Műcsarnok (...) vezetője töltötte be, a magyar részvétel eddig általában a vizuális művészetekre koncentrált". A felhíváshoz fűzött bevezetőjéből kiderül, a biennalét alkalmasnak véli a film, a zene, a tánc és a színház világának bemutatkozási terepének is. Ezt is kritizálják.

- Fontos tisztáznunk, ez nem azt jelenti, hogy mindez a nemzeti pavilonban megrendezendő képzőművészeti biennále rovására történne. Magának a Velencei Biennalenak a logójában is ott szerepelnek ezek a művészeti területek. Nem arról van szó, hogy a képzőművészet helyett történne bármi is. Ugyanakkor úgy gondolom, fontos, hogy minél több területen tudjuk Magyarország minőségi kulturális jelenlétét erősíteni.

- Az lehetett megtévesztő, hogy a képzőművészeti biennale felhívásánál jelentek meg ezek a gondolatok.

- A Velencei Biennale általános értelemben véve már nem pusztán a képzőművészetről szól. Az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennale jövő év májusától novemberéig tart, és ebben az időszakban a magyar nemzeti pavilonban kizárólag a képzőművészet kap helyet. Egyetlen nemzeti biztosnak sincs meg az a szabadsága, hogy a képzőművészet rovására oda bármi mást bevigyen, ezért nem értem a tiltakozó szakemberek logikáját.

- Hogyan érinti a bojkottfelhívás a magyar részvétel lebonyolítását? Lát lehetőséget párbeszéd kialakulására?

- Ha valós párbeszédet akartak volna, akkor először nem a nagynyilvánossághoz fordulnak a petíció megfogalmazói. Az általuk leírt számonkérés és a lemondásomra irányuló felszólítás mögött számos pontatlanság és a Velencei Biennale ismeretének komoly hiánya áll. Tudatos hangulatkeltést látok az ügy mögött, s valójában nem engem bojkottálnak, hanem egy olyan lehetőséget, amely az egész ország számára fontos megmutatkozási lehetőség.

- Érkeznek a pályázatok?

- Érdeklődés van, konkrét pályázat a mai napig még nem érkezett be.