Katalin

Alan Sonfist és a land art kezdetei

2014.12.18. 16:32

Programkereső

Alan Sonfist - Időtájkép címmel a land art (környezeti művészet) legismertebb alkotóját és az irányzat kezdeteit mutatja be a Szépművészeti Múzeum december 18-án megnyílt kamarakiállítása.

Sonfist mára emblematikussá vált, Time Landscape (Időtájkép) című munkájával New York szívébe álmodta újra a terület gyarmatosítás előtti élővilágát egy apró őspark formájában. A land art egyik legismertebb alkotásának 2015-ben ünneplik ötvenedik születésnapját, ennek a jubileumnak a Szépművészeti Múzeum kamaratárlata állít először emléket a művész első közép-európai bemutatkozásával. Ebből az alkalomból Alan Sonfist előadást is tartott. Sonfist munkái mellett a kiállítás rendezői távoli előképként Camille Corot Fészeklesők című festményét helyezték el utalva arra, hogy a barbizoni realista munkája, csakúgy, mint a kortárs amerikai művész alkotásai a természethez kötődő emlékekből táplálkoznak.

Alan Sonfist: Időtájkép (Forrás: Szépművészeti)
Alan Sonfist: Időtájkép (Forrás: Szépművészeti)

Alan Sonfist művészete a land art költőibb vonulatába illeszkedik, társaival ellentétben nem buldózerrel hoz létre tájidegen formációkat, ehelyett ökológiai alapú társadalomkritikát megfogalmazó alkotásaival új totalitás elérésére törekszik - emlékeztetett Orosz Márton kurátor a megnyitón. Az első környezeti művek az 1960-as években a művészet piaci termékké válása ellenében születtek, az alkotások múzeumok és galériák helyett nehezen megközelíthető helyszíneken nyerték el formájukat.

Alan Sonfist New York északkeleti részén, Bronxban született, egy ősi tölgyfaerdő szomszédságában, az erről készített fotósorozata, a helyi növényvilág spóráit tartalmazó üvegtartályokkal együtt a Szépművészetiben is látható. A művész célja, hogy a következő nemzedék ne csak megismerje az őseit körülvevő egykori környezetet, de képes is legyen élettere természetes mikroklímájának visszaállítására - hangsúlyozta Orosz Márton.

A kiállítást megnyitó Kepes András újságíró a Nazca-vonalak és egyéb ősi természeti alkotások, valamint a mai land art művek közötti hasonlóságokra hívta fel a figyelmet, emlékeztetve azonban arra is, hogy az archaikus munkák valószínűleg spirituális céllal, a mai alkotások azonban művészi és morális elgondolásból születtek. A 21. század művésze a természetet ipari eszközökkel pusztító világban már magát a természetet állítja a középpontba, Sonfistre pedig erősen hatott a korszak ipari fejlődése, de optimizmusa is, miszerint a művész képes átalakítani korának gondolkodását - hangsúlyozta Kepes András, hozzátéve: a környezeti tragédiák egyre inkább sürgetnek, hogy megértsük ezeknek a műveknek az aktualitását.

Az Alan Sonfist több ikonikus munkáját is bemutató kamarakiállítás 2015. február 15-ig látható a múzeum 1800 utáni gyűjteményében.