Olivér

Megdőlt a rekord Párizsban

2014.12.19. 09:18

Programkereső

Több látogatottsági rekordot is megdöntött a párizsi Pompidou-központban Jeff Koons amerikai képzőművész retrospektív kiállítása.

A kortárs művészet legemblematikusabb alakjának november 26-án megnyílt tárlata 112 844 látogatót vonzott az első 17 napban, többet, mint bármely más kiállítás, beleértve a korábbi rekordert, a tavalyi Salvador Dalí-retrospektívet, amely 111 028 látogatót vonzott ugyanennyi idő alatt. Koons megdöntötte az egynapi látogatottsági rekordot is a Centre Pompidou-ban: novemberben 29-án 9143 látogató tolongott monumentális szobrai között, több, mint bármikor korábban ezen a kiállítóhelyen.

Jeff Knoos: Michael Jackson és Bubbles (1988)
Jeff Knoos: Michael Jackson és Bubbles (1988)

A kulturális központ előzetesen napi 4500 látogatóra számított, s a vártnál nagyobb érdeklődésre - a napi 6638 látogatóra - tekintettel meghosszabbították a nyitva tartást este 11 óráig, és fontolgatják azt is, hogy a Dalí-tárlathoz hasonlóan néhány napon át nonstop tartanak nyitva. A múzeumban nem tartják kizártnak, hogy az április 27-ig nyitva tartó tárlat megdönti az eddigi összlátogatottsági rekordot is, amelyet jelenleg ugyancsak a Dalí-kiállítás tart 840 ezer fővel. A látogatottsági rekordot december 19-én jelentette be Alain Seban, a Pompidou-központ elnöke, aki hangsúlyozta, hogy egy vitatott művészről van szó, és az emberek saját szemükkel akarják látni műveit, hogy önálló véleményt alkothassanak.

Ez az 59 éves amerikai neopopart művész eddigi legátfogóbb kiállítása egész Európában. A tárlat a látogatottsági rekordok mellett jogi problémákat is hozott napjaink talán legsikeresebb képzőművészének: egy francia reklámügynökség plágiummal vádolja Jeff Koonst. A napokban egy bírósági végrehajtó járt a Pompidou-központban, hogy a legkülönbözőbb nézőpontból fotókat készítsen a vitatott műről, és dokumentumokat foglaljon le.

Koons: Monkey című sorozata
Koons: Monkey című sorozata

Az 1988-as keltezésű porcelánszobor egy disznót ábrázol, amint egy hóban fekvő nő segítségére siet, és sok hasonlóságot mutat egy reklámmal, amelyet a Naf-Naf divatmárka részére 1985-ban készített a reklámügynökség egy embere. A plágiumvádra egyelőre sem a művész, sem a kulturális központ nem reagált. A szoborkompozíciót 2007-ben hárommillió euróért árverezték el, és a jelenleg a Prada cég tulajdonában van.