Olivér

Torzultan, csonkoltan

2015.01.06. 14:15

Programkereső

Kis Róka Csaba festészete lassan egy évtizede tartja lázban a magyar képzőművészeti életet. A Trafó Galériában látható legújabb, Weltschmerz címet viselő kiállítási anyagában a barokk festészetet porolta le.

Az összetéveszthetetlen stílusú művész annyit bizonyosan elért mára, hogy képei senkit sem hagytak hidegen: vannak, akik revelatív erejűnek tartják művészetének szabadságfokát és kortalanságát, de vannak olyanok is, akik elemi erővel riadnak el témáitól és ikonográfiájától.

Kis Róka Csaba alkotása
Kis Róka Csaba alkotása

Kis Róka Csaba friss kiállítási anyagában úgy nyúlt hozzá a barokk festészethez, és olyan aktuálisan porolta le Goya legsötétebb hangulatú festményvízióit mindenki legnagyobb ámulatára, mint eddig nagyon kevesen. Az ösztönös és bátor festészeti munkák ezúttal a jövővel kapcsolatos rossz előérzetet sugározzák magukból, gyerekek és fiatalok megjelenítésével - torzultan, csonkoltan.

Pályája elején Kis Róka kritikusai a horror és a heavy metal stílusjegyeit tartották domináns szálnak művei értelmezése kapcsán, de a művész által rendkívül konzekvensen épített formakincs mára már nagyon sok új történeti és formai rétegben is elmélyült, realizmusa is festészet-technikai fordulatokat vett. Kis Róka alapvetően kolorista festészete, egyértelműen elmozdult a festészettörténeti referenciák felé, játékos barokk, még inkább brutálisan filigrán rokokó pasztorál világa kiegészült a velencei kolorizmus és a sötét romantika jegyeivel is. A művész erősen magán-mitologikus elemekre építő maszkulin disztópiáit szakállas férfiak, katonák, állatportréi népesítik be. Most debütáló képeinek új témái mégis a gyerekek és a fiatal tinédzserek. A leginkább a klasszikus portréműfajok felől megközelített alakokon megjelenő torzulások, csonkítások a művész jövővel kapcsolatos félelmeinek, rossz előérzeteinek, pesszimizmusának kivetülései.