István, Vajk

Bécsben láthatók a Musée d'Orsay kincsei

2015.02.23. 11:30

Programkereső

Először adott kölcsön rajzokat Franciaországon kívüli múzeumnak a Musée d'Orsay. Az Álmok archívuma című kiállítás keretében Degas, Cézanne és Seurat művei is láthatók a bécsi Albertinában.

A stílusirányzatok egymásmellettisége és az évszázad szétziláltsága a két vezérfonala a bécsi Albertina Degas, Cézanne, Seurat. Das Archiv der Träume aus dem Musée d'Orsay című kiállításának, amely mintegy 130 műalkotás mentén mutatja be a 19. századi francia művészetet.

Edgar Degas: Fürdés után (Nyakát törlő nő), 1885 - 1886
Edgar Degas: Fürdés után (Nyakát törlő nő), 1885 - 1886

A mesterműveket és kevésbé ismert alkotásokat egyaránt felvonultató tárlaton jól megfér egymás mellett az impresszionizmus és a szimbolizmus, a realizmus és a historizmus, a neoimpresszionizmus és a szecesszió. Edgar Degas, Georges Seurat és Odilion Redon finom pasztelljei, Paul Cézanne akvarelljei és az akkoriban jól ismert szalonfestők a francia rajzművészet széles palettájából adnak ízelítőt a látogatóknak.

Gustave Moreau: Kleopátra, 1883
Gustave Moreau: Kleopátra, 1883

A politikai realizmust az irányzat legnagyobbjai képviselik: Honoré Daumier már-már karikatúra-szerűre torzítja a bírósági tárgyalótermekben kicsúcsosodó társadalmi konfliktusokat, Gustave Courbet és Ernest Meissonier pedig vázlatfüzetük lapjain dokumentálják a barikádokon folyó harcokat és nagy politikai fordulópontokat.

Paul Cézanne: Der Gipsofen, 1890-1894
Paul Cézanne: Der Gipsofen, 1890-1894

Éles kontrasztot alkotnak ezekkel a társadalmi problémák és konfliktusok motiválta alkotásokkal Paul Cézanne napsütötte dél-franciaországi tájképei vagy Eugéne Boudin piaci jelenetei. Alexandre Cabanel és Pierre-Auguste Renoir munkái pedig kiválóan rávilágítanak arra, hogy az egymás után megszülető modern irányzatok ellenére mennyire tartották magukat az Academie Francaise tradíciói még a 19. század második felében is.

Odilon Redon: Az ágyúgolyó 1878
Odilon Redon: Az ágyúgolyó 1878

Odilon Redon ezzel szemben a szénrajz hagyományát éleszti újjá, Felcien Rops és Gustav Moreau pedig az emberi lélek legsötétebb bugyraiba engednek bepillantást. A kiállításmájus 3-ig látható.