Kelemen, Klementina

Gulyás Gábor újra a művészet központjává tenné Szentendrét

2015.11.20. 16:43

Programkereső

Az új koncepcióval és arculattal bemutatkozó Ferenczy Múzeumi Centrum nagy volumenű tervekkel állt elő, amelyben nemzetközi kiállítások, művészeti fesztivál és rekonstrukciós program is helyet kapnak.

Kevesen jártak még a Czóbel Béla Múzeum frissen felújított épületében, ahol november 20-án tartott sajtótájékoztatóján Gulyás Gábor, a Ferenczy Múzeum igazgatója bemutatta a 2016 januárjában felálló Ferenczy Múzeumi Centrum koncepcióját, terveit és várható programjait.

Az igencsak széttagolt, összesen 17 kisebb-nagyobb múzeumból, kiállítóhelyből álló intézményrendszer egy frissen kidolgozott szerkezeti rendben fog működni, fő feladata pedig az lesz, hogy Szentendre – hagyományaihoz híven – újra meghatározó művészeti központtá váljon. A városnak nagyon erősek a művészeti tradíciói, nemhiába található itt Ferenczyről, Czóbelről, Kmettyről, az Ámos Imre-Anna Margit házaspárról, Vajda Lajosról és Barcsayról elnevezett múzeum, de rajtuk kívül is rengeteg jelentős, klasszikus és kortárs alkotó köthető ehhez a különleges és inspiráló közeghez, amelyet nem véletlenül neveznek a Festők Városának.

Ahhoz azonban, hogy ez a tradíció folytatódjék, Gulyás szerint nyilvánvalóan megfelelő infrastruktúra, épületek kellenek. A szentendrei kiállítóhelyek, múzeumok többsége sajnos nincs túl jó állapotban, komoly épületrekonstrukciós programra volna szükség. Ennek a felismerésnek az eredménye a Czóbel-múzeum felújítása is, de a kisebb-nagyobb beavatkozások más kiállítóhelyekre is ráférnének – például a Pajor-kúria felújítása nemrég ért véget, de a jövőben fontos feladat lesz a főtéri Szentendrei Képtár, az egykori kereskedőház restaurálása is, amely városképi szempontból sem elhanyagolható, valamint a MűvészMalom mihamarabbi befejezése, amelynek, bár már több hulláma volt a '90-es évektől kezdve, máig időszerű és sürgető feladat. A nagy volumenű terveket tartalmazó koncepcióból kvázi egy lobbianyag állt össze, amellyel Gulyás reményei szerint minél több anyagi forráshoz, pályázati lehetőséghez juthatnak és megpróbálnak központi forrásokat bevonni a kivitelezéshez.

2016-ra a kiállítási programban is jelentős változásokra számíthatunk – például több, a nemzetközi színtéren is elismert külföldi alkotó (a teljesség igénye nélkül: Chiharu Shiota, Juan Carlo Distéfano, Madeline Stillwell Jana Zelibska) munkáival találkozhatunk, de lesz februárban átfogó Czóbel-kiállítás, a Ferenczy Múzeum Szentendre termében pedig kifejezetten a városhoz köthető kortárs művészek és alkotásaik kapnak helyet. A posta előtti tér (amely az önkormányzat ígérete szerint hamarosan megújul) public art-térré alakul, egyfajta intimebb közeggé, ahol időnként meg lehet pihenni és izgalmas, friss művekkel találkozni. Az első alkotást májusban installálnák, a kiírt pályázatra Csíkszeredától Kijevig érkeztek be anyagok. Nyáron a Képtárban Pink Floyd-kiállítás nyílik A Hold árnyékos oldala című lemezhez kapcsolódóan, amelynek sok képzőművészeti vonatkozása is van, és amelyet a turistaszezonban igyekeznek minél szélesebb látogatói réteg számára vonzóvá tenni.

Chiharu Shiota alkotása
Chiharu Shiota alkotása

Az egyik legnagyobb vállalkozás az őszre időzített Art Capital-projekt lesz, egy, a biennálé és a művészeti fesztivál közé pozícionálható, nemzetközi volumenű rendezvény, amely a városimázs szempontjából is sokat nyomhat a latban. Gulyás elképzelése szerint olyan típusú fesztiválhoz lehetne hasonlítani, mint a kapolcsi Művészetek Völgye vagy az Ördögkatlan, de mégis más színezetet ad neki, hogy eleve urbánus térben valósul meg, illetve a hagyományosnak mondható kiállítóhelyeken kívül akár templomokban, vendégházakban, sőt nagypolgári otthonokban is lehet majd találkozni a művekkel. Késő őszre a kádárizmus (az 1957 és '89 közötti időszak) képzőművészetét reprezentáló tárlat nyílik Tiltott, tűrt, támogatott címmel, valamint megújul az állandó Ferenczy-kiállítás is.

A terveknek, bár maga Gulyás is ambiciózusnak tartja őket, nem lesznek nagyobbak az összköltségeik, mint az előző években megvalósultakéi. Az igazgató elmondása szerint az „igazán izgalmas” kezdeményezések többnyire kortárs projektek, amelyek esetében egészen más költségkalkulációval kell számolni, mint például egy-egy klasszikus tárlat rendezésénél. Az Art Capital azonban ebből a szempontból is kivételt képez, hiszen ennek megvalósítására az önkormányzattal közösen létrehoznak egy alapítványt, és megpróbálnak minél több forrást bevonni, emellett szponzorációs lehetőségekre is számítanak. Sajnos arra egyelőre nincs lehetőség, hogy a büdzsében egy adott összeget művásárlásra különítsenek el, így a pályázati út marad lehetséges alternatívaként – a korábbi évekhez képest ugyanakkor ezt jóval koncepciózusabbá igyekeznek tenni.

Gulyás Gábor
Gulyás Gábor
Fotó: Picasa

Az új vezetőnek az önkormányzattal, városvezetéssel kiegyensúlyozott a viszonya; úgy látja, a város hozzáállása kifejezetten korrekt és felelősségteljes, számos tanújelét adják annak, hogy fontos, ami történik, és hogy egy irányba tart a gondolkodásuk. Az előző igazgató, Kálnoki-Gyöngyössy Márton mandátuma 2017-es lejárta előtt távozott májusban; sajtóértesülések szerint azért, mert nem jött ki a városvezetéssel.