Salamon

27 éve vált eggyé Salvador Dalí az elfolyó idővel

2016.01.23. 11:21

Programkereső

1989. január 23-án halt meg Salvador Dalí katalán-spanyol szürrealista festőművész. Portréval tisztelgünk előtte, amelyből az is kiderül, mi az, amit a művész bizonyára elmesélt volna egy pszichoanalitikus bőrdíványán feküdve.

Dalí 1904. május 11-én született Figuerasban. Már kora gyermekkorában ügyesen rajzolt és rengeteget olvasott, kedvére bújhatta jogász végzettségű apja hatalmas könyvtárának köteteit. Egy nyári szünidőben a Pichot család tulajdonában lévő malomban ismerkedett meg az impresszionisták műveivel, az élmény meghatározta egész életét. Tizenkét éves volt, amikor beiratkozott szülővárosa művészeti akadémiájára. Először 1919-ben a városi színházban (ma Dalí Múzeum) tekinthették meg az érdeklődők néhány képét, ekkoriban már az írással is próbálkozott, a barátaival közösen szerkesztett időszaki kiadványban jelentek meg cikkei. 1920-tól a madridi San Fernando Szépművészeti Akadémia hallgatója volt, ahol nemcsak rendkívüli tehetségéről, hanem botrányairól is híressé vált. Ezekben az években kötött szoros barátságot a Luis Bunuellel és a Federico García Lorcával.

A katalán síkságot uraló romos erőd csúcsán építették meg azt a szélorgonát, amelyet Salvador Dalí, a nagy szürrealista festő álmodott meg, és amellyel 2004. szeptemberében az excentrikus zseni születésének századik évfordulóját köszöntötték.

Kivételes festői képességeivel már madridi és barcelonai tanulmányai alatt kitűnt. 1925-ben első önálló kiállítását ünnepelhette, korai képein a futurizmus és a metafizikus festészet jegyei fedezhetők fel. Számos modort elsajátított, saját, érett stílusa az 1920-as évek második felére alakult ki, amiben szerepe volt Sigmund Freud pszichoanalitikus elméletének a tudattalan képek erotikus jelentéséről. 1938-ban Londonban találkozott az osztrák pszichológussal, majd jóval később előszóval és illusztrációval látta el Freud egyik könyvét.

Párizsban kapcsolatba került Picassóval, csatlakozott a szürrealistákhoz, akik az "értelemnél valóságosabb tudattalant" próbálták kifejezni. 1929 és 1937 között festett képeivel a világ legismertebb szürrealista alkotója lett. 

Itt ismerkedhet meg közel 10 percben Dalí legjobb műveivel:

Műveinek álomvilágában a hétköznapi tárgyak alakja megváltozik, gyakorlatilag képtelen, fogalmilag mégis követhető átváltozásokon mennek keresztül. Két szürrealista filmet is készített Luis Bunuel rendezővel, Az andalúziai kutyát (1928) és az Aranykort (1930).

Salvador Dalí: Az elfolyó idő
Salvador Dalí: Az elfolyó idő
Paul Eluard első feleségével, Galával való találkozása megváltoztatta életét, az orosz származású Gala személyében rátalált élete szerelmére, feleségére, hűséges társára, erről híres múzsákról szóló cikkünkben bővebben is olvashat.

Az 1930-as évek végén stílusa Raffaello hatására akadémikusabbá vált, elszakadt a szürrealista mozgalomtól. 1940-ben elhagyta Spanyolországot, és 1955-ig az Egyesült Államokban élt. Az ekkor már világhírű művész színházi díszleteket, jelmezeket tervezett a Metropolitan Opera számára, luxusüzletek berendezésével bízták meg, még az ékszertervezésben is kipróbálta magát.

Tudta?

1969-ben ő alkotta meg a Chupa Chups nevű spanyol nyalóka logóját. A divatvilággal is kapcsolatba került, Elsa Schiaparelli számára tevezett meghökkentő kiegészítő ruhadarabokat.
Salvador Dalí: Szent Antal megkísértése
Salvador Dalí: Szent Antal megkísértése

Sikerei hazájába való visszatérése után sem maradtak el. Vallásos témájú képeket éppúgy festett, mint túlfűtötten erotikus alkotásokat. Több mint 1500 festményt, körülbelül 30 könyvet, néhány balettszövegkönyvet, számos könyvillusztrációt, litográfiát, színházi jelmeztervet, tucatnyi szobrot, sőt, Walt Disney részére rajzfilmet is alkotott.

Szülőhelyén, Figuerasban munkásságának emléket állító múzeum nyílt, képei kiállításokon járták a világot, a budapesti közönség 1987-ben és 1988-ban csodálhatta meg műveit. Felesége 1982-ben bekövetkezett halála megtörte, Gala távozása után visszavonultan élt, ekkor készültek utolsó képei. 1984-ben a púboli kastélyban tűz ütött ki, melyben Dalí súlyos égési sérüléseket szenvedett. Ekkor átköltözött Figueres-be, a Múzeum Torre Galatea nevű részébe, ahol haláláig lakott. 1989. január 23-án hunyt el a toronyban. A figueres-i Dalí Múzeumban nyugszik, amelyben ide kattintva virtuális sétát is tehet. 

(Forrás: MTVA)

Amit Dalí bizonyára elmesélt volna a pszichoanalitikus díványán

Dalí édesanyja, Felípa rendkívül engedékeny, családjáért élő asszony volt. Bár később leánygyermeke is született, feltehetően a második Salvador megszületése előtt is erről ábrándozott, ugyanis a gyermek Dalít lányként kezelte, és évekig leányruhába járatta. (A festő később meg is örökítette gyermekkori önmagát ilyen öltözékben.) Az ebből kialakult nemi bizonytalanságok miatt a művész egész életében erősen vonzódott az androgün testalkatú emberekhez; egy kortárs Dalí-kutató, M.P.Rodriguez szerint pedig feleségében, Galában is az „őseredeti androgünitást” vélte felfedezni.

Salvador Dalí: La Main
Salvador Dalí: La Main

Rodriguez e mellett úgy véli, hogy ez a gyermekkori helyzet volt a forrása Dalí identitászavarának, szexuális problémáinak, gyermekkori enuresisének, és az anyja ellen tanúsított későbbi agressziónak a Szent szív (1929) című festményén. Az agresszió úgy kapcsolódik a képhez, hogy később Időnként élvezettel köpök az anyám portréjára címmel vált hírhedtté, és hozzájárult Dalí és apja 1929-es konfliktusához. Ezt leszámítva – szemben családja más tagjaival – a festő egyszer sem örökítette meg imádott édesanyját műveiben; az 1929-es A vágy talánya: anyám, anyám, anyám című munkájáról Rodriguez úgy vélekedik, hogy azt már egyértelműen majdani felesége, Gala ihlette. Ekkor az édesanya már nyolc éve halott volt.

Forrás: Kőváry Zoltán: A vágy talánya. Salvador Dalí és az irracionális meghódítása