Kelemen, Klementina

Óriási hüvelykujjal üzennek a Brexit után Londonban

2016.09.30. 11:22

Programkereső

Új kortárs alkotást lepleztek le Londonban a Trafalgar téren, a Four Plinth elnevezésű helyen. Ezúttal David Shrigley, kortárs angol művész bazi nagy hüvelykujja került az ikonikus pillérre.

Az arra járók láthattak már óriás kék csirkétől (Kathaina Fritsch: “Hahn/Cock”, 2013) elkezdve egy üvegbe zárt hajómaketten (Yinka Shonbiare: “Nelson's Ship in a Bottle”, 2010) át egy női, terhes torzóig (Marc Quinn: “Alison Lapper Pregnant”, 2005). Pár napja, szeptember 27-én a tizenegyedik kortárs szobor is kikerült, ez pedig David Shrigley, kortárs művész alkotása, egy nagy hüvelykujj, melynek címe „Really Good”, vagyis „tényleg jó”. A hét méter magas ujj eddig a „legmagasabb és legpozitívabb” alkotás, ami megjárta a Negyedik Pillért. Bronzból készült, ezzel illeszkedik a téren álló történelmi szobrokhoz.

                         

A Fourth Plinth-en, vagyis a „negyedik lábazaton” eredetileg IV. Vilmos lovasszobra állt volna, de fedezethiány miatt végül semmi nem került oda. 150 évig vitáztak azon, hogyan hasznosítsák az egyik legfeltűnőbb helyet London egyik legfőbb turistalátványosságán, a Trafalgar téren, majd 1998-ban a Királyi Művészeti Társaság (Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce)   megbízásából ideiglenesen három kortárs szobrot állítottak a kérdéses pillérre. Kicsivel később Chris Smith, az akkori kulturális államtitkár megbízásából készült egy közvélemény-kutatás, melyben a lakosságot kérdezték meg, hogy ők mire használnák a negyedik pillért. Az eredmény végül az lett, hogy egy állandó szobor helyett „vetésforgóban” kerüljenek ki kortárs művészeti alkotások. 2003-ban az eredetileg a Westminster városi tanács tulajdonában lévő tér átkerült London város tulajdonába, ezzel pedig megalakult a „Lábazati Bizottság” amely arról dönt, hogy mi kerüljön a negyedik pillérre.

David Shrigley Macclesfieldben született, és 2003-ban Turner-díjra is nevezték; merész rajzai és karikatúrái a 21. század társadalmát figurázzák ki maró gúnnyal és iróniával. A művész Brightonban él és dolgozik.

kek tyuk

„Azt hiszem, hogy ez a munka arról szól, hogy jobb hellyé tegyem a világot, legalábbis ez volt a célom vele” - nyilatkozta Shrigley kedd reggel, a szobor „leleplezésén”. „Nyilvánvalóan ez egy nevetséges állítás, de azt gondolom, hogy ez egy jó vállalkozás. A műalkotások önmagukban élettelen tárgyak, szóval nem is tudnák jobbá tenni a világot. Mi vagyunk, aki viszont képesek vagyunk erre, úgyhogy magunktól kell megkérdeznünk, hogy hogyan tudnánk ezt elérni.”

The Fourth Plinth, Trafalgar Square, London (4656046804)

'The Door' by David Shrigley from James Newport on Vimeo.

A mostani szobor egy német művész, Hans Haacke „Gift Horse” nevű szobrát váltotta a pilléren, a leleplezésen a londoni polgármester, Sadiq Khan is beszédet mondott; „Biztosra akartam menni, hogy a lehető legmagasabb művészt nyerjük meg a legmagasabb szoborral (a projektre – a szerk.), mert én öt láb hat inch (kb 167 cm - a szerk.) magas vagyok, - és megtaláltuk, David pedig megcsinálta” - mondta. „Azt akartam, hogy tényleg jó legyen és „Tényleg jó” lett. A legjobb az egészben, hogy mindannyian kritikusok lehetünk. David örömmel várja az önök kritikáit, dicséreteit és hozzászólásait.”

„Rendkívül fontos, amit a szobor képvisel; optimizmus, pozitivizmus, a legjobb belőlünk. Különösen a Brexit után a három legfontosabb szó, amit mondhatok; London nyitva áll. Ez a szobor azt mutatja a londoniaknak, a turistáknak, az uniós polgároknak és a bevándorlóknak, hogy London nyitva van.”