Gellért, Mercédesz

Tényleg egy női méhet festett Michelangelo a Sixtus-kápolna freskójára?

2016.10.04. 09:33

Programkereső

Nem is egyet! Brazil tudósok feltételezése szerint valóban ez történt; okunk van feltételezni, hogy a freskón látható koponyák a női méh alakjával vannak összefüggésben - írta meg az independent.co.uk.

Michelangelo nagyjából ötszáz évvel ezelőtt festette a Sixtus-kápolna mennyezetén látható freskót. A közelmúltban kezdték el megfejteni, milyen titkokat rejthet az alkotás; tudósok egy csoportja azt állítja, hogy Michelangelo a freskón a női szexualitásra utaló szimbólumokat rejtett el.

sixtus koponya
Fotó: wikipedia

Minderre egy kos ábrázolásából következtettek; az állat nyolcszor szerepel a freskón, és a feltételezés szerint a női reprodukciós szerveket ábrázolja; a kos koponyája és szarvai kísértetiesen emlékeztetnek a méh anatómiai felépítésére.

sixtus koponyaEzechias Spandrel
Fotó: wikipedia

A Telegraph cikke szerint a brazil kutatókból álló tudóscsoport egy orvosi szaklapban publikálta elgondolkodtató eredményeit; „Feltételezhetjük, hogy a koponyák valódi jelentése utalhat a nők belső anatómiájára (a méhre, a petefészkekre és a petevezetékekre).”

„Azt gondoljuk, hogy az elhelyezés, ahogy a háromszögek csúcsa (férfi szimbólum) összeér a koponyákkal (női szimbólum), a közvetlen szexuális érintkezést ábrázolja a női és a férfi szimbólum között.”

sixtus kapolna uterus
Fotó: wikipedia

A riport azt is részletezi, hogy Michelangelo hogyan próbálta aláásni a római katolikus egyház általános tanait; pl. abban az időben azt is megkérdőjelezték, hogy a nőknek van-e lelke.

A tudósok arra is felfigyeltek, hogy az Éva teremtése című részletnél Éva V-alakban tartja a karját.

sixtus, Creation of Eve 01
Fotó: wikipedia
„A korabeli leírások szerint a felfelé mutató háromszög a férfiasság pogány szimbóluma (kezdetleges fallosz), míg a lefelé mutató háromszög a nőiség pogány szimbóluma”

- állítja a tanulmány.

„Michelangelo a Sixtus-kápolna mennyezetének pontosan a közepén egy közismert pogány női szimbólumot helyezett el.”

A női anatómia rejtett szimbólumai Michelangelo Buonarroti Sixtus-kápolnabeli freskóin című esszé felveti, hogy Michelangelo azért rejtett el a női anatómiával kapcsolatos szimbólumokat, mert tisztában volt azzal, hogy a pápa sosem támogatná az ehhez hasonló ábrázolásokat.

Van több rejtett szimbólum is a freskón; „Ahogy más reneszánsz művészek, úgy Michelangelo is gyakran festett durva szexuális utalásokat és sértéseket a mecénások tudta nélkül. Michelangelo egyik utolsó művén, a Szent Péter vértanúsága című freskón saját arcképét rejtette el.