Cecília

Íme a művész, aki összekötötte az eget a földdel

2016.10.17. 15:54

Programkereső

A kínai Cai Guo-Qiang nagyban gondolkodik, ha művészetről van szó: alkotásai számára rendszerint nem kisebb "vásznat" választ, mint az égbolt, vagy a Góbi sivatag végtelen horizontja. Most legnagyobb vállalkozásáról, az égig érő létráról dokumentumfilm is készült Sky Ladder címmel.

A tradicionális kalligráfus családba született művész eleinte olajfestményeket készített, de aztán felfedezte a lőporban és a robbanóanyagokban rejlő művészi lehetőségeket. Hatalmas, egész teremnyi felületeken szórta szét a puskaport, ami egy hatalmas robbanás után műalkotássá változott. A csöppet sem veszélytelen akciók láttán a nézőknek tátva maradt a szája, de ez csak a kezdet volt: a művész rátalált a színezhető robbanóanyagokra, amikkel már valóban képessé vált az égre festeni. 

De Cai Guo-Qiang nem állt meg itt, tovább növelte a tétet és több száz méteres, sőt több kilométeres installációkat hozott létre: ezek között volt a Kínai Nagy Fal „meghosszabbítása” (Project to Extend the Great Wall of China, 1993), amikor tíz kilométer hosszan fölrobbantott 600 kg puskaport, vagy a Földnek is megvan a maga fekete lyuka című performansz a Hiroshima Central Parkban, melynek során egy egy kilométer átmérőjű körben rajzolódott ki a lángoló alkotás (Earth Has Its Black Hole Too, 1994).
4686
Legnagyobb vállalkozása azonban eddig az eget és földet összekötő, 1650 méter magas égő létra (Sky Ladder), amit egy hőálló légballon emel a magasba. Ennek a kísérletnek eddig négyszer futott neki: 1994-ben, amikor Bathban próbálta megvalósítani tervét, a brit légiközlekedési hatóság nem adta meg a szükséges engedélyt, majd 2001-ben, Sanghajban az erős esőzés miatt hiúsult meg az akció. 2012-ben, Los Angelesben pedig szintén sikertelen volt a kísérlete.

Végül 2015-ben, huszonegy évvel az első próbálkozás után sikerrel járt, méghozzá szülővárosában, Quanzhou partjainál, ahol együtt nézte családjával a megvalósult, gigantikus installációt. Hogy mit is gondol ő a művészetről, azt így fogalmazta meg a 48. Velencei Biennálé díjátadóján, ahol mindenki meglepetésére ő kapta az Arany Oroszlánt festészet kategóriában:

Azt az alkotást tartom erősnek, amiben van valami félelmetes”.

Cai Guo-Quijang keleti filozófiára építő műveivel az ember-univerzum kapcsolatára  igyekszik ráirányítani a nézők figyelmét. Mivel helyspecifikus alkotásai egészen új befogadói nézőpontot feltételeznek, a művészettörténészek máris korszakalkotó jelentőségű alkotónak titulálják őt. Most az Oscar-díjas Kevin Mcdoland dokumentumfilmjében ismerhetjük meg a nyughatatlan alkotót, aki szó szerint emberfeletti magasságokba igyekszik emelni a művészetet.