Vilhelmina

Mégis miért nem lehet fotózni a múzeumokban?

2016.10.19. 08:30

Programkereső

Egyre több embert idegesítenek a lépten-nyomon fotózkodó embertársak, legyen szó egy turista látványosságról vagy éppen egy művészeti alkotásról valamelyik múzeumban. Bár a legtöbb kiállítótérben tilos a fotózás, a valós okokat nem szokták kiírni, viszont az Observer most összeszedett nekünk ötöt.

Az első az intenzív fényt kibocsátó vaku, melyről azt feltételezik, hogy károsítja a festményeket. A vaku mellőzése a kiállítási tárgyak állagmegóvása szempontjából fontos. Bár a legújabb vizsgálatok szerint, - melyet a cambridge-i egyetem egyik kutatója, Martin Evans vezetett, - a látogatók által használt vaku elhanyagolható veszélyt jelent a festményekre és egyéb tárgyakra.

A második ok a látogatók érdekét szolgálja; a kamerák mellőzése az intenzívebb múzeumi élményt hivatott szolgálni. Azok a látogatók, akik élvezték a múzeumban eltöltött időt, sokkal nagyobb eséllyel térnek vissza, és nagyobb valószínűséggel ajánlják a múzeumot barátaiknak, ismerőseiknek. Viszonylag nehéz úgy elmélyedni egy festményben, hogy közben a fotózkodók és selfiezők garmadáját kell kerülgetni vagy figyelmen kívül hagyni. Nem beszélve a selfie-botok okozta károkról, amik egy-egy kiállítási tárgyban keletkezhetnek. Amikor sokan leállnak fotózni egy helyen, könnyen dugót is okozhatnak, amivel elég kényelmetlenné tud válni a múzeumlátogatás.

GettyImages-544849798
Fotó: Rob Stothard / Getty Images Hungary

Csökkentheti egy múzeum biztosítási költségeit, ha kizárják azokat a helyzeteket, amikor egy fotós egy teljesen lehetetlen helyről, mondjuk egy erkélyről lelógva csinálna fotót, hogy a legjobb szögből lője az áhított képet. A veszélyes helyzetek elkerülése a múzeum költségeit is csökkenti.

Harmadik helyen szerepel a múzeumok ajándékboltjainak szempontja; ha megtiltják a fotózást a kiállítótérben, azzal biztosítják a bolt monopóliumát, ahol a kiállítási tárgyakról jó minőségű, nagy felbontású fotókat, posztereket vásárolhatnak a nézelődők.

Negyedik okként a biztonsági szempontokat nevezi meg a leírás; a fotózás tiltásával a riasztó rendszerek hiányosságainak, vagy a kamerák elhelyezkedésének feltérképezését előzik meg; megnehezítve ezzel a tolvajok vagy terroristák dolgát.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a fotók feltöltése az internetre inkább növeli a múzeum biztonságát, mivel minél gyakrabban és több helyen elérhető egy adott tárgyat vagy festmény ábrázoló fotó a neten, annál nehezebben lehet értékesíteni az eltulajdonított műtárgyat.

Az ötödik okként a szerzői jogok megsértését nevezi meg a cikk; a szerzői jog a szerzőket, zeneszerzőket, művészeket védi. Alkalmazása biztosítja az alkotókat arról, hogy alkotásaik reprodukálásával pénzhez jutnak. A szerzői jogok azonban az alkotó halála után hetven évvel lejárnak, vagyis onnantól kezdve szabadon sokszorosíthatók, megjelentethetők az alkotások. Ez azt is jelenti, hogy pl. a reneszánsz festmények, görög vagy római szobrok hosszú évek óta elvesztették szerzői jogaikat. Persze a személyes használatra készült fotók nem károsítják a művészeket, sőt; minél gyakrabban szerepelnek egy- egy alkotásról készült fotó pl. a neten, annál könnyebben lehet őket beazonosítani, és ezáltal talán még nő is a tárgy értéke.

Mi a megoldás?

A múzeumok, és történelmi helyek gyakran felbecsülhetetlen értékű műalkotásokkal rendelkeznek. Ám ugyanezek a helyek gyakran nehéz gazdasági helyzetben vannak, minden fillért meg kell ragadniuk, hogy működésüket biztosítsák. Esetükben még inkább érthető, miért tiltják a fotózást; az ajándékshopjaikban megvásárolható reprodukciók az egyik legfontosabb bevételi forrást jelentik.

Ám a múzeumok lassan elvesztik a csatát a gyorsan fejlődő technikával szemben; a képrögzítők egyre kisebbek és kisebbek lesznek. Az „okosszemüvegek” térhódításával már szinte észre sem lehet venni, ha fényképet készít valaki.

És hogy hogyan tudják a múzeumok kielégíteni a látogatói igényeket, már ami a fotózást illeti? Egyes kiállítóhelyek bevezették a fotódíjat, vagyis egy meghatározott összeg kifizetésével a látogató annyit fotózhat, amennyit nem szégyell.

Egy másik, ám mostanra már el is avult megoldást vezettek be az amerikai Rhode Islanden; a Newport Mansions nevű látványosságnál csak az okostelefonok kamerájával lehetett fotózni, a nagyobb, profibb gépek ki voltak tiltva. Ezzel biztosították azt, hogy nem készülhettek nagy felbontású fotók. Ám a technika és az okostelefonok gyors fejlődésével ez sem bizonyult hatásos megoldásnak.

Az állványok, selfie-botok betiltásának továbbra is van értelme, hiszen elbotolhatunk bennük, vagy a kiállítási tárgyakban okozhatnak károkat. Azonban a fotózás teljes tiltása manapság egyáltalán nem tartható, és nem is kellene, hogy elvárás legyen. Itt az ideje, hogy a múzeumok kreatívabb ötletekkel rukkoljanak elő.