Jolán

Kína elég rosszul áll szerzőijog-sértésből

2016.12.03. 16:05

Programkereső

Már a második brit képzőművész munkáját másolták le Kínában – természetesen engedély nélkül. Legutóbb egy ikonikus londoni szobor koppintására bukkantak Sanghajban – derül ki az Independent cikkéből.

Wendy Taylort sokként érte az a fotó, amelyen egy 1973-as munkája, a Timepiece című szobor látható. A meglepetés azért érte, mert a fénykép nem a londoni szoborról készült, hanem egy ahhoz a megszólalásig hasonlóról, csak éppen ez Sanghajban, a Huangpu folyó partján áll.

A szobrot egy művészetrajongó szúrta ki, aki nyaralása közben botlott a műbe; lefotózta, majd a képet elküldte a művésznőnek, hogy megtudja, az alkotás vajon Taylor munkája-e.

„Először azt hittem, hogy valaki megphotoshoppolta a hátteret, de aztán tüzetesebben megnéztem, és azt gondoltam ó, istenem, ez egy tökéletes másolat – nyilatkozta Taylor. „Tudom, hogy megesik az ilyen, és voltak olyan műveim, amiket lemásoltak – mindig azt mondták, hogy ez csak egy véletlen, de ebben az esetben ez nagyon feltűnő.”

Taylor azt mondja, hogy a kínai szobor a Timepiece című eredeti szobor majdnem „tökéletes” másolata; az acélgyűrűtől elkezdve a napóra mutatójáig, a láncok, amelyek megtámasztják, és még a macskaköveket utánzó talapzat is. Mivel a szobor részletei mind a londoni kontextust figyelembe véve készültek, a művész ragaszkodik ahhoz, hogy ez nem lehet a véletlen műve.

A szobor a Tower-híd mellett áll több mint negyven éve, a Docknegyed története előtt tisztelegve, és egy hatalmas napóraként működött. „Tájékozódási pont, és nagyon kötődöm hozzá” – mondta Taylor. „Amellett a dokk mellett áll, ahol a családtagjaim sok évvel ezelőtt dolgoztak. Megvan a maga története, és sokkol, hogy ilyen szemérmetlenül lemásolták.”

A szobrász, akit a királynő 1988-ban a Brit Birodalom Rendjével is kitüntetett, felvette a kapcsolatot a művészek jogvédő szervezetével, a brit és a kínai hatóságokkal is, de attól fél, hogy igazából nem tehet semmit a plágium orvoslására.

„A szerzői jogok nagyjából Európa határain véget érnek, a kínai törvények lényegesen eltérőek” - mondja Taylor.

De nem ez volt az első ilyen eset; legutóbb Anish Kapoor, indiai származású brit képzőművész Cloud Gate című installációját másolták le a művész beleegyezése nélkül. Az eredeti művet 2006-ban, Chicagóban állították ki, és azóta a város egyik közkedvelt turistalátványossága lett. A szobor másolata egy kínai városban, Karamay-ban tűnt fel.

Anish Kapoor: Cloud Gate
Anish Kapoor: Cloud Gate
Fotó: wikipedia

„Úgy tűnik, Kínában megengedett, hogy mások kreativitását ellopják” - panaszkodott Kapoor 2015 augusztusában. „A kínai hatóságoknak cselekedniük kell, hogy megállítsák az ilyen típusú jogsértéseket, és lehetővé kell tenniük a szerzői jogok érvényesítését.”

Karamay város tisztviselői azzal védekeznek, hogy a hasonlóság a két szobor között csupán a véletlen műve, és azzal érvelnek, hogy míg a chicagói szobornak „babszem” alakja van, addig a kínai verzió alakja egy olajbuborékéra hajaz.

Anish Kapoort eltiltották a világ legpinkebb pinkjének használatától

Anish Kapoor többeknél kihúzta a gyufát, amikor idén a képzőművészek körében kizárólagos jogot kapott arra, hogy használja a világ legfeketébb feketéjét. Egy brit képzőművész most visszavágott - írta meg a thecreatorsproject.vice.com.

Taylor azt is elmondta, hogy még nem kapott választ a londoni kínai művészeti intézettől, és azt sem sikerült kinyomozni, hogy ki készítette el a kínai szobrot. Miután a brit kormányhoz fordult segítségért, azt a választ kapta az energiaügyekért felelős minisztériumtól, hogy lépjen kapcsolatba a pekingi nagykövetség egyik titkárával, hogy göngyölítsék fel együtt az ügyet. Taylor abban reménykedik, hogy legalább megtalálja azt a személyt, aki elkészítette a sanghaji verziót.