Orsolya

Új fordulat Jane Austen gyerekkori képének ügyében

2017.04.22. 12:25

Programkereső

A Rice család festménye kapcsán évek óta folyik a vita a National Portre Gallery szakértői és az elszánt rokonok között. Egy véletlen felfedezés tehet pontot az ügy végére.

A Büszkeség és balítélet idén 200 éve elhunyt szerzőjéről - ismerve mostani népszerűségét - nehezen hihető, de mindössze egyetlen, valamennyire hiteles portré maradt fenn. A kíváncsi olvasók tömegének legalább akkora csalódást jelent, hogy csak testvére, Cassandra ceruza és akvarell rajzából ismerjük Jane Austen arcvonásait, mint az, hogy nem hagyott hátra naplót vagy levelezést, amiből magánéletéről tudhatnának meg részleteket. 

Jane Austen Cassandra Austen ceruza és vízfesték rajzán 1810 körül
Jane Austen Cassandra Austen ceruza és vízfesték rajzán 1810 körül
Fotó: National Portrait Gallery London - www.npg.org.uk

Az írónő hat kötetével vigasztalódni kénytelen rajongók kapnak az alkalmon, hogy többet tudjanak meg kedvencükről, így időről időre felbukkannak portrék, melyekről azt állítják, hogy Austent ábrázolják.  Ezek egyike a Rice-portréként emlegetett kép, amin egy tizenhárom-tizennégy éves fehér ruhás lány áll napernyővel a kezében. Rice-ék egyébként állítólag rokonságban is állnak Austennel - a fivérének leszármazottai.

A dátum és aláírás nélküli festmény szinte a nyilvánosságra kerülése óta viták kereszttüzében áll.

A kép állítólag egy családi látogatás alkalmával készült Kentben 1789-ben. A nagybácsinak, akinél vendégeskedett a család annyira tetszett a mű, hogy magánál tartotta Sevenoaks nevű birtokán, a többi családi portréval. Végül az unokája adta oda egy barátjának nászajándékul, mert a menyasszony nagy rajongója volt Austen műveinek.

A család soha nem kételkedtek abban, hogy a festményen a tizenéves Austen látható. Nem mindenki volt azonban meggyőzve: a kép hitelességét már 1948-ban megkérdőjelezte egy szakértő arra hivatkozva, hogy a rajta szereplő kislány ruhái nem felelnek meg annak a kornak a divatjának, amikor Austen ennyi idős lehetett. A család feltételezése szerint a kép 1788-89 örül készült, amikor Jane Austen 14 éves volt, a szakértők azonban 1800 utánra datálják a portrét.

A festményt számos alkalommal

felajánlották már a National Portre Gallery-nek is, az azonban minden alkalommal visszautasította,

mert nem látta igazolva a hitelességét. Így a tulajdonosok végül amellett döntöttek, hogy árverésre bocsátják a képet, mivel a szigetországban nem kelt el, az Egyesült Államokba vitték, ahol sokkal megengedőbben álltak hozzá az eredetének kérdéséhez. A remélt  számolt be a Reuters

Az ügy akkor került elő ismét, amikor 2007-ben egy aukció katalógusában felbukkant a festmény, a felmerülő kétségek miatt azonban nem érte el a 350 ezer fontos kikiáltási árat.

2012-ben felfedezni vélték a Jane Austen és az Ozias Humphry - a kor ismert portréfestője - neveket a kép jobb felső sarkában. Ezekre egy, a festményről készült korábbi fotó vizsgálatakor bukkantak rá.

A képet ugyanis 1910-ben restaurálták, az eljárás során pedig számos olyan apró jel veszhetett el, amiből meg lehetett volna állapítani a kép korát és eredetét.

A restaurálás előtt készített fekete-fehér képektől azt várták, hogy ezekre derítenek fényt.

[PINTEREST] 58f8aa6d7c834

Az elméletet alátámasztja, hogy a nagybácsi, Francis Austen Humphry támogatója volt, maga is modellt ült neki egy portréhoz. Ha valóban ő az alkotó, akkor a dátum meghatározása is könnyebb, Humphry ugyanis 1797-ben megvakult, így nem festett többé. Vagyis minden klappol, hogy Jane Austent ábrázolja a kép - foglalja össze a  Guardian .

Idén azonban ismét felbukkant egy elmélet a Telegraph-ban.

A kétségek ezúttal egy kis pecsét formájában bukkant fel.

Wm LEGG, High Holborn felirathoz hasonlót talált Anjana Ahuja újságíró egy árverésen vásárolt olajfestmény hátulján is. A nő felvette a kapcsolatot Jacob Simonnal, a National Portrait Gallery korábbi főkurátorával, hogy segítsen neki megfejteni a pecsétet.

A Rice portré hátulján található pecsét, ami a National Portre Gallery szakértője szerint William Legg műkereskedő jelzése
A Rice portré hátulján található pecsét, ami a National Portre Gallery szakértője szerint William Legg műkereskedő jelzése

Simon úgy véli, hogy a jelzés egy William Legg nevű műkereskedő, aki High Holbornban működött 1801 és  1806 között. Így a többi, hasonló pecséttel ellátott műalkotás is ebből a korszakból származik, beleértve a Rice portrét is, vagyis a 13 éves lány nem lehet Jane Austen.

Ha már bizonyítékról beszélünk, akkor a William Legg pecsét valószínűleg a legtöbb, amit találhatunk"

- mondta Simon.

A National Portrait Gallery szóvivője is megerősíttette, hogy a Mrs Smith kép hátán lévő pecsét és az 1803-as dátum tovább valószínűsíti, hogy a Rice portré is 1802 és 1085 között keletkezett, akkor pedig már a húszas éveiben lévő írónőt kellene ábrázolni. Ennek ellenére a család kitart amellett, hogy híres ősük gyerekkori képe van a birtokukban.

A festményhamisító tiszteletes

A kép a családi dokumentumokban is csak 1880-ban bukkan fel, amikor Dr Thomas Harding Newman tiszteletes, az Oxfordi egyetem Magdalen College-nek tagja említi egy levélben. Ebben azt állítja, hogy a kép az Austen család különböző ágai között vándorolt nemzedékek óta, majd valahogy nála kötött ki. Ő azonban egy közös egyetemi ismerősük révén visszajuttatta a képet az egyik leszármazottnak, John Morland Rice-nak. 

A történet szépséghibája, hogy a jó tiszteletes imádta az otromba ugratást és a nem túl kifinomult humort. Erről 1882-es gyászjelentése megemlékezett, ahogy arról is, hogy gyakran előfordult, hogy vásárolt egy régi, értéktelen festményt, majd kissé feljavítva egy régi mester műveként mutatta meg barátainak. Feltehetőleg ez virágnyelven azt jelenti, hogy aláírásokat és képeket hamisított és végül valami hasonló, törvénybeütköző tréfája miatt elhagyni kényszerült az egyetemet is. 

Az ajándékozó személye és az, hogy Harding állítása ellenére nyoma sincs a családi iratokban a képnek, erősen kétségessé teszi a Rice portré hitelességét.